152 306 läst ·
449 svar
152k läst
449 svar
Källaren från 1969 blir som ny: Hobbyrum blir gym
Låter ju riktigt bra, vi står inför investering i de extra komponenterna eller gå på investeringen AC direkt, kan du säga efter en sommar om det var värt pengarna eller ej, kanske du skulle kunna dela med dig av er merkostnad för golvkylan?Etnoy skrev:
Denna sommar körde vi golvkyla! Den tar udden av hettan men kommer inte ersätta full luftkonditionering. Med fördragna gardiner och kylning på 24/7 var de väldigt välkommet, även om sommaren 2025 inte var lika varm som 2024. Det är dock inget för otekniska användare, man måste hela tiden ha koll så att man inte riskerar daggutfällning och jag kollade ofta telefonen där jag satt Home Assistant till att visa mig daggpunkter och aktuell framledningstemperatur.
Med ett modernt system som Uponor är det för mig en no-brainer att sätta in de få extra komponenter som behövs (värmeväxlare, cirkpump köldbärare) för att få igång golvkyla om man har bergvärme![]()
Fortfarande den 30 juni, ännu senare på kvällen.
Jag borde visa ritningen lite oftare så ni inte tappar bort er helt när ni läser tråden. Väggen som nu reglats är markerad i rött ovan, och klädkammarens vägg är markerad i blått. När jag läste på om stålregling insåg jag att en stor skillnad mot träregling är just hörn och där väggar möts. Vanligtvis sätter man upp alla träreglar innan man skivar, men här får man ta en annan approach. Först reglar jag upp långa väggen, sedan sätter jag OSB och gips i klädkammaren tills jag passerar den korta väggen, och efter det kan jag regla även där. Stålskenan som startar den väggen ska alltså skruvas fast mot gipset in i en stålregel.
Därför behöver jag få färdigt några meter gips, och då måste jag först sätta OSB. Innan dess behöver jag förstås sätta eldosor och förbereda för elmatningar till förrådet. Ni hör, det rinner på.
Därför är nästa steg att förbereda för alla flexslangar, och här köpte jag en billig stegborr från Amazon.
Borren funkar bra, men här märker jag att Ryobin börjar bli trött och inte riktigt kommer upp i varv. När man borrar plåt vill man ju ha rätt höga varv så detta är jobbigt. Denna maskin har jag haft i över 10 år och den har stått ut med mycket, så borstarna är nog slitna. "Vad synd, då måste jag uppgradera till en Makita". Ni känner nog igen er
Jag tar upp telefonen och beställer en maskin som kommer nästa dag. I vilket fall får jag fortsätta med Ryobin de närmaste timmarna.
Jag hittade 35mm-genomföringar för stålregel som gör det enklare att dra flexslang, så därför borrar jag med den diametern.
Den vita plastringen gör att flexrören inte fastnar. Det kommer dock visa sig att jag knappt behöver genomföringarna då det finns befintliga hål i dessa reglar. Tyvärr är hålen ovala, så genomföringen passar inte.
Sedan får jag trixa lite över dörren. Det är tight, trots att dörrmodulen bara är 20. Här ska en hel del kablage igenom, inte minst den grova 6mm2-matningen som ni sett tidigare i tråden -- alltså den som matar undercentralen i maskinrummet.
Även träregeln måste borras, och då blir det ännu tightare.
Klart.
Klockan är efter 1 på morgonen, och nu kommer elektrikern och sätter första eldosan.
1 juli 2025, nu kör vi el! Och ni vet att jag gillar el. Den långa väggen kommer sannolikt få en TV eftersom det är gött i ett gym, så vi behöver el lite överallt, och nätverk lite överallt. Var beredda på många dosor åt olika håll.
Elektrikern hälsar att det går snabbt med Multifix-dosorna och regelfästet mot stålreglar.
Det gäller att tänka till i korridoren eftersom det ska finnas fyra strömställare att tända/släcka takbelysningen med.
Sedan ska klädkammaren ha sina dosor den med.
