Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
Hej!
Köpte nya fina masiva innerdörrar i veckan, karmarna är från 1996 och jag vill helst slippa byta dom. Har monterat två dörrar hittils och båda har haft en tendens att hamna för nära karmen på gångjärnssidan. På en är det så illa att den tar i och vill fjädra ut när man stänger den, den behöver alltså justeras.
Som ni ser på bilden har jag massor av plats på anslagssidan, och noll på gångjärnsidan? Tyvärr sitter det vanlig skruv i karmen så det finns typ ingen möjlighet till justering.
Ska jag skimsa ut gångjärnet? Åka och köpa programa?
Köpte nya fina masiva innerdörrar i veckan, karmarna är från 1996 och jag vill helst slippa byta dom. Har monterat två dörrar hittils och båda har haft en tendens att hamna för nära karmen på gångjärnssidan. På en är det så illa att den tar i och vill fjädra ut när man stänger den, den behöver alltså justeras.
Som ni ser på bilden har jag massor av plats på anslagssidan, och noll på gångjärnsidan? Tyvärr sitter det vanlig skruv i karmen så det finns typ ingen möjlighet till justering.
Ska jag skimsa ut gångjärnet? Åka och köpa programa?
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Skruva loss gångjärnet dra i en skruv bakom och dra i den nästan helt i, tillbaka med gångjärnen i på med dörren.
Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
Denna alltså? (Det är habo 2465 gångjärn som jag köpt) http://www.habo.com/web/Gangjarnsti...ngjarnstillbehor/Gangjarnsriktare_3-1662.aspxDemmpa skrev:
Hur funkar det?
En enkel lösning är annars att öppna dörren, lägga in något men gångjärnet på karm/dörr stänga och spänna igen dörren försiktigt. Då trycks hela dörren framåt och gångjärnet böjs i rätt riktining. Ta det försiktigt bara, blir lätt för mycket!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden