4 576 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Gummikabel till ugn
Sida 1 av 2
Halloj!
Vad säger reglerna?
Jag har ny häll och ugn som är separata, dessa ska sitta mitt emot varandra i ett avlångt litet kök.
säkringen är 1 fas på 20 A.
Min tanke är: från uttaget där hällen sitter dra en gummikabel ca 3 m till ugnen, det mesta av kabeln kommer ligga dålt bakom kökssockeln men ca 1 m kommer att vara synlig som jag tänkte lägga i en kabelkanal.
Synpunkter på detta tack!
Vad säger reglerna?
Jag har ny häll och ugn som är separata, dessa ska sitta mitt emot varandra i ett avlångt litet kök.
säkringen är 1 fas på 20 A.
Min tanke är: från uttaget där hällen sitter dra en gummikabel ca 3 m till ugnen, det mesta av kabeln kommer ligga dålt bakom kökssockeln men ca 1 m kommer att vara synlig som jag tänkte lägga i en kabelkanal.
Synpunkter på detta tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
En kabel som ligger dolt bakom "permanenta" socklar och i en kabelkanal låter som en fast installation. Det får man inte använda en gummikabel till. Mer korrekt är att dra en kabel, som kopplas in fast i den matande änden, och ett fas uttag vid ugnen som du kopplar in ugnen i.
Rent praktiskt säkerhetsmässigt handlar det om att gummikablar åldras, och skall dras där man ser när isoleringen börjar flagna av den.
Rent praktiskt säkerhetsmässigt handlar det om att gummikablar åldras, och skall dras där man ser när isoleringen börjar flagna av den.
Tack för svaren, men som jag ser det är det endast fast installation om man klamrar kabeln på väggen, denna kabel ska till största del ligga löst under "lösa socklar".....
Alternativet är att klamra en Ekkj 3x4mm2 kabel på väggen fram till en GB-dosa och sedan en gummikabel med dragavlastning från denna in i ugnen.
Alternativet är att klamra en Ekkj 3x4mm2 kabel på väggen fram till en GB-dosa och sedan en gummikabel med dragavlastning från denna in i ugnen.
Oavsett tycker jag det är bättre att du förlänger fast och avslutar med dosa där du kopplar in ugnen, bra även vid byte odyl i framtiden. Och rent regelmässigt ska man inte heller lägga gummikabeln som du beskrev tidigare.lobboman skrev:Tack för svaren, men som jag ser det är det endast fast installation om man klamrar kabeln på väggen, denna kabel ska till största del ligga löst under "lösa socklar".....
1 fas 20A till häll OCH spis? Inte svar på din fråga gällande kabel man jag tycker det låter klent.
En häll med alla fyra plattor på kan ju dra i runda slängar kanske 6000W+ med alla fyra plattor på och så en UGN på det som drar ca 1000W. Den gubben går ju inte!
En häll med alla fyra plattor på kan ju dra i runda slängar kanske 6000W+ med alla fyra plattor på och så en UGN på det som drar ca 1000W. Den gubben går ju inte!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Kan inte någon klippa in en sådan spec som anger en max säkring till en ugn, inte bara min.
http://www.electrolux.se/Produkter/Matlagning/Ugnar/Traditionella_ugnar/EOA5659WFX/
Det står att säkringen skall vara 16A.
Vad är det som säger att 20A är OK??
Det står att säkringen skall vara 16A.
Vad är det som säger att 20A är OK??
Svårt att se fall där det inte skulle vara ok med upp till 25A, och då täcker man de flesta fall i bostäder dessutom de enfasanslutna lägenheterna där den typiska 20A anslutningen för spisar figurerar. En ugn är en utrustning där man kan anta att belastningen står under sån kontroll att endast kortslutning, jordslutning behöver hanteras, överlast av anslutningssladd etc behöver inte dimensioneras mer än nominellt för. Det är givetvis inget att sträva efter men i ett fall som TS är det inget fel, specens 16A kommer nog mest ur att det är en vanlig stickpropp Schuko som ingår i leveransen. Och den begränsningen faller om den fastansluts i dosa.sajjen skrev:
haha jag skrattade när jag läste 100 A säkring 
16 A är minsta säkringen som ugnen kräver, det stod inget om att det är MAX...
Sen är det som så att det finns stickpropp på dem flesta ugnar idag, då måste man ansluta den till en 16 A säkring. Man får inte göra ett uttag med 20 A.
Men så har jag inte tänkt att göra heller
Sen är det som så att det finns stickpropp på dem flesta ugnar idag, då måste man ansluta den till en 16 A säkring. Man får inte göra ett uttag med 20 A.
Men så har jag inte tänkt att göra heller
Det står ingenting om stickpropp. Det står 16 A. Inte 20 A eller 100 A.lobboman skrev:haha jag skrattade när jag läste 100 A säkring
Men så har jag inte tänkt att göra heller![]()