Alla gamla VP-rör i elcentralen som tidigare var ingjutna i väggen byts mot flexrör. Senare, när elcentralen monteras om, ska dessa kapas till rätt längd.
Första trådningen.
Elektrikern får jobba hårt så han inte glömmer några matningar.
För den extra ljuddämpningen sätter jag flexibel fog mellan regeln och väggen.
2 juli 2025. Elfa-hyllan mot garaget monteras till slut ned eftersom den är för nära väggen för skivorna att komma upp.
Jag kör dubbelgips där det är möjligt, men det är bara inne i förrådet. I gymmet får jag bara plats med en skiva eftersom den annars kommer för nära dörren. Men först ska vi ta upp OSB.
Sänksågen funkar utmärkt, jag är så nöjd med detta köp (som ju blev rätt billigt)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag borde visa ritningen lite oftare så ni inte tappar bort er helt när ni läser tråden. Väggen som nu reglats är markerad i rött ovan, och klädkammarens vägg är markerad i blått. När jag läste på om stålregling insåg jag att en stor skillnad mot träregling är just hörn och där väggar möts. Vanligtvis sätter man upp alla träreglar innan man skivar, men här får man ta en annan approach. Först reglar jag upp långa väggen, sedan sätter jag OSB och gips i klädkammaren tills jag passerar den korta väggen, och efter det kan jag regla även där. Stålskenan som startar den väggen ska alltså skruvas fast mot gipset in i en stålregel.
Därför behöver jag få färdigt några meter gips, och då måste jag först sätta OSB. Innan dess behöver jag förstås sätta eldosor och förbereda för elmatningar till förrådet. Ni hör, det rinner på.
Därför är nästa steg att förbereda för alla flexslangar, och här köpte jag en billig stegborr från Amazon.
Logga in
Skapa konto
Borren funkar bra, men här märker jag att Ryobin börjar bli trött och inte riktigt kommer upp i varv. När man borrar plåt vill man ju ha rätt höga varv så detta är jobbigt. Denna maskin har jag haft i över 10 år och den har stått ut med mycket, så borstarna är nog slitna. "Vad synd, då måste jag uppgradera till en Makita". Ni känner nog igen er
Jag tar upp telefonen och beställer en maskin som kommer nästa dag. I vilket fall får jag fortsätta med Ryobin de närmaste timmarna.
Logga in
Skapa konto
Jag hittade 35mm-genomföringar för stålregel som gör det enklare att dra flexslang, så därför borrar jag med den diametern.
Logga in
Skapa konto
Den vita plastringen gör att flexrören inte fastnar. Det kommer dock visa sig att jag knappt behöver genomföringarna då det finns befintliga hål i dessa reglar. Tyvärr är hålen ovala, så genomföringen passar inte.
Sedan får jag trixa lite över dörren. Det är tight, trots att dörrmodulen bara är 20. Här ska en hel del kablage igenom, inte minst den grova 6mm2-matningen som ni sett tidigare i tråden -- alltså den som matar undercentralen i maskinrummet.
Logga in
Skapa konto
Även träregeln måste borras, och då blir det ännu tightare.
Logga in
Skapa konto
Klart.
Logga in
Skapa konto
Klockan är efter 1 på morgonen, och nu kommer elektrikern och sätter första eldosan.
Logga in
Skapa konto
1 juli 2025, nu kör vi el! Och ni vet att jag gillar el. Den långa väggen kommer sannolikt få en TV eftersom det är gött i ett gym, så vi behöver el lite överallt, och nätverk lite överallt. Var beredda på många dosor åt olika håll.
Logga in
Skapa konto
Elektrikern hälsar att det går snabbt med Multifix-dosorna och regelfästet mot stålreglar.
Logga in
Skapa konto
Det gäller att tänka till i korridoren eftersom det ska finnas fyra strömställare att tända/släcka takbelysningen med.
Sedan ska klädkammaren ha sina dosor den med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alla gamla VP-rör i elcentralen som tidigare var ingjutna i väggen byts mot flexrör. Senare, när elcentralen monteras om, ska dessa kapas till rätt längd.
Logga in
Skapa konto
Första trådningen.
