Hej!

Köpte nya fina masiva innerdörrar i veckan, karmarna är från 1996 och jag vill helst slippa byta dom. Har monterat två dörrar hittils och båda har haft en tendens att hamna för nära karmen på gångjärnssidan. På en är det så illa att den tar i och vill fjädra ut när man stänger den, den behöver alltså justeras.
Som ni ser på bilden har jag massor av plats på anslagssidan, och noll på gångjärnsidan? Tyvärr sitter det vanlig skruv i karmen så det finns typ ingen möjlighet till justering.
Ska jag skimsa ut gångjärnet? Åka och köpa programa?

• Photo 2012-09-15 10 44 28.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt skruven mot karmskruv, så får du lättare att justera karmen.

Justera karmen hjälper ju inte. Tror det finns gångjärnknäckare för sådana gångjärn, bara att justera ut det.

Det finns gångjärnsknäckare i den storleken, har justerat många innerdörrar med den typen av gångjärn.

Skruva loss gångjärnet dra i en skruv bakom och dra i den nästan helt i, tillbaka med gångjärnen i på med dörren.

S
gångjärnen är fel till den sortens gångjärn. justerar med skruvar.
varför fel? jo det finns en gångstång i gångjärnet. där justerar dörren i höjdled

Sätt den över gångjärnet när dörren är på plats (mittendelen), bocka sen till den så att springan blir större (bryt åt vänster)

En enkel lösning är annars att öppna dörren, lägga in något men gångjärnet på karm/dörr stänga och spänna igen dörren försiktigt. Då trycks hela dörren framåt och gångjärnet böjs i rätt riktining. Ta det försiktigt bara, blir lätt för mycket!

Prova byta med det nedre gångjärnet, mycket möjligt att det har några tiodels mm frikostigare bockning. Funkar det inte tycker jag ovanstående inlägg är värt ett prov.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.