5 129 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
KA vid rivning av carport?
Vad betyder "vilka kontrollpunkter"? Kan jag inte bara skriva att jag kör det till ÖstbergatippenTomtom79 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Skriv som du tänker gå tillväga och ta med en bild sådom ser hur lite det är som ska göras
Nu är det bara ett litet projekt du har på gång som inte ger nån mängd avfall, men vid större rivningar kan byggnadsnämnden kräva kvitton från deponin som visar att avfall verkligen lämnats på rätt ställe och inte bara slängts ut i skogen.Familjen_M skrev:
Lista de olika materialen och skriv vad du ska göra med dem. Allt kanske ska till tippen men det visar i alla fall att du tänkt till. Om kommunen nu bedömer att du behöver rivningslov.
Skickar ett exempel om det går...
Gjorde min i Excel, skrev ut, var noga med att ha byggherre på allt som går. Detsamma gäller kontrollplanen. Även här vill jag minnas att man fick göra ett förslag och då skriver man byggherre på allt så man leder dem mot att KA inte behövs.
Har du byggt den skapelsen själv med bygglov, eller fanns den när du köpte kåken, och hade den ett tidigare bygglov? Jag tror du använder fel vokabulär när du kallar den carport, det är ju bara ett skärmtak som använts som skydd för vinterupplägg för ved och barnens sommarleksaker. Virket kommer att sparas för framtida behov eller säljas.Familjen_M skrev:
Nej, den fanns där när jag köpte kåken och jag är beredd att såga ner skapelsen vilken dag som helst, blir helt galen på den. Det är så trångt att jag inte kommer ut med barnen, måste först ta ut dem och sen parkera. Den har tt bygglov vilket skapar problem fö rmig nu när jag ivll riva den. I bygglovet står det carport tyvärr.V vedklyv skrev:Har du byggt den skapelsen själv med bygglov, eller fanns den när du köpte kåken, och hade den ett tidigare bygglov? Jag tror du använder fel vokabulär när du kallar den carport, det är ju bara ett skärmtak som använts som skydd för vinterupplägg för ved och barnens sommarleksaker. Virket kommer att sparas för framtida behov eller säljas.
MEN det här är ju JÄTTE BRA! Nu vet jag hur jag ska göra, (tror jag). Du menar att jag kan vara byggherren?Tomtom79 skrev:
Kan ju vara så att man vill ha med det i så fall i ansökan så man räknar bort den byggarea som carporten och dess bygglov utgör.Familjen_M skrev:
Nej, den fanns där när jag köpte kåken och jag är beredd att såga ner skapelsen vilken dag som helst, blir helt galen på den. Det är så trångt att jag inte kommer ut med barnen, måste först ta ut dem och sen parkera. Den har tt bygglov vilket skapar problem fö rmig nu när jag ivll riva den. I bygglovet står det carport tyvärr.
Ser om jag kan skicka orginal-filen också.
Kontrollplan för bygget finns möjligen på kommunens sida. Annars finns det på andra kommuners, bara att söka på kontrollplan carport. Exempelvis denna:
https://www.landskrona.se/globalass...ntrollplan/kontrollplan-garage-carport-ny.pdf
https://www.landskrona.se/globalass...ntrollplan/kontrollplan-garage-carport-ny.pdf
När gavs bygglovet? Det kan vara innan skärmtak blev bygglovsbefriade.Familjen_M skrev:
Nej, den fanns där när jag köpte kåken och jag är beredd att såga ner skapelsen vilken dag som helst, blir helt galen på den. Det är så trångt att jag inte kommer ut med barnen, måste först ta ut dem och sen parkera. Den har tt bygglov vilket skapar problem fö rmig nu när jag ivll riva den. I bygglovet står det carport tyvärr.