Logga in
Skapa konto
Elektrikern får jobba hårt så han inte glömmer några matningar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För den extra ljuddämpningen sätter jag flexibel fog mellan regeln och väggen.
Logga in
Skapa konto
2 juli 2025. Elfa-hyllan mot garaget monteras till slut ned eftersom den är för nära väggen för skivorna att komma upp.
Logga in
Skapa konto
Jag kör dubbelgips där det är möjligt, men det är bara inne i förrådet. I gymmet får jag bara plats med en skiva eftersom den annars kommer för nära dörren. Men först ska vi ta upp OSB.
Logga in
Skapa konto
Sänksågen funkar utmärkt, jag är så nöjd med detta köp (som ju blev rätt billigt)
Logga in
Skapa konto
Fortfarande den 2 juli 2025.
Första skivan! Den monteras tillfälligt med tving medan vi borrar för elen.
Innan skivan skruvas fast behöver jag hantera fukten, och det gör jag med mer plast. På varje sida skenan sätts en rejäl byggfolie upp mot golvet. Dessutom monterar jag skivan 10mm upp från golv och 10mm bort från väggen. Jag vet att det skjuter fukt här, så det gäller att vara försiktig.
Nu är skivan uppe! Lite av en milstolpe faktiskt.
På samma sätt fortsätter vi med skiva 2...
och skiva 3.
Nu är vi så pass långt förbi klädkammarens vägg att vi kan gipsa hela vägen fram. Så här ser baksidan ut.
Nu till mer tätningsmassa runt om skivorna. Det går åt några tuber.
Gipsen sätter vi förstås omlott.
Titta vad som levererades till min dörr!
Vi kan nu förbereda för klädkammarens vägg, först måste fler ventilationsrör tas bort.
Efter lite städning är vi redo för nästa skena.
Alla rester av den gamla blåbetongen tas bort från golvet.
Fram med lasern.
Vi kommer flytta väggen ca 10 cm mot den gamla placeringen, det ger oss 10 cm mer förråd och 10 cm mindre korridor, jag vet vad jag behöver mest.
Detta utrymme är ganska tight, så dörren blir, som tidigare, bara en 7-modul. Dörren kan göras större, men det ser lite konstigt ut med Elfa-hyllor bakom en stor del av dörröppningen så det får bli denna bredd.
Första golvskenan limmas och skruvas, och samma sker med takskenan.
Jag börjar bli varm i kläderna nu med stålet, så denna gång går det snabbare.
I nästa inlägg fortsätter vi med klädkammaren!
Första skivan! Den monteras tillfälligt med tving medan vi borrar för elen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Innan skivan skruvas fast behöver jag hantera fukten, och det gör jag med mer plast. På varje sida skenan sätts en rejäl byggfolie upp mot golvet. Dessutom monterar jag skivan 10mm upp från golv och 10mm bort från väggen. Jag vet att det skjuter fukt här, så det gäller att vara försiktig.
Logga in
Skapa konto
Nu är skivan uppe! Lite av en milstolpe faktiskt.
Logga in
Skapa konto
På samma sätt fortsätter vi med skiva 2...
Logga in
Skapa konto
och skiva 3.
Logga in
Skapa konto
Nu är vi så pass långt förbi klädkammarens vägg att vi kan gipsa hela vägen fram. Så här ser baksidan ut.
Logga in
Skapa konto
Nu till mer tätningsmassa runt om skivorna. Det går åt några tuber.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gipsen sätter vi förstås omlott.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Titta vad som levererades till min dörr!
Logga in
Skapa konto
Vi kan nu förbereda för klädkammarens vägg, först måste fler ventilationsrör tas bort.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter lite städning är vi redo för nästa skena.
Logga in
Skapa konto
Alla rester av den gamla blåbetongen tas bort från golvet.
Logga in
Skapa konto
Fram med lasern.
Logga in
Skapa konto
Vi kommer flytta väggen ca 10 cm mot den gamla placeringen, det ger oss 10 cm mer förråd och 10 cm mindre korridor, jag vet vad jag behöver mest.
Logga in
Skapa konto
Detta utrymme är ganska tight, så dörren blir, som tidigare, bara en 7-modul. Dörren kan göras större, men det ser lite konstigt ut med Elfa-hyllor bakom en stor del av dörröppningen så det får bli denna bredd.
Logga in
Skapa konto
Första golvskenan limmas och skruvas, och samma sker med takskenan.
Logga in
Skapa konto
Jag börjar bli varm i kläderna nu med stålet, så denna gång går det snabbare.
I nästa inlägg fortsätter vi med klädkammaren!
Min investering var som sagt ganska liten. Jag gjorde dimensioneringen själv, så det blev en cirkulationspump för köldbäraren och en värmeväxlare. Utöver detta satte rörmokaren en del kopparrör och armaflex. Ingen jätteinvestering, och den funkar ju som frikyla vilket drar väldigt lite energi för kylningen. Så länge som du har en golvvärmecentral som t.ex. nyare Uponor ser jag ingen orsak till att inte göra detta, men tänk på att rörmokaren sannolikt aldrig gjort detta tidigare och du får ta ansvar för allting själv.B Biha skrev:
Jag har ingen siffra i kronor och ören, men hoppas detta hjälper.
Fortfarande den 2 juli 2025. Nästa steg i att bygga väggen till klädkammaren är den viktiga vertikala skenan. Japp, det ska vara en skena här, eftersom det direkt kommer en dörröppning här, och jag kan dra en träregel genom skenan på rätt avstånd från färdig vägg.
Här sitter den vertikala skenan så att den skruvas ihop med den stående regeln i den långa väggen, och kniper alltså ihop runt OSB och gipsskiva. Detta blir en stark och tålig konstruktion.
Nu går det fort, jag sätter träregel till vänster om dörren samt toppregel av stål.
Dags att dra el. Det ska bli en strömställare till korridoren (en av fyra i detta rum) och eluttag, plus motsvarande på insidan till klädkammaren.
Flexrören ska nu till andra sidan den långa väggen, och de smiter förbi bakom ventilationsröret för enkelhets skull. Rören ska ju sedan kläs in med gips, så vi kan ta lite genvägar som trumman döljer.
3 juli 2025. Nu drar vi alla andra flexrör i stora väggen, och eftersom vi satt OSB kan vi sätta skruvklammer.
Nu fortsätter vi med OSB hela vägen bort.
Nu har vi tekniskt sett fått tillbaka en vägg, och jag börjar få en känsla för hur utrymmet kommer bli.
Vi fortsätter med OSB, denna gång till klädkammaren. Sänksågen och hålsågen får jobba hårt, och jag är glad för den nya skruvdragaren.
Såklart sätter vi byggplast överallt längs golvet. Vi har också tätat mellan skena och golv.
OSB på insidan är nu klar.
Dags att sätta flexrören och skruva fast i OSB.
Logga in
Skapa konto
Här sitter den vertikala skenan så att den skruvas ihop med den stående regeln i den långa väggen, och kniper alltså ihop runt OSB och gipsskiva. Detta blir en stark och tålig konstruktion.
Nu går det fort, jag sätter träregel till vänster om dörren samt toppregel av stål.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dags att dra el. Det ska bli en strömställare till korridoren (en av fyra i detta rum) och eluttag, plus motsvarande på insidan till klädkammaren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Flexrören ska nu till andra sidan den långa väggen, och de smiter förbi bakom ventilationsröret för enkelhets skull. Rören ska ju sedan kläs in med gips, så vi kan ta lite genvägar som trumman döljer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
3 juli 2025. Nu drar vi alla andra flexrör i stora väggen, och eftersom vi satt OSB kan vi sätta skruvklammer.
Logga in
Skapa konto
Nu fortsätter vi med OSB hela vägen bort.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har vi tekniskt sett fått tillbaka en vägg, och jag börjar få en känsla för hur utrymmet kommer bli.
Logga in
Skapa konto
Vi fortsätter med OSB, denna gång till klädkammaren. Sänksågen och hålsågen får jobba hårt, och jag är glad för den nya skruvdragaren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såklart sätter vi byggplast överallt längs golvet. Vi har också tätat mellan skena och golv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
OSB på insidan är nu klar.
