1 856 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Kabeldragning garage
till garaget har jag en 3 ledare med en extra utanpåliggande metalltråd dragen. Denna extra metalltråd är i kopplingsdosan i garaget ansluten till jord.
Skruvade loss alla inkommade ledningar och mätte mellan dem.
Mellan fas och nolla är det 220 v.
Mellan fas och jord hinner jag knappt mäta innan jordfelsbrytaren i huset går. Min hypotes är att det beror på att jag använder en mätinstrument med för lågt mostånd som gör att strämmen blir högre än utlösningsströmmen för JFB
Mellan fas och den extra utanpåliggande metalltråden är det däremot endast några enstaka volt enligt min mätare. Detta måste ju uppenbarligen betyda att metalltråden inte är ihopskruvad med jorden i andra änden. Är detta korrekt installerat eller något som behöver åtgärdas?
Skruvade loss alla inkommade ledningar och mätte mellan dem.
Mellan fas och nolla är det 220 v.
Mellan fas och jord hinner jag knappt mäta innan jordfelsbrytaren i huset går. Min hypotes är att det beror på att jag använder en mätinstrument med för lågt mostånd som gör att strämmen blir högre än utlösningsströmmen för JFB
Mellan fas och den extra utanpåliggande metalltråden är det däremot endast några enstaka volt enligt min mätare. Detta måste ju uppenbarligen betyda att metalltråden inte är ihopskruvad med jorden i andra änden. Är detta korrekt installerat eller något som behöver åtgärdas?
JFB skulle löst ut också när du mätte på biledaren (det låter som att kabeln är EKLK 3G1.5) eftersom den är ansluten till jord garaget. Mäter man med en spänningsprovare med lysdioder ska de lösa ut JFB om spänningsprovaren är urladdad och vice versa. Posta några bilder på dosor & kabeln i båda ändar så vi får se.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Problemet är att jag inte har en susning om vart i huset det andra änden av ledningen finns. Men eftersom JFB inte löste ut måste det väl betyda att att biledaren inte är ansluten i andra änden?
Du slarvade lite när du läste trådskaparens utförliga beskrivning:
"Skruvade loss alla inkommade ledningar och mätte mellan dem."
Ditt antagande är riktigt, biledaren är nog inte ansluten i centralen eller i mellanliggande kopplingspunkt..
Den BÖR vara inkopplad i båda ändarna men SKALL vara inkopplad i ena änden.
"Skruvade loss alla inkommade ledningar och mätte mellan dem."
Ditt antagande är riktigt, biledaren är nog inte ansluten i centralen eller i mellanliggande kopplingspunkt..
Den BÖR vara inkopplad i båda ändarna men SKALL vara inkopplad i ena änden.
Jag blundade för "Skruvade loss alla inkommade ledningar och mätte mellan dem." då det i nästa stycke plötsligt står att spänning finns, lite motsägelsefullt kanske. Men som sagt det räcker att biledaren är ansluten i en ände, helst matande änden.
Ok, kopplat enligt regler med andra ord.
Kan någon förklara teorin med att biledaren ska vara ansluten till jord minst i ena änden?
Kan någon förklara teorin med att biledaren ska vara ansluten till jord minst i ena änden?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Biledaren är som vilken skyddsjordad pryl som helst, brödrost eller EKLK så är det samma syfte med ett metallhölje.
Protte
Protte
Stefan_i_Sthlm skrev:
Innebär det även att biledaren i stigare för enfasmatning med L+PEN är ansluten till PEN i en minst en ände?prototypen skrev:
Redigerat:
Har man, av nån anledning, en stigare med fas och PEN och kabeln har en biledare ska den anslutas i minst en ända om möjligt ansuter man den i första hand i bägge ändar, i andra hand i matande ända och som ett sista alternativ i "bakändan". Men man använder knappast en kabel med biledare och matar en central med fas och PEN. Kablar med biledare är ju kablar av typ EKLK EKRK mm och dom tillverkas inte med mindre ledarantal än 3 så då har man inget behov av PEN. Och jag tror ej hellre att dom tillverkas med så grov area att man skulle kunna använda dom som stigare med en PEN ledare.
Intressant. Jag hittade nämligen en ögla med blanktråd i en liten central matad med L + PEN. Jag skriver ögla eftersom den kommer ut ur en klump med eltejp och sedan försvinner tillbaks in i den.
Det finns ingen spänning mellan öglan och varken L eller PEN. Har dock inte isolationstestat den mot någon av ledarna eller mätt med multimeter så hurvida den är ansluten till PEN i andra änden vet jag inte.
Blev nu nyfiken och skruvade av kapslingen för att kika lite igen. Vid närmare inspektion så verkar som om öglan haft någon form av roströd skärm eller strumpa en gång i tiden. Den har dock torkat ut och fullständigt smulats sönder. Därav "blanktråden". De andra två ledarna är svarta.
Om jag skall *gissa* så kan jag tänka mig två alternativ:
1. En treledare med svart, svart och röd ledare utan biledare.
2. En tvåledare med svarta ledare och biledare som någon isolerat med krympslang eller liknande.
Så fort elfirmorna kommer tillbaks efter semestern och ger mig en bunt offerter att välja mellan så skall centralen bytas men nyfiken som man är vill man ju gärna spekulera och klura lite på vad det är för något medans man vänrtar! Kan återkomma med "facit" när skåpet väl är bytt.
Det finns ingen spänning mellan öglan och varken L eller PEN. Har dock inte isolationstestat den mot någon av ledarna eller mätt med multimeter så hurvida den är ansluten till PEN i andra änden vet jag inte.
Blev nu nyfiken och skruvade av kapslingen för att kika lite igen. Vid närmare inspektion så verkar som om öglan haft någon form av roströd skärm eller strumpa en gång i tiden. Den har dock torkat ut och fullständigt smulats sönder. Därav "blanktråden". De andra två ledarna är svarta.
Om jag skall *gissa* så kan jag tänka mig två alternativ:
1. En treledare med svart, svart och röd ledare utan biledare.
2. En tvåledare med svarta ledare och biledare som någon isolerat med krympslang eller liknande.
Så fort elfirmorna kommer tillbaks efter semestern och ger mig en bunt offerter att välja mellan så skall centralen bytas men nyfiken som man är vill man ju gärna spekulera och klura lite på vad det är för något medans man vänrtar! Kan återkomma med "facit" när skåpet väl är bytt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jo, men man måste ju ladda upp provaren i 4-5 sekunder, räcker ju inte med att bara mäta mellan fas och nolla en sekund.snaggletooth skrev:
Men är de konstruerade för att de ska göra så där eller är det bara något som inte går att få bort?
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden