Hej vänner
Elnätsbolaget kom för att byta min elmätare (Nr7) från 2008. När vi öppnade plastkåpan ser vi att isoleringen, som är av tyg(?) spruckit/rivits av så metalltrådarna syns (Nr7). Eftersom nätbolaget inte äger kablarna och de inte har ansvar för något annat än elmätare och jordkabel(som jag fattade) sa de att en elektriker får byta kablarna och sen skulle jag återkomma till dem.

Nu tänkte jag göra det själv, för när jag öppnade kåpan till mätartavlan ser jag att alla kablar är gamla dvs inte bara 7 st kablar som går till elmätare. Jag får diametern på kablarna till ca 6 mm med skjutmått.
Så frågorna är: Vilka kablar rekommenderar ni här, måste/ska de vara av samma dimension?
Skicka gärna namn/beteckning eller länk :giggle:

Såhär ser det ut i övrigt (vad jag tror - är ingen elektriker ;):
(Nr1) - Jordkablar går till 3 huvudsäkringar (HS) och 2 skyddsjordkablar längst till höger.
(Nr2) - Alla 3 HS-propparna är 35/500
(Nr3) - Här står det dock 60/500. Vf skiljer det från ovan?
(Nr4) - 2 skyddsjord in och 1 skyddsjord vidare upp till proppskåpen? (har 2 st ovanför elmätaren, ej på bild)
(Nr5) - De 3 HS-kablarna från (Nr2) leder till 3 nya proppar med 25/500. Vad är syftet med dessa proppar och vilken funktion har de? Vf inte bara leda direkt från HS till proppskåpen? Klarar de inte 35A?
(Nr6) - Huvudbrytare
(Nr7) - Elmätare med 7 st kablar som ska bytas

Något annat jag ska tänka på här?
Är det bara att skruva loss de 7 kablarna vid elmätaren och byta eller ska man även byta kablarna som leder från elmätare till proppskåp?
(Vet inte hur det ser ut bakom proppskåp för har aldrig öppnat kåpan)

• Öppet elskåp med gammal elmätare, säkringar och synliga metalltrådar markerade med nummer för diskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk efter om du verkligen vill ge dig in på detta utan erfarenhet. Det är dock inte svårt, det svåraste är nog att ha ett bra moment i handen och färdighet så att alla anslutningar blir tillförlitliga. Tar du i för hårt så spräcker du porslinet. Och har du väl gett dig in på det måste du slutföra det för du är ju helt utan ström under tiden.

Använd minst RK10. Gärna i flera färger, brun, svart, grå, grön/gul. Åtminstone skyddsledaren ska vara grön/gul.
Kontrollera alla propphuvar och passdelar (bottendelen i säkringshållaren) att de är blanka o fina utan sot eller svetsloppor. Köp annars nya.
Du kan även behöva en ny huvudbrytare efter elmätaren.

K Mr_kenoBoy skrev:
(Nr1) - Jordkablar går till 3 huvudsäkringar (HS) och 2 skyddsjordkablar längst till höger.
Här har du spänning på som nätägaren måste bryta. Men skicket på dessa ledningar ser ut att var bra. Så du ska jobba på ovansidan säkringarna i denna låda.

Det är/var förövrigt din servislåda med servissäkringar, därav 35 A. Dessa skyddar nätägaren servisledning. Någon nytta gör de inte så lådan skulle kunna tas bort. Men det kan vara en stor operation då lådan troligen fyller en funktion för att skarva inkommande ledning på ett bra sätt. Så rör ingenting här.
K Mr_kenoBoy skrev:
Det är som sagt servissäkringar. Det är gänga III här som tillåter max 63 A så det som står stämplat på kåpan är den störa säkring som denna säkringshållare tillåter. Det har ingenting med dimensioneringen av din anläggning att göra.
K Mr_kenoBoy skrev:
(Nr4) - 2 skyddsjord in och 1 skyddsjord vidare upp till proppskåpen? (har 2 st ovanför elmätaren, ej på bild)
Jag ser 1 skyddsjord (PEN) in, och tre st ut. En ser ut att användas som neutralledare till elmätaren. De andra två kanske går direkt till din plint för utgående ledningar efter elmätaren.

Du bör byta denna plint till något modernare, t.ex https://www.elbutik.se/product.html/fordelningsplint-al/cu-brun2x252x16?category_id=1910 eller https://www.elbutik.se/product.html/garo-tillbehor-till-matarskap?category_id=1886 (hittar inget riktigt passande i hastigheten).
K Mr_kenoBoy skrev:
(Nr5) - De 3 HS-kablarna från (Nr2) leder till 3 nya proppar med 25/500. Vad är syftet med dessa proppar och vilken funktion har de? Vf inte bara leda direkt från HS till proppskåpen? Klarar de inte 35A?
Detta är dina mätarsäkringar, vars storlek du betalar för. I de flesta bostäder är mätarsäkring och servissäkring en och samma. Om du inte har några säkringar efter elmätaren så är det också dina huvudsäkringar som skyddar dina utgående ledningar.
K Mr_kenoBoy skrev:
(Nr6) - Huvudbrytare
Den bör du plocka bort. Dels är den gammal och opålitlig och dels vill inte nätägaren ha någon brytare före elmätaren längre, utan den ska sitta efter. Många elmätare har en brytare inbyggd.
K Mr_kenoBoy skrev:
eller ska man även byta kablarna som leder från elmätare till proppskåp?
Ja det ser ju ut som att ledningarna från elmätaren och uppåt behöver bytas. Kanske har du en gammal plint där också som behöver bytas.

• Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
Jag kan ju lägga till att troligtvis godkänner inte nätägaren att någon utan behörighet gör den anmälan som dom vill ha efter trådbytet.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar, uppskattas mkt.
Så ingen idé att slutföra det själv om nätägaren kommer kräva bevis/spec på slutfört arbete?
Kan man inte komma runt detta på nåt sätt?

Är väldigt drygt kan jag tycka då de har bytt ut elmätaren med jämna mellanrum på kablarna som är från 1948, när huset byggdes. Troligen var kablarna lika dåliga när de installerade den senaste mätaren 2008. Det sa teknikern från nätbolaget. 19/20 tekniker hade skitit i kablarna och bara bytt ut mätaren. Men 1/20 vill ta ansvar för kunden också. Han sa "kunden ska aldrig drabbas och säkerheten är största prio".

Den som har bytt din mätare är med stor säkerhet ingen med någon elektrikerutbildning utan en som bara fått en snabbutbildning i mätarbyte.
"Problemet" är att man måste bryta plomberingen för att byta ledningar, efter ledningsbytet måste mätaren plomberas igen och det gör nätägaren efter en anmälan från en auktoriserad installatör.
Ps
Det är ett jobb som bör ta någon timme så det handlar inte om några större kostnader.

• Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
E
En ny mätartavla går loss på ca 5.000:- med arbete och material, ännu mindre om du får rotavdrag, då får du även nya kablar mellan servislåda->mätartavla och mätartavla->elcentral. Eftersom du har servislådan behöver inte installatören synka med nätägaren för bortkoppling av servis.

Så du får fråga dig själv om det är värt att börja harva i den där gamla tavlan själv.

• Gilla
Elajomannen och 4 till
  • Laddar…
K Mr_kenoBoy skrev:
Hej vänner
Elnätsbolaget kom för att byta min elmätare (Nr7) från 2008. När vi öppnade plastkåpan ser vi att isoleringen, som är av tyg(?) spruckit/rivits av så metalltrådarna syns (Nr7). Eftersom nätbolaget inte äger kablarna och de inte har ansvar för något annat än elmätare och jordkabel(som jag fattade) sa de att en elektriker får byta kablarna och sen skulle jag återkomma till dem.

Nu tänkte jag göra det själv, för när jag öppnade kåpan till mätartavlan ser jag att alla kablar är gamla dvs inte bara 7 st kablar som går till elmätare. Jag får diametern på kablarna till ca 6 mm med skjutmått.
Så frågorna är: Vilka kablar rekommenderar ni här, måste/ska de vara av samma dimension?
Skicka gärna namn/beteckning eller länk :giggle:

Såhär ser det ut i övrigt (vad jag tror - är ingen elektriker ;):
(Nr6) - Huvudbrytare
(Nr7) - Elmätare med 7 st kablar som ska bytas

Något annat jag ska tänka på här?
Är det bara att skruva loss de 7 kablarna vid elmätaren och byta eller ska man även byta kablarna som leder från elmätare till proppskåp?
(Vet inte hur det ser ut bakom proppskåp för har aldrig öppnat kåpan)

Du har alltså klippt plomberingen på kåpan på elmätaren där plintarna för inkommande och utgående sitter? Det lär nätbolaget INTE gilla :rolleyes:

• Gilla
Kung_Keno och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Du har alltså klippt plomberingen på kåpan på elmätaren där plintarna för inkommande och utgående sitter? Det lär nätbolaget INTE gilla :rolleyes:
Bra synpunkt GoGetLost
Ja det stämmer. Jag var tvungen för att se vad problemet är, kunna fota och beskriva för elektriker och er.
Oavsett vem som fixar problemet så måste plomberingen brytas.
Återställer en elektriker plomberingen, eller är det endast nätägaren som gör det?

Det är nätägaren som återställer plomberingen efter att en auktoriserad installatör skickat in en anmälan.

• Gilla
Kung_Keno och 1 till
  • Laddar…
K Mr_kenoBoy skrev:
Är väldigt drygt kan jag tycka då de har bytt ut elmätaren med jämna mellanrum på kablarna som är från 1948, när huset byggdes. Troligen var kablarna lika dåliga när de installerade den senaste mätaren 2008. Det sa teknikern från nätbolaget. 19/20 tekniker hade skitit i kablarna och bara bytt ut mätaren. Men 1/20 vill ta ansvar för kunden också. Han sa "kunden ska aldrig drabbas och säkerheten är största prio".
Du ska vara nöjd att någon uppmärksammar dig på problemet. Du har ansvar för delarna i tavlan men anslutningen på mätaren och själva mätaren är elnätsägarens. Och som nämnts är det inget lämpligt hempularjobb för ovana och faller dessutom av rent formella skäl också.

Gör en upprustning tex som Emil skrev så behöver du inte tänka på det mer.

• Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.