Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Rivningsplan är i princip ett par A4 med vad rivningen avser, vilka kontrollpunkter du tänker dig samt var du gör av rivningsmassorna. Finns något farligt avfall? mm.

En KA borde absolut inte behövas för att riva det där! Möjligen om något nytt mer avancerat ska byggas
Vad betyder "vilka kontrollpunkter"? Kan jag inte bara skriva att jag kör det till Östbergatippen :P
 
Skriv som du tänker gå tillväga och ta med en bild sådom ser hur lite det är som ska göras
 
  • Gilla
Tre M.
  • Laddar…
Tre M. Familjen_M skrev:
Vad betyder "vilka kontrollpunkter"? Kan jag inte bara skriva att jag kör det till Östbergatippen :P
Nu är det bara ett litet projekt du har på gång som inte ger nån mängd avfall, men vid större rivningar kan byggnadsnämnden kräva kvitton från deponin som visar att avfall verkligen lämnats på rätt ställe och inte bara slängts ut i skogen.

Lista de olika materialen och skriv vad du ska göra med dem. Allt kanske ska till tippen men det visar i alla fall att du tänkt till. Om kommunen nu bedömer att du behöver rivningslov.
 
  • Gilla
Tre M.
  • Laddar…
Gjorde min i Excel, skrev ut, var noga med att ha byggherre på allt som går. Detsamma gäller kontrollplanen. Även här vill jag minnas att man fick göra ett förslag och då skriver man byggherre på allt så man leder dem mot att KA inte behövs.
 
Tre M. Familjen_M skrev:
Hej, jag ska riva en carport vid mitt eget hus. Måste jag ha en KA, kan jag inte vara de tsjälv. Det är några plankor och ett tak. Hittar inte vilka handlingar man ska skicka in, står inte i "guide för rivningslov". Kan någon hjälpa mig snälla?
Har du byggt den skapelsen själv med bygglov, eller fanns den när du köpte kåken, och hade den ett tidigare bygglov? Jag tror du använder fel vokabulär när du kallar den carport, det är ju bara ett skärmtak som använts som skydd för vinterupplägg för ved och barnens sommarleksaker. Virket kommer att sparas för framtida behov eller säljas.
 
V vedklyv skrev:
Har du byggt den skapelsen själv med bygglov, eller fanns den när du köpte kåken, och hade den ett tidigare bygglov? Jag tror du använder fel vokabulär när du kallar den carport, det är ju bara ett skärmtak som använts som skydd för vinterupplägg för ved och barnens sommarleksaker. Virket kommer att sparas för framtida behov eller säljas.
Nej, den fanns där när jag köpte kåken och jag är beredd att såga ner skapelsen vilken dag som helst, blir helt galen på den. Det är så trångt att jag inte kommer ut med barnen, måste först ta ut dem och sen parkera. Den har tt bygglov vilket skapar problem fö rmig nu när jag ivll riva den. I bygglovet står det carport tyvärr.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Gjorde min i Excel, skrev ut, var noga med att ha byggherre på allt som går. Detsamma gäller kontrollplanen. Även här vill jag minnas att man fick göra ett förslag och då skriver man byggherre på allt så man leder dem mot att KA inte behövs.
MEN det här är ju JÄTTE BRA! Nu vet jag hur jag ska göra, (tror jag). Du menar att jag kan vara byggherren?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tre M. Familjen_M skrev:
Nej, den fanns där när jag köpte kåken och jag är beredd att såga ner skapelsen vilken dag som helst, blir helt galen på den. Det är så trångt att jag inte kommer ut med barnen, måste först ta ut dem och sen parkera. Den har tt bygglov vilket skapar problem fö rmig nu när jag ivll riva den. I bygglovet står det carport tyvärr.
Kan ju vara så att man vill ha med det i så fall i ansökan så man räknar bort den byggarea som carporten och dess bygglov utgör.
 
Tre M. Familjen_M skrev:
MEN det här är ju JÄTTE BRA! Nu vet jag hur jag ska göra, (tror jag). Du menar att jag kan vara byggherren?
Japp, du är Byggherre!
 
  • Gilla
Tre M.
  • Laddar…
Jag kommer behöva bygglov för en altandörr men inte för själva altanen, som ska dit istället för carporten.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ser om jag kan skicka orginal-filen också.
VERKLIGEN TACK!
 
Tre M. Familjen_M skrev:
Nej, den fanns där när jag köpte kåken och jag är beredd att såga ner skapelsen vilken dag som helst, blir helt galen på den. Det är så trångt att jag inte kommer ut med barnen, måste först ta ut dem och sen parkera. Den har tt bygglov vilket skapar problem fö rmig nu när jag ivll riva den. I bygglovet står det carport tyvärr.
När gavs bygglovet? Det kan vara innan skärmtak blev bygglovsbefriade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.