Var det någon speciell anledning till dubbla-dubbel-gips mot en klädkammare?

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Får elektrikern ens igenom dragfjädern i alla slangar då? Många av böjarna ser väldigt elaka ut 👎

• Gilla
i&e JOHN
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Får elektrikern ens igenom dragfjädern i alla slangar då? Många av böjarna ser väldigt elaka ut 👎
Precis det jag tänkte på också. Slangarna vid ventiltrumman ser ut att bli ganska svårslagna. Ser iof ut att vara typ 20 så kanske går igenom men jag tror det kan bli småsvårt

C
Etnoy Etnoy skrev:
En efter en byter jag vp-rören till flexrör och markerar på taket var dessa går så jag inte sätter en skruv i en ledning.
Ett tips om du använder tuschpenna är att tvätta bort detta, alt. spärrmåla på sugande ytor, innan du målar.
Det har annars en tendens att blöda igenom färgen med tiden.

Nämen vad kul att admin lagt mig på forumets förstasida igen! Jag tyckte det var ovanligt många inlägg i tråden på kort tid och var tvungen och titta, haha.

Skärmbild av en app som visar olika artiklar om byggprojekt och renovering, däribland om mätning av radonhalt och att omvandla ett hobbyrum till gym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast det är sent på kvällen och jag är på resa ska jag svara på era frågor.

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Var det någon speciell anledning till dubbla-dubbel-gips mot en klädkammare?
Ni läst denna tråd längevet att målet med detta projekt att göra saker ordentligt. Jag vill skilja av hobbyrummet/gymmet så mycket som möjligt från källarens boytor, och det innebär både ljudisolering och brandskydd. Dubbelgips är bättre på det. Frågan är snarare varför jag bara dubbelgipsar denna vägg och inte väggen mellan korridoren och hobbyrummet, och som jag skrivit tidigare i denna tråd fanns det inte plats här. Väggen till förrådet är helt enkelt en del av väggen/väggarna mot hobbyrummet, och mer gips här ger mer ljudisolering och brandskydd!

Och sedan är det, som vi redan konstaterat, snyggt med dubbelgips och osb på båda sidor.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Ja, speciellt runt ventilationen är det tight eftersom jag vill få upp spirorören mot taket. Men eldragningen här är kort så det var inga problem att få i trådar.

C cpalm skrev:
Ett tips om du använder tuschpenna är att tvätta bort detta, alt. spärrmåla på sugande ytor, innan du målar.
Faktiskt bara 16-rör, men fyra trådar var inga konstigheter. Alltså, elektrikern hade inga problem.

Etnoy Etnoy skrev:
Ni läst denna tråd längevet att målet med detta projekt att göra saker ordentligt. Jag vill skilja av hobbyrummet/gymmet så mycket som möjligt från källarens boytor, och det innebär både ljudisolering och brandskydd. Dubbelgips är bättre på det. Frågan är snarare varför jag bara dubbelgipsar denna vägg och inte väggen mellan korridoren och hobbyrummet, och som jag skrivit tidigare i denna tråd fanns det inte plats här. Väggen till förrådet är helt enkelt en del av väggen/väggarna mot hobbyrummet, och mer gips här ger mer ljudisolering och brandskydd!

Och sedan är det, som vi redan konstaterat, snyggt med dubbelgips och osb på båda sidor.
För brandskydd kommer det inte att spela någon större roll hur många lager gips du sätter då du har en massa och stor vent genom väggen som kommer att sprida elden mellan rummen. Eller tänker du sätta brandspjäll?

Fortfarande den 5 juli 2025.

Även klädkammaren ska ha frånluft, och den tar vi från stammet som går hobbyrummet. På samma sätt som innan borrar vi oss genom väggen.

Ventilationsrör och uttag i ett hörn, med dragna kablar för CAT6, synliga skruvhål och ett grönt kabelutlopp på en gipsvägg.
Skapa konto
Klädkammare med vitmålade väggar och tak, ventilation och spirorör installerade. Hål i väggar för röranslutningar. Ljusramp i taket. Hyllor och verktyg syns.
Skapa konto

Från andra sidan ser det ut så här
Ventilationsrör, flexrör och elektriska installationer i ett rum under renovering med synlig isolering och OSB-skiva.
Skapa konto

Vi går vidare med ventilationen och monterar ihop spirorören i klädkammaren och korridoren. Här har jag behövt tänka till så att allting går att sätta ihop genom att skjuta skarvar över varandra.

