152 306 läst ·
449 svar
152k läst
449 svar
Källaren från 1969 blir som ny: Hobbyrum blir gym
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Var det någon speciell anledning till dubbla-dubbel-gips mot en klädkammare?
Ett tips om du använder tuschpenna är att tvätta bort detta, alt. spärrmåla på sugande ytor, innan du målar.Etnoy skrev:
Det har annars en tendens att blöda igenom färgen med tiden.
Nämen vad kul att admin lagt mig på forumets förstasida igen! Jag tyckte det var ovanligt många inlägg i tråden på kort tid och var tvungen och titta, haha.
Fast det är sent på kvällen och jag är på resa ska jag svara på era frågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast det är sent på kvällen och jag är på resa ska jag svara på era frågor.
Ni läst denna tråd längevet att målet med detta projekt att göra saker ordentligt. Jag vill skilja av hobbyrummet/gymmet så mycket som möjligt från källarens boytor, och det innebär både ljudisolering och brandskydd. Dubbelgips är bättre på det. Frågan är snarare varför jag bara dubbelgipsar denna vägg och inte väggen mellan korridoren och hobbyrummet, och som jag skrivit tidigare i denna tråd fanns det inte plats här. Väggen till förrådet är helt enkelt en del av väggen/väggarna mot hobbyrummet, och mer gips här ger mer ljudisolering och brandskydd!R Robert-san01 skrev:
Och sedan är det, som vi redan konstaterat, snyggt med dubbelgips och osb på båda sidor.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
För brandskydd kommer det inte att spela någon större roll hur många lager gips du sätter då du har en massa och stor vent genom väggen som kommer att sprida elden mellan rummen. Eller tänker du sätta brandspjäll?Etnoy skrev:
Ni läst denna tråd längevet att målet med detta projekt att göra saker ordentligt. Jag vill skilja av hobbyrummet/gymmet så mycket som möjligt från källarens boytor, och det innebär både ljudisolering och brandskydd. Dubbelgips är bättre på det. Frågan är snarare varför jag bara dubbelgipsar denna vägg och inte väggen mellan korridoren och hobbyrummet, och som jag skrivit tidigare i denna tråd fanns det inte plats här. Väggen till förrådet är helt enkelt en del av väggen/väggarna mot hobbyrummet, och mer gips här ger mer ljudisolering och brandskydd!
Och sedan är det, som vi redan konstaterat, snyggt med dubbelgips och osb på båda sidor.
Fortfarande den 5 juli 2025.
Även klädkammaren ska ha frånluft, och den tar vi från stammet som går hobbyrummet. På samma sätt som innan borrar vi oss genom väggen.
Från andra sidan ser det ut så här
Vi går vidare med ventilationen och monterar ihop spirorören i klädkammaren och korridoren. Här har jag behövt tänka till så att allting går att sätta ihop genom att skjuta skarvar över varandra.
Ljuddämparen och kröken in till sovrummet är permanent monterade sedan tidigare, så vi börjar här.
Sedan skjuter vi in 160-stammen genom väggen och gör den nya dragningen som jag tänkt ut.
Till slut skjuter jag på stora stammen genom korridoren.
Inne i förrådet ska vi koppla in tilluften till kontoret.
Klart!
Denna nya dragning blir betydligt elegantare än tidigare. Som jag tidigare sagt kommer korridoren ha hög finish vilket innebär att alla ventilationsrör och mekaniska system göms bakom gipstrummor. Taket glesas och sänks och får takspottar. I klädkammaren kommer vi inte göra så, utan ventilationsrören ska i stället målas och lämnas synliga. Och ja, man kan måla galvade spirorör om man använder betvätska, alltså utspädd fosforsyra.
Med detta har källaren fått tillbaka sin ventilation.
Nu övergår fokus till att skiva andra sidan av långa väggen, men innan det ska vi dra nätverk till kontor och sovrum. Det blir två CAT6 per rum, kontoret ska ju ha en dedikerad kabel för 10 gigabit. Nätverket kommer inte gå längs väggen utan får gå i hobbyrummets tak, det får helt enkelt inte plats hur jag än gör.
Här ser ni fyra nya vertikala flexrör för CAT6 som kommer ut bredvid ventilationsröret längst upp.
Dessa flexrör går sedan synligt vid golvet för att till slut nå kontoret genom hålet till vänster i bild.
Dessa rör kommer inte synas när elfa-hyllorna satts upp igen.