Logga in
Skapa konto
Dags att sätta flexrören och skruva fast i OSB.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fortfarande 3 juli 2025.
Så här blev slutresultatet med flexrör, vi vill ha ventilationsstammen så långt upp mot taket som möjligt.
4 juli 2025. Nu ska vi köra gips hela vägen bort. Vi har en utstickande del av en bärande vägg som kommer lite i vägen för gipset, därför slipar jag bort lite puts med diamantslipen.
Det är extremt dammigt men effektivt mot puts, golvet är helt täckt av smuts.
Jag arbetar själv, så detta blir lite roligt. Jag gipsar klädkammarens insida (den ska som sagt ha dubbelgips) och börjar med att stänga in mig själv i detta utrymme, haha.
Här skulle man ha en sådan där gipsfräs ("drywall router") som de älskar i USA där man bara sätter verktyget i gipset och drar runt hålet man vill skära bort. I stället får jag hålla på med kniv och fogsvans. Inte lika snabbt och inte lika effektivt, men det får jobbet gjort till slut.
Dags att ta fram 73mm-hålsågen och hitta eldosorna.
Dags för lager 2, och här lyckas jag med millimeter få in en nästan hel gipsskiva i detta lilla utrymme.
Efter lite slit hamnar skivan på rätt plats.
Likt Houdini bryter jag mig ut ur detta rum, tur att jag inte glömde ta med mig fogsvansen.
Sedan läggs andra lagret gips på inne i klädkammaren på väggen mot gymmet. Det kommer bara vara dubbelgips inne i klädkammaren, i korridoren har vi inte plats för det.
Sedan sätter jag upp den första skivan i korridoren.
Korridoren ska få hög finish, det vill säga sänkt gipstak med infällda spotlights. Ni som varit med i tråden har sett mig göra detta i tvättstugan, badrummen och förrådet. Därför ska jag förbereda matningen till belysningen. Jag får stor nytta av stegborren när jag borrar i stålreglarna.
Belysningen i klädkammaren får förstås också en matning, men det kommer bli en enklare LED-armatur fäst i betongtaket.
Vi ses i nästa inlägg!
Så här blev slutresultatet med flexrör, vi vill ha ventilationsstammen så långt upp mot taket som möjligt.
Logga in
Skapa konto
4 juli 2025. Nu ska vi köra gips hela vägen bort. Vi har en utstickande del av en bärande vägg som kommer lite i vägen för gipset, därför slipar jag bort lite puts med diamantslipen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är extremt dammigt men effektivt mot puts, golvet är helt täckt av smuts.
Logga in
Skapa konto
Jag arbetar själv, så detta blir lite roligt. Jag gipsar klädkammarens insida (den ska som sagt ha dubbelgips) och börjar med att stänga in mig själv i detta utrymme, haha.
Logga in
Skapa konto
Här skulle man ha en sådan där gipsfräs ("drywall router") som de älskar i USA där man bara sätter verktyget i gipset och drar runt hålet man vill skära bort. I stället får jag hålla på med kniv och fogsvans. Inte lika snabbt och inte lika effektivt, men det får jobbet gjort till slut.
Dags att ta fram 73mm-hålsågen och hitta eldosorna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dags för lager 2, och här lyckas jag med millimeter få in en nästan hel gipsskiva i detta lilla utrymme.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter lite slit hamnar skivan på rätt plats.
Logga in
Skapa konto
Likt Houdini bryter jag mig ut ur detta rum, tur att jag inte glömde ta med mig fogsvansen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan läggs andra lagret gips på inne i klädkammaren på väggen mot gymmet. Det kommer bara vara dubbelgips inne i klädkammaren, i korridoren har vi inte plats för det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan sätter jag upp den första skivan i korridoren.
Logga in
Skapa konto
Korridoren ska få hög finish, det vill säga sänkt gipstak med infällda spotlights. Ni som varit med i tråden har sett mig göra detta i tvättstugan, badrummen och förrådet. Därför ska jag förbereda matningen till belysningen. Jag får stor nytta av stegborren när jag borrar i stålreglarna.