Ljuddämparen och kröken in till sovrummet är permanent monterade sedan tidigare, så vi börjar här.
Ventilationsrör och flexrör monterade i klädkammaren, med hål i väggen för nätverkskabeldragning.
Skapa konto

Sedan skjuter vi in 160-stammen genom väggen och gör den nya dragningen som jag tänkt ut.
Klädkammare med synligt spirorörsventilationssystem monterat i taket, bredvid en dörröppning. Väggarna är oskivade.
Skapa konto
Ventilationsrör monterade i ett rum med synliga gipsväggar och flexrör för nätverkskablar bredvid. Dörr och öppning i väggen syns.
Skapa konto

Till slut skjuter jag på stora stammen genom korridoren.
Ventilationsrör monterade i taket, inklusive en rund lampa och en dörröppning i bakgrunden, under renovering.
Skapa konto
Ventilationsrör monterade längs taket i en korridor med vita takspotlights. Väggen är delvis täckt med oskivade gipsskivor.
Skapa konto

Inne i förrådet ska vi koppla in tilluften till kontoret.
Ventilationsrör och en vägg med hål för framtida nätverksdragning, synliga flexrör och kabelkanaler i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
Ventilationsrör och installation i ett rum med synliga spirorör och lampa nära taket. Rören går genom väggen och är delar av ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Klart!
Klädkammare med synliga ventilationsrör och ljusarmatur i taket, ny ventilation installerad genom väggarna.
Skapa konto

Denna nya dragning blir betydligt elegantare än tidigare. Som jag tidigare sagt kommer korridoren ha hög finish vilket innebär att alla ventilationsrör och mekaniska system göms bakom gipstrummor. Taket glesas och sänks och får takspottar. I klädkammaren kommer vi inte göra så, utan ventilationsrören ska i stället målas och lämnas synliga. Och ja, man kan måla galvade spirorör om man använder betvätska, alltså utspädd fosforsyra.

Med detta har källaren fått tillbaka sin ventilation.

Nu övergår fokus till att skiva andra sidan av långa väggen, men innan det ska vi dra nätverk till kontor och sovrum. Det blir två CAT6 per rum, kontoret ska ju ha en dedikerad kabel för 10 gigabit. Nätverket kommer inte gå längs väggen utan får gå i hobbyrummets tak, det får helt enkelt inte plats hur jag än gör.

Installation av flexrör för CAT6-kablar på en OSB-skiva, med rörfördelning och metalldetaljer inför installation av nätverk i källarprojekt.
Skapa konto

Här ser ni fyra nya vertikala flexrör för CAT6 som kommer ut bredvid ventilationsröret längst upp.

Dessa flexrör går sedan synligt vid golvet för att till slut nå kontoret genom hålet till vänster i bild.
CAT6 flexrör för nätverk, placerade på betonggolv bredvid vit vägg, med nivåmätare och byggmaterial synligt.
Skapa konto

Dessa rör kommer inte synas när elfa-hyllorna satts upp igen.

Nu är väggens innandöme klart -- vi isolerar och skivar.
Byggkonstruktion med exponerad isolering och flexrör, delvis täckt med OSB-skiva. Synliga verktyg och byggmaterial på golvet i bakgrunden.
Skapa konto

Första OSB uppe!
Vägg med synliga flexrör för ventilation och CAT6-kablar bredvid en stege; OSB-skivor och verktyg synliga i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

Det är lite trix att få allt att gå in och ut på rätt sätt.
Ventilationsrör och flexrör monterade i en öppning med träpanel och betongvägg, med synliga skruvclips och ett grönt eluttag.
Skapa konto

Vi fortsätter montera flexrören med skruvclips allt eftersom vi skivar.
Byggvägg med monterad kabeldragning och ventilationsrör i källarprojekt, före isolering och OSB-skivor. Verticala flexrör för CAT6 syns.
Skapa konto

Isolering!
Vägg med isolering, flexrör för CAT6-kablar och byggmaterial i en renoveringsmiljö, stege och cykel synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Vägg av OSB med synliga flexrör för CAT6 och ventilationssystem. Verktyg på golvet; förberedelser för ventiler och nätverk i källarprojekt.
Skapa konto

Inom kort är all OSB färdig, nu kommer vi inte längre innan vi gör Operation Flytta Elcentral.
Vägg i källare med ny OSB-skiva och synliga flexrör för CAT6-kablar, verktyg och byggmaterial på golvet. Montering och bygge pågår.
Skapa konto

Sommarens arbetsvecka går mot sitt slut, i nästa inlägg får ni se hur mycket jag hann.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inga problem här, taket kommer sänkas med gips. Därför kör jag tuschpenna som syns tydligare. Tack för varningen!

R Robert-san01 skrev:
För brandskydd kommer det inte att spela någon större roll hur många lager gips du sätter då du har en massa och stor vent genom väggen som kommer att sprida elden mellan rummen. Eller tänker du sätta brandspjäll?
"We choose to sätta dubbelgips and do the other things, not because they are easy, but because they are hard"
President håller tal på stadion med amerikanska presidentens sigill på podiet.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
saiter och 7 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
"We choose to sätta dubbelgips and do the other things, not because they are easy, but because they are hard"
[bild]
Han var nog förståndig, den där Kennedy. Men till slut har man satt så mycket gips att man inte själv får plats i rummet. Eller att huset blir så tungt att det sjunker. En reell risk.