Nu är väggens innandöme klart -- vi isolerar och skivar.
Första OSB uppe!
Det är lite trix att få allt att gå in och ut på rätt sätt.
Vi fortsätter montera flexrören med skruvclips allt eftersom vi skivar.
Isolering!
Inom kort är all OSB färdig, nu kommer vi inte längre innan vi gör Operation Flytta Elcentral.
Sommarens arbetsvecka går mot sitt slut, i nästa inlägg får ni se hur mycket jag hann.
Även klädkammaren ska ha frånluft, och den tar vi från stammet som går hobbyrummet. På samma sätt som innan borrar vi oss genom väggen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Från andra sidan ser det ut så här
Logga in
Skapa konto
Vi går vidare med ventilationen och monterar ihop spirorören i klädkammaren och korridoren. Här har jag behövt tänka till så att allting går att sätta ihop genom att skjuta skarvar över varandra.
Ljuddämparen och kröken in till sovrummet är permanent monterade sedan tidigare, så vi börjar här.
Logga in
Skapa konto
Sedan skjuter vi in 160-stammen genom väggen och gör den nya dragningen som jag tänkt ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till slut skjuter jag på stora stammen genom korridoren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inne i förrådet ska vi koppla in tilluften till kontoret.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klart!
Logga in
Skapa konto
Denna nya dragning blir betydligt elegantare än tidigare. Som jag tidigare sagt kommer korridoren ha hög finish vilket innebär att alla ventilationsrör och mekaniska system göms bakom gipstrummor. Taket glesas och sänks och får takspottar. I klädkammaren kommer vi inte göra så, utan ventilationsrören ska i stället målas och lämnas synliga. Och ja, man kan måla galvade spirorör om man använder betvätska, alltså utspädd fosforsyra.
Med detta har källaren fått tillbaka sin ventilation.
Nu övergår fokus till att skiva andra sidan av långa väggen, men innan det ska vi dra nätverk till kontor och sovrum. Det blir två CAT6 per rum, kontoret ska ju ha en dedikerad kabel för 10 gigabit. Nätverket kommer inte gå längs väggen utan får gå i hobbyrummets tak, det får helt enkelt inte plats hur jag än gör.
Logga in
Skapa konto
Här ser ni fyra nya vertikala flexrör för CAT6 som kommer ut bredvid ventilationsröret längst upp.
Dessa flexrör går sedan synligt vid golvet för att till slut nå kontoret genom hålet till vänster i bild.
Logga in
Skapa konto
Dessa rör kommer inte synas när elfa-hyllorna satts upp igen.
Nu är väggens innandöme klart -- vi isolerar och skivar.
Logga in
Skapa konto
Första OSB uppe!
Logga in
Skapa konto
Det är lite trix att få allt att gå in och ut på rätt sätt.
Logga in
Skapa konto
Vi fortsätter montera flexrören med skruvclips allt eftersom vi skivar.
Logga in
Skapa konto
Isolering!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inom kort är all OSB färdig, nu kommer vi inte längre innan vi gör Operation Flytta Elcentral.
Logga in
Skapa konto
Sommarens arbetsvecka går mot sitt slut, i nästa inlägg får ni se hur mycket jag hann.
Han var nog förståndig, den där Kennedy. Men till slut har man satt så mycket gips att man inte själv får plats i rummet. Eller att huset blir så tungt att det sjunker. En reell risk.Etnoy skrev:
Fortfarande den 5 juli 2025.
Jag använder tätningsmassa för att täta mellan OSB-skivorna och taket innan jag sätter gips.
Efter det åker borren fram för att göra ett lagom hål för spiroröret.
Nu kan jag också koppla ihop allting med ventilationen så klädkammaren får frisk luft.
Innan jag färdigställer ska jag byta ut 90-böjen mot en som inte är målad så det ser snyggare ut.
Jag är ju glad amatör som bygger och ibland jämför jag mig yrkesmänniskor och känner mig långsam. Denna vecka har jag hela tiden tänkt att jag tar alldeles för lång tid på mig för att göra något så enkelt som en vägg, men jag tror faktiskt inte detta stämmer. Visst, jag har behövt "en vecka" för detta, men denna vecka har dagtid bestått av att jag arbetat med mitt dagliga jobb, och sedan har jag övergått till källarbygge och jobbat långt in på kvällen. Jag har dessutom varit själv vilket ibland krånglar till det, och för att skaffa material måste jag åka och hämta med bil och släpvagn vilket tar tid.