Logga in
Skapa konto
Belysningen i klädkammaren får förstås också en matning, men det kommer bli en enklare LED-armatur fäst i betongtaket.
Logga in
Skapa konto
Vi ses i nästa inlägg!
Jag ville egentligen ha dubbelgips på alla dessa väggar för att skärma av hobbyrum/gym från resten av källaren. Tyvärr fanns inte utrymmet för detta eftersom dörren till garaget sitter för nära väggen, så jag får nöja mig med att bara köra det i klädkammaren. Det rummet täcker ändå en rätt stor del av väggen så jag tror det kommer göra skillnad även fast det bara finns där.R roli skrev:
Det framgår inte av bilderna ännu, men det befintliga gipset utanför toaletten är i liv med OSB:n på väggen jag bygger nu. Jag var tvungen att göra så för att få plats, och det som ska göras senare är att lägga på ett lager tips till utanför toan och flytta ut dörrkarmen 13mm. Problemlösning.
Du föregår trådenA Alikzus skrev:
Vi har än så länge bara klätt ena sidan av väggarna, och knappt det är klart ännu. Så fort som det är klart och alla installationer i väggen är färdiga ska vi sätta mineralull och klä andra sidan. Självklart ska vi inte missa detta.
Det är en klädkammare eftersom det är ett oisolerat, ouppvärmt rum som får ett målat men annars obehandlat betongtak och stora synliga ventilationsrör. Walk in closet betyder väl bekväm boyta?S Senior skrev:
Logga in
Skapa konto
Om du tittar noga på bilden har vi inte mindre än två nätverksuttag på gång i detta rum! Med en yta av cirka 2 m2 har vi en täthet av två uttag per kvadratmeter, till och med jag är nöjd, haha
Fortfarande den 4 juli 2025.
I sista bilden hade jag ritat ett hål för spirorör, och nu ska jag ta upp hålet genom OSB och gips. Jag har ingen passande hålsåg så jag tar den enkla vägen ut och bara borrar massor av hål längs strecket med en vanlig liten borr.
Sedan görs en taktisk dragning av flexrör där den stora ventilationskanalen ska gå lite längre till höger på samma vägg. Denna kanal är på 160mm eftersom den även försörjer sovrummen på ovanvåningen med friskluft. Sedan ritar jag ut och borrar.
Och med det kan vi äntligen sätta första isoleringen.
Med det klart kör vi andra sidan väggen, och börjar förstås med byggplast mot golvet och sedan OSB.
Återigen bra med tving när man jobbar själv.
Klart!
Vi tätar nedåt.
I nästa inlägg gipsar vi denna vägg.
I sista bilden hade jag ritat ett hål för spirorör, och nu ska jag ta upp hålet genom OSB och gips. Jag har ingen passande hålsåg så jag tar den enkla vägen ut och bara borrar massor av hål längs strecket med en vanlig liten borr.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan görs en taktisk dragning av flexrör där den stora ventilationskanalen ska gå lite längre till höger på samma vägg. Denna kanal är på 160mm eftersom den även försörjer sovrummen på ovanvåningen med friskluft. Sedan ritar jag ut och borrar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och med det kan vi äntligen sätta första isoleringen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med det klart kör vi andra sidan väggen, och börjar förstås med byggplast mot golvet och sedan OSB.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Återigen bra med tving när man jobbar själv.
Logga in
Skapa konto
Klart!
Logga in
Skapa konto
Vi tätar nedåt.
Logga in
Skapa konto
I nästa inlägg gipsar vi denna vägg.
Fortfarande (!) den 4 juli 2025.
Är denna tråd fortfarande intressant? Jag menar, det började ju som ett ganska spännande projekt att fixa en dålig källare. Informationen jag delade då var sådant som jag tyckte saknas online, men nu får ni bara se någon som bygger en reglad vägg med OSB och gips...
Nåja, denna del av bygget är nog snart klar. Var var vi? Just ja, gips!