H hovapettson skrev:
Han var nog förståndig, den där Kennedy. Men till slut har man satt så mycket gips att man inte själv får plats i rummet. Eller att huset blir så tungt att det sjunker. En reell risk.
För mycket gips är inte kul.

En person helt täckt i bandage sitter i rullstol med en orange ballong i en sjukhuskorridor.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Gillar att bygga och 5 till
  • Laddar…
Fortfarande den 5 juli 2025.

Jag använder tätningsmassa för att täta mellan OSB-skivorna och taket innan jag sätter gips.

Byggarbetsplats med OSB-skivor, gipsskiva lutad mot väggen, ventilationsrör i taket och verktyg på golvet. Elektrisk panel synlig på väggen.
Skapa konto

OSB-skivor och gipsskivor på en vägg under byggnation i ett hobbyrum, med verktyg och material spridda över golvet.
Skapa konto

Efter det åker borren fram för att göra ett lagom hål för spiroröret.
Rör och kablage för ventilation och el installation i ett rum under renovering, med hål för spirorör och synlig isolering i väggen.
Skapa konto

Nu kan jag också koppla ihop allting med ventilationen så klädkammaren får frisk luft.
OSB-skiva och gipsskiva mot tak med ventilationsrör och kablar i ett rum under renovering. Hål för spiralrör syns också.
Skapa konto

Innan jag färdigställer ska jag byta ut 90-böjen mot en som inte är målad så det ser snyggare ut.
20250706_013957.jpg
Skapa konto

Jag är ju glad amatör som bygger och ibland jämför jag mig yrkesmänniskor och känner mig långsam. Denna vecka har jag hela tiden tänkt att jag tar alldeles för lång tid på mig för att göra något så enkelt som en vägg, men jag tror faktiskt inte detta stämmer. Visst, jag har behövt "en vecka" för detta, men denna vecka har dagtid bestått av att jag arbetat med mitt dagliga jobb, och sedan har jag övergått till källarbygge och jobbat långt in på kvällen. Jag har dessutom varit själv vilket ibland krånglar till det, och för att skaffa material måste jag åka och hämta med bil och släpvagn vilket tar tid.

Det jag försöker säga är att jag, några månader senare, inser att jag nog inte var så långsam ändå. Jag kom så långt jag ville, för att färdigställa väggen måste jag först få ihop elcentralen och då måste elektrikern komma tillbaka.

Låt mig visa statusen på projektet innan jag tar ett långt och välförtjänt sommarlov.

6 juli 2025

Hobbyrummet har blivit av med en sprucken, sorglig vägg av blåbetong och ett stambyte har genomförts i plattan.

Källarutrymme under renovering, med verktyg, byggmaterial och stege. OSB-vägg, målade väggar och en leksakssparkbil i bakgrunden.
Skapa konto

En ny vägg har byggts upp enligt konstens alla regler och ska tåla fukten bra trots att det finns trä- och gipsskivor.

Ventilationsstammarna har dragits om så att vi inte har en stor 160-stam från hobbyrummet till klädkammaren.
Renovering av klädkammare, oisolerade väggar med hyllor, ventilation rör, verktyg och material på golvet, belysning och betonggolv syns.
Skapa konto

Vi har dragit ny el vilket gör att vi får två nya och mycket välbehövliga knappar för att styra belysningen. Tidigare fanns det bara två knappar trots att fyra dörrar går till korridoren.
Renoverad korridor med gipsskivor, synliga ventilationsrör och eldragning. Dörröppning leder till ett upplyst rum i bakgrunden. Byggmaterial lutar mot väggen.
Skapa konto

Klädkammaren har blivit 10 cm längre och kommer få plats med förvaring av skrymmande saker, något som alltid finns behov av.
Renovering av korridor med gipsskivor, verktygslåda och brandsläckare synliga, ventilationsrör längs taket. Snickarverktyg och kabel på golvet.
Skapa konto

Korridoren kommer bli snygg när snickarna kommer och hjälper mig med att sänka taket och sätta gipstrummor runt ventilationen.

Det är sågspån och gipsdamm överallt, så nu över till dammsugning och moppning.

En mopp och hink står i ett rum med kaklat golv. En dörr står uppställd mot en vägg, och byggmaterial syns i bakgrunden.
Skapa konto

Skönt att vi har en ny tvättstuga där vi kan hämta vatten ur en rejäl diskbänk.
En nymålad korridor med gipsskivor som står lutade mot väggen, en mopp och verktyg. Dörr in till ett rum i slutet av korridoren.
Skapa konto

Renoverad korridor med nyligen installerade gipsskivor och synliga spirorör för ventilation. Byggmaterial och verktyg står längs väggarna.
Skapa konto

Med detta tog projektet sommarlov en bra stund och i nästa inlägg (vilket ni som läsare ju inte behöver vänta på eftersom vi berättar i efterhand) börjar jag faktiskt med ett annat rum!

• Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.