Det jag försöker säga är att jag, några månader senare, inser att jag nog inte var så långsam ändå. Jag kom så långt jag ville, för att färdigställa väggen måste jag först få ihop elcentralen och då måste elektrikern komma tillbaka.
Låt mig visa statusen på projektet innan jag tar ett långt och välförtjänt sommarlov.
6 juli 2025
Hobbyrummet har blivit av med en sprucken, sorglig vägg av blåbetong och ett stambyte har genomförts i plattan.
En ny vägg har byggts upp enligt konstens alla regler och ska tåla fukten bra trots att det finns trä- och gipsskivor.
Ventilationsstammarna har dragits om så att vi inte har en stor 160-stam från hobbyrummet till klädkammaren.
Vi har dragit ny el vilket gör att vi får två nya och mycket välbehövliga knappar för att styra belysningen. Tidigare fanns det bara två knappar trots att fyra dörrar går till korridoren.
Klädkammaren har blivit 10 cm längre och kommer få plats med förvaring av skrymmande saker, något som alltid finns behov av.
Korridoren kommer bli snygg när snickarna kommer och hjälper mig med att sänka taket och sätta gipstrummor runt ventilationen.
Det är sågspån och gipsdamm överallt, så nu över till dammsugning och moppning.
Skönt att vi har en ny tvättstuga där vi kan hämta vatten ur en rejäl diskbänk.
Med detta tog projektet sommarlov en bra stund och i nästa inlägg (vilket ni som läsare ju inte behöver vänta på eftersom vi berättar i efterhand) börjar jag faktiskt med ett annat rum!
Jag använder tätningsmassa för att täta mellan OSB-skivorna och taket innan jag sätter gips.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter det åker borren fram för att göra ett lagom hål för spiroröret.
Logga in
Skapa konto
Nu kan jag också koppla ihop allting med ventilationen så klädkammaren får frisk luft.
Logga in
Skapa konto
Innan jag färdigställer ska jag byta ut 90-böjen mot en som inte är målad så det ser snyggare ut.
Logga in
Skapa konto
Jag är ju glad amatör som bygger och ibland jämför jag mig yrkesmänniskor och känner mig långsam. Denna vecka har jag hela tiden tänkt att jag tar alldeles för lång tid på mig för att göra något så enkelt som en vägg, men jag tror faktiskt inte detta stämmer. Visst, jag har behövt "en vecka" för detta, men denna vecka har dagtid bestått av att jag arbetat med mitt dagliga jobb, och sedan har jag övergått till källarbygge och jobbat långt in på kvällen. Jag har dessutom varit själv vilket ibland krånglar till det, och för att skaffa material måste jag åka och hämta med bil och släpvagn vilket tar tid.
Det jag försöker säga är att jag, några månader senare, inser att jag nog inte var så långsam ändå. Jag kom så långt jag ville, för att färdigställa väggen måste jag först få ihop elcentralen och då måste elektrikern komma tillbaka.
Låt mig visa statusen på projektet innan jag tar ett långt och välförtjänt sommarlov.
6 juli 2025
Hobbyrummet har blivit av med en sprucken, sorglig vägg av blåbetong och ett stambyte har genomförts i plattan.
Logga in
Skapa konto
En ny vägg har byggts upp enligt konstens alla regler och ska tåla fukten bra trots att det finns trä- och gipsskivor.
Ventilationsstammarna har dragits om så att vi inte har en stor 160-stam från hobbyrummet till klädkammaren.
Logga in
Skapa konto
Vi har dragit ny el vilket gör att vi får två nya och mycket välbehövliga knappar för att styra belysningen. Tidigare fanns det bara två knappar trots att fyra dörrar går till korridoren.
Logga in
Skapa konto
Klädkammaren har blivit 10 cm längre och kommer få plats med förvaring av skrymmande saker, något som alltid finns behov av.
Logga in
Skapa konto
Korridoren kommer bli snygg när snickarna kommer och hjälper mig med att sänka taket och sätta gipstrummor runt ventilationen.
Det är sågspån och gipsdamm överallt, så nu över till dammsugning och moppning.
Logga in
Skapa konto
Skönt att vi har en ny tvättstuga där vi kan hämta vatten ur en rejäl diskbänk.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med detta tog projektet sommarlov en bra stund och i nästa inlägg (vilket ni som läsare ju inte behöver vänta på eftersom vi berättar i efterhand) börjar jag faktiskt med ett annat rum!