Drog för en tid sedan igång en budgetrenovering av det värsta rummet i vårt hus, bastun i källaren. Tanken är att göra allt jobb själv förutom el. Jag är ingen snickare och erfarenhet av plattsättning är noll, så det för bli som det blir. Tror och hoppas dock att jag ska ro projektet i hamn när det finns så otroligt bra hjälp att få här i forumet.
Projektet har varken tid eller pengar avsatta så det kommer ta tid innan det är klart.
Förutsättningarna är som följer. 2 rum på vardera cirka 5m2, bastu i ena och dusch i andra. Oisolerad platta med värmerör lagda i duschdelen. Samtliga väggar är betonghålsten med puts på. En av väggarna är yttervägg, denna är isolerad på utsidan och huset har ny dränering.
Då drar vi igång och som tidigare sagt, det kommer ta tid...
Börjar bila upp den gamla golvbrunnen. Den var större än jag hade förväntat mig..
Projektet har varken tid eller pengar avsatta så det kommer ta tid innan det är klart.
Förutsättningarna är som följer. 2 rum på vardera cirka 5m2, bastu i ena och dusch i andra. Oisolerad platta med värmerör lagda i duschdelen. Samtliga väggar är betonghålsten med puts på. En av väggarna är yttervägg, denna är isolerad på utsidan och huset har ny dränering.
Då drar vi igång och som tidigare sagt, det kommer ta tid...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Börjar bila upp den gamla golvbrunnen. Den var större än jag hade förväntat mig..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa steg blev att få bort allt färg på väggarna, grönt är inte skönt . En feestool med diamantklinga och tillhörande dammsugare hyres.
Fungerade väldigt bra. Visst tog det ett tag innan man fick till tekniken. Tyvärr fick jag inte med distansen som begränsar slipdjupet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fungerade väldigt bra. Visst tog det ett tag innan man fick till tekniken. Tyvärr fick jag inte med distansen som begränsar slipdjupet.
Redigerat:
Golvet var hyfsat plant men fallet i duschrummet var ganska kraftigt. En lager flytspackel läggs därför på. Väljer en variant som tål tillskjutande fukt, hoppar över primer och skrapspacklar en häftbrygga med fix istället.
Tyvärr blev inte spacklingen kring golvbrunnen helt bra. Får kolla om jag kan lägga i lite nytt flyt eller om jag ska köpa ett handspackel och åtgärda detta med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tyvärr blev inte spacklingen kring golvbrunnen helt bra. Får kolla om jag kan lägga i lite nytt flyt eller om jag ska köpa ett handspackel och åtgärda detta med.
Ska du ha på skivmateriel så kan det nog hända att du ska ha ett annat system. Kolla deras guide om du är nyfiken på vad som gäller för dig. Jag ska lägga klinkers på detta ja, plattan är oisolerad med vattenburen golvvärme (original sen 1968).kristofer12345 skrev:
Fuktspärr i duschhörnan klar..
Sista lagret membran fick jag ingen bild på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sista lagret membran fick jag ingen bild på.
Torrlägger klinkers i duschrummet. Inser nu att jag inte skulle haft så bråttom med klinkersen i bastudelen, det blir svårt att få det att stämma både mot golvbrunn och klinkersrader i bastun. Tar beslut om att det får bli som det blir under bastudörren. Det känns viktigare att det blir så bra det kan i duschrummet.
Logga in
Skapa konto
Skippar du tätskikt helt och hållet i områdena utanför duschen?
Det verkar vara det som de flesta rekommenderar i källare med oisolerad platta. Andra alternativet verkar vara ett rollat system som är diffusionsöppet.
Hos mig blir det som tre rum. Dusch, bastu och Relax. Jag klurade på att: köra tätskikt i duschen där det också blir kakel och klinker. Köra diffusionsöppet tätskikt på golv i bastu och relax. Inget tätskikt alls på väggar i bastu och relax.
I relaxen blir det klinker på golv och målad puts på väggarna. I bastun klurar jag faktiskt på att också köra målat puts på sidoväggarna och bakre väggen och bara sätta tak, lav och ryggstöd i bastupanel. Utåt rummet är jag sugen på hel glasvägg. Blir såklart inte så värst mycket isolering i bastun förutom i taket men å andra sidan används den rätt sällan.
Det verkar vara det som de flesta rekommenderar i källare med oisolerad platta. Andra alternativet verkar vara ett rollat system som är diffusionsöppet.
Hos mig blir det som tre rum. Dusch, bastu och Relax. Jag klurade på att: köra tätskikt i duschen där det också blir kakel och klinker. Köra diffusionsöppet tätskikt på golv i bastu och relax. Inget tätskikt alls på väggar i bastu och relax.
I relaxen blir det klinker på golv och målad puts på väggarna. I bastun klurar jag faktiskt på att också köra målat puts på sidoväggarna och bakre väggen och bara sätta tak, lav och ryggstöd i bastupanel. Utåt rummet är jag sugen på hel glasvägg. Blir såklart inte så värst mycket isolering i bastun förutom i taket men å andra sidan används den rätt sällan.
Ja, jag hoppar över tätskikt förutom i duschen.S Stuff skrev:Skippar du tätskikt helt och hållet i områdena utanför duschen?
Låter som ett trevligt projekt du har framför dig. Jag har funderat på andra alternativ till bastupanel jag med, den är ganska dyr.