Angående VP/flex så var det givetvis ett skämt att dra dem synligt. Har dem dragna runt hela bostadsvåningen i taket då vi kommer sänka taket överallt så småningom. Det är draget i räfflad 16 mm flexslang. Hade en elektriker här häromdagen och fixade med golvvärmen och han hade inget att anmärka på den dragningen iaf.
Får känna lite på kablarna innan jag bestämmer mig, men då EKLK nästan är dubbelt så dyr så kan jag leva med att det inte är 100% snyggt. Inget utanpåliggande är värst snyggt ändå IMO men det här gäller bara en källare.
Får känna lite på kablarna innan jag bestämmer mig, men då EKLK nästan är dubbelt så dyr så kan jag leva med att det inte är 100% snyggt. Inget utanpåliggande är värst snyggt ändå IMO men det här gäller bara en källare.
Jag hoppades och misstänkte att det var skämt, men kanske lika bra att kommentera det ändå, så ingen annan läsare får för sig...ThomasLindgren skrev:
Slangen kan ju hänga lite och så, när den väl är inbyggd, den är kanppast så snygg inne i väggarna heller, där vi normalt förlägger den.
Jag tycker du går EKK ändå, istället för RKK. Jag har inga direkta åsikter mot EKK i en vanlig källare, utom då att den inte kommer sitta lika spikrakt fint som EKLK.
I garage t.ex., om ledningen skulle vara klamrad lite lägre ner på väggarna skulle jag definitivt förorda EKLK, så man inte hugger hål i EKKn och får ström i sig när man ställer ifrån sig spaden mot väggen eller råka köra nåt verktyg eller domkraften mot kabeln. Då förstår du hur jag menar.
Jag är övertygad om att det är installerat mycket EKK i källare av behöriga elektriker!
En fördel som EKK har, är att det är mycket mindre pyssligt då man slipper hålla på och ansluta skärm och jordbiledare i alla k-dosor.
RKK är anslutningssladd, får inte spikas upp på väggar och tak.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
EKK drar dubbelt så mycket klammer och ser ändå för (ja, sånt skriver man inte) ut.
Prototypen
Prototypen
Minst 3 klammer per meter för EKK och EKLK, fyra för EKRK. Sedan får man tighta ihop det vid dosor, hörn och annat så att det ser vettigt ut. (Brukar synas på långt håll om någon "ovan" varit framme.)jakim skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
3 klammer per meter på EKK kommer nog att se ringligt ut och sedan får man ta hänsyn till om det är lodrätt eller vågrätt på vägg och om det är i taket. Som sagt det syns om någon ovan har klammrat
Prototypen
Prototypen
Har för mig att jag läst något förut om detta i en tråd här och det skulle vara fullt tillåtet. Om inte annat måste det varit tillåtet då hela min källare är byggd med rör synligt i källaren och vanliga dosor utanpå. Detta är dock inte plast utan plåtrör men kan inte förstå varför inte VP rör skulle få dras på samma vis. Ganska smidigt sätt att framtidssäkra så att man kan snygga till i källaren i framtiden och att få vp rör raka och snygga är ju mycke lättare än en kabel. Detta är ju förövrigt standard när det gäller brandlarm. Häng upp vp rör mellan deckarna och dra i röd kabel efteråt.prototypen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Tror inte att prototypen menade att det skulle vara otillåtet. Utan mera att det är något man inte gör.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jo det var så jag menade, jag har faktiskt VP rör i taket som kabelkanal för larm och telefonledningar. Och varför VP och inte kabelkanal, då man var 17 så var budgeten ytterst begränsad.
Prototypen
Prototypen
Klicka här för att svara