Byggahus.se
Vi la om golvet i hela undevåningen för några år sedan. Vi fick då tips om att gärna välja kährs för det är så bra kvalité så det gjorde vi, kährs verona mattlackat. Nu är det dags att lägga om golvet på övervåningen.

På ett sätt skulle det så klart vara snyggast gör helheten att ha samma men efter att ha haft kährs verona ett tag är min känsla att det är ganska känsligt, det har blivit rejäla märken när vi tappat t.ex verktyg och jag tycker även det väldigt lätt uppstår smårepor.

Jag förstår att trä är trä men det finns olika hårda trämaterial och mer/mindre tåliga lacker.
Har sett många parkettgolv som legat i både 10 och 20 år men fortfarande ser rätt fräscha ut. Barn som kör omkring på små bobbycars på dem utan att det blir märken, det skulle jag aldrig tillåta på vårt golv, känns som det skulle bli helt förstört.

Nån som har samma erfarenheter/tips om vad vi borde välja för att få mer tåligt, vill eg helst ha trägolv. Är kährs mjukare än andra? Är det hållbarare med klarlack?

Har hittat ett fint golv av fabrikat Arena, någon som har erfarenhet av kvalitén på dem?
 
Jag har också hört/läst om att Kährs är mjuka. Vi har lagt in samma golv som ni ett rum nu i somras och visst blir det märken om man tappar något... Men kanske ligger förklaringen i att man jämför med ett laminatgolv som har mycket hårdare yta?

Ett furugolv är sannolikt betydligt mjukare än den Ek som finns i ert golv.

I resten av huset har vi ett golv från Golvabia som inte tillverkas längre, det är någon form av hybrid mellan ett laminat- och trägolv typ Kährs, träskiktet är tjockare än ett vanligt laminat och tillåter slipning 1-2 gånger. Detta upplever jag hårdare än Kährs, men inte så hårt som ett riktigt laminatgolv.

En annan aspekt är att jag tycker ett rum med ett riktigt golv, typ Kährs ger en mjukare och bättre känsla än ett rum med ett golv som är hårdare.

Har tyvärr ingen erfarenhet av Arena och vi kommer fortsätta med Kährs i resterande rum också. En del av valet låg i att hitta ett golv som går att få tag i under längre tid eftersom vi renoverar rum för rum. Kärhs har inga nu kända planer på att lägga ner serien, eller hade i vart fall inte i somras.
 
BirgitS
Har nog uppfattningen att alla ekparkettgolv som jag har levt med under alla år skulle ha fått märken om man tappat hårda verktyg på dem eftersom de fått märken av tappade leksaksbilar och annat liknande. Men jag kan tänka mig att trenden nu med lack som knappt syns gör golvet mindre motståndskraftigt mot repor än de tjockare blänkande lack som användes tidigare.

Kährs har en produkt som heter Kährs Mattlackrefresher.
http://www.kahrs.com/sv-SE/konsument/lagga-och-underhalla-tragolv/underhall-och-skotsel-av-tragolv/
 
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.