Gips har ju en speciell lukt, och för mig är det lukten av ett mål som man ännu inte ser, men som man vet närmar sig. Här gipsar vi yttersidan av väggen till klädkammaren och precis som insidan ska det vara två lager.
Att knarka byggkanaler på youtube när man har tråkigt vid datorn har i alla fall gett mig lite ny kunskap som att sätta en hel skiva framför dörren och sedan skära bort det överflödiga.
Det sista lagret får vänta till i morgon, det sista jag gör för kvällen är att sätta en gipsskiva på långa väggen. Det går fort eftersom det inte är några dosor eller annat att skära ut, bara ren njutning alltså. Vem fick den där IDIOTISKA idén att sätta dosor precis överallt?
Dags att sova, sedan jobba lite på dag-jobbet, och sedan fortsätter kvällsjobbet dvs. bygget. Elektrikern dyker upp igen och drar trådar i de nya uttagen. Nästan förvånande hur många meter FQ det går åt i ett nybygge.
Nu kör vi sista biten gips på långväggen.
Här måste jag säga att vi har riktig tur. Minns ni den sista biten puts som sticker ut från den bärande väggen här? Den sista skivan gips når precis lagom att täcka hela biten puts. Det innebär att vi kan få hög finish i korridoren med hela denna sida gipsad och fin!
Den allra sista biten mot taket blir utan gips eftersom putsen var för tjock där, men det är lugnt eftersom det kommer täckas av ventilationsröret och dess gipstrumma.
Var var jag? Just ja, sista lagret gips mot klädkammaren.
Borra upp för ventilationen...
Klart!
Är det inte lite sexigt med en vägg som har både OSB och dubbelgips? Det tycker i alla fall jag.
Just ja, det andra ventilationsröret också.
I nästa inlägg kopplar vi ventilationsrör.
Är denna tråd fortfarande intressant? Jag menar, det började ju som ett ganska spännande projekt att fixa en dålig källare. Informationen jag delade då var sådant som jag tyckte saknas online, men nu får ni bara se någon som bygger en reglad vägg med OSB och gips...
Nåja, denna del av bygget är nog snart klar. Var var vi? Just ja, gips!
Gips har ju en speciell lukt, och för mig är det lukten av ett mål som man ännu inte ser, men som man vet närmar sig. Här gipsar vi yttersidan av väggen till klädkammaren och precis som insidan ska det vara två lager.
Logga in
Skapa konto
Att knarka byggkanaler på youtube när man har tråkigt vid datorn har i alla fall gett mig lite ny kunskap som att sätta en hel skiva framför dörren och sedan skära bort det överflödiga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det sista lagret får vänta till i morgon, det sista jag gör för kvällen är att sätta en gipsskiva på långa väggen. Det går fort eftersom det inte är några dosor eller annat att skära ut, bara ren njutning alltså. Vem fick den där IDIOTISKA idén att sätta dosor precis överallt?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dags att sova, sedan jobba lite på dag-jobbet, och sedan fortsätter kvällsjobbet dvs. bygget. Elektrikern dyker upp igen och drar trådar i de nya uttagen. Nästan förvånande hur många meter FQ det går åt i ett nybygge.
Logga in
Skapa konto
Nu kör vi sista biten gips på långväggen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här måste jag säga att vi har riktig tur. Minns ni den sista biten puts som sticker ut från den bärande väggen här? Den sista skivan gips når precis lagom att täcka hela biten puts. Det innebär att vi kan få hög finish i korridoren med hela denna sida gipsad och fin!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den allra sista biten mot taket blir utan gips eftersom putsen var för tjock där, men det är lugnt eftersom det kommer täckas av ventilationsröret och dess gipstrumma.
Logga in
Skapa konto
Var var jag? Just ja, sista lagret gips mot klädkammaren.
Logga in
Skapa konto
Borra upp för ventilationen...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klart!
Logga in
Skapa konto
Är det inte lite sexigt med en vägg som har både OSB och dubbelgips? Det tycker i alla fall jag.
Logga in
Skapa konto
Just ja, det andra ventilationsröret också.
Logga in
Skapa konto
I nästa inlägg kopplar vi ventilationsrör.