Behöver fråga nån som vet....

I ett hus med vattenburen golvvärme har jag två kretsar, en per "hushalva".
Bägge matas direkt från bergvärmepumpen.
Varje fördelare har 8 st kretsar där det är uppmärkt med hur många "varv" de är strypta, för att få samma flöde i alla kretsarna beroende på längd.

Vi har sedan inflyttning (15 år) haft kallt golv i köket,och jag tänkte minska strypningen på just den kretsen för att få mera värme där.
När jag gör detta så påverkas flödet i de andra kretsarna i fördelaren, men jag antecknar noga mina ändringar så jag kan återställa.
Men nu kommer frågan. När jag justerar någon av kretsarna i Fördelare 1, påverkas då flödet även i Fördelare 2?
 
Ja, om de sitter på samma shunt & cirkulationspump.
 
Tobzter
Har försökt trimma in vårat värmegolv ingjutet i betongplattan + 3 radiatorer ,Men jäklar va rörigt de är . Vi har bra temp på källarplan men på övervåningen så är de de 17-19 grader . 17grader i badrummet. Och ja undrar hur ja får upp värme på övervåningen eller specifikt badrummet med behålla samma på nedervåningen?. Är ju 52 olika inställningar på diverse rattar å knappar .

LVVP som har 2st innersensorer som ja kan justera.. men dom gör varken till eller från.
Skärm som visar inställningar för värme och kyla med aktuella och önskade temperaturer, samt "Semester"-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kan ja justera värmen till ledningar på denna makapär. Och rör ja denna någon mm då bli de tokvarmt i källare och bekvämt på ovanvåning.
Termostatblandare från ESBE med inställningsratt och tillhörande sensorkablar, använd för justering av värmesystem, inklusive värmegolv och radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sedan har man själva fördelarna till värmegolvet som man kan styra fördelningen

Fördelningssystem för vattenburen golvvärme med blå ventiler och termometrar, monterat på en vägg märkt "Källaren".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmegolvsrör med blå ventiler och temperaturmätare, märkta för övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja visa kommer säga det är bara och de är enkelt... men nja de är de fasiken inte, all hjälp mottages :)
 
Tobzter
ingen som har en killgissning ? :) om ja ökar framlednings tempen kan ja få det varmare på övervåning med behålla samma på nedreplan? strypa slingorna på nedreplan ?
 
Tobzter Tobzter skrev:
ingen som har en killgissning ? :) om ja ökar framlednings tempen kan ja få det varmare på övervåning med behålla samma på nedreplan? strypa slingorna på nedreplan ?
Mera fart på cirkulationspumpen, det måste finnas kraft för att flödet ska komma till alla delar, element ska ha mer värme än GV. Ställa kurvan för elementen och GV för sig. Blir det förvarmt uppe,ställa ner termostaterna om det finns.
 
Tobzter
Oki öka flödet på pumpen allstå. Inte öka framledningstempen ?
Vattenpump och kopparrör i ett uppvärmningssystem med ESBE-reglering, diskuteras flödesjusteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jepp maxa pumpen. Sen ser jag något annat, har då vridit shunten för hand, enligt den röda markeringen så är den i läge för noll värme. Det ser nästan ut som att vredet är i utdraget läge och det är för att ställa tempen manuellt. Har du inte rört vredet, kan vredet ha gått ut av sig själv och då kan det bli utan värme. Går det att vrida vredet nu, så är det inte i rätt läge. Tryck på vredet och vrid, då ska det hoppa in och fastna för att inte kunna vridas.
PS har själv en ESBE som dummar sig ibland att vredet hoppar ut och ingen värme blir. Själva shunten är då frikopplad från motorn.
 
Tobzter
Vredet är i utdraget läge. Och de är den jag har styrt "värmen" med. Enl info från tidigare ägare. Men pannan va ny för han ctc ecozenith i360.
Men ja trycker in det vredet då helt enkelt?
 
Tobzter
Intryckt. Så nu kanske de bli bättre när inomhus sensorerna får jobba
Vattenrör med monterad svart och röd regulator, omgiven av koppar- och metallrör, justerad för att förbättra inomhussensorernas prestanda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobzter Tobzter skrev:
Vredet är i utdraget läge. Och de är den jag har styrt "värmen" med. Enl info från tidigare ägare. Men pannan va ny för han ctc ecozenith i360.
Men ja trycker in det vredet då helt enkelt?
OK då är det i läge manuellt, man trycker in vredet och vrider,då ska det falla in och inte gå att vrida. Faller det inte in,så kan det fattas en millimter för det. Då ställer man om kurvan så att motorn börjar att gå och då går det att trycka in. Varför ställs värmen manuellt, fungerar inte det automatiskt. Är det VP som styr shunten
 
Tobzter
Det är tidigare ägare som körde oljepanna. Byte till denna precis innan avflyttning så han har inte användt det som de ska. Sitter 2st termostat i huset som får styra detta nu. Så ska vi se om de bli bättre
 
Tobzter
Då är de lite mer än 24 timmar sedan man tryckte in "knappen" .
Nu är de inte mycket till värme i huset 😆
Värmefördelare med blå ventiler och tryckmätare för radiatorsystem och värmegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeregulator och kopparrör i ett värmesystem för husuppvärmning, med kopplingar och ventiler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tagit en jäkla massa bilder. Ursäkta i förväg :)
System 1 är element
System 2 är värmegolv
Inställningar för värmepump visas på en skärm, inklusive ljudreduceringsschema och temperaturgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningar på värmepumpens display, visar temperaturer och status för olika funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningsskärm för värmesystem 2 med temperaturinställningar och lägen. Värden för framledning, värmeläge, nattsänkning och semesterläge visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärm med inställningar för värmesystem 2, inklusive värmekurva, max och min vattentemperatur, samt automatiskt värmeläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skärm som visar värmeläge för VS2 med alternativ för Auto, Till och Från, sannolikt kopplat till värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat med fyra program: Ekonomi, Normal, Komfort, och Anpassad, visas på skärmen märkt "VS2 Program".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avläst temperatur och status på en värmeanläggnings styrpanel, högsta VV-temp 58°C, tappvarmvatten ej aktiv, kapacitet 94%, effekt 0 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av värmekurva för VS2-system med temperaturer, sett på en skärm, med indikatorer för utomhus- och framledningstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display med värmekurva för värmesystemet "VS2". Visar utomhus- och frumledningstemperaturer. Kurvan lutar nedåt vid kylan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanel med kurva "VS1 Värmekurva 1" som visar temperaturförändring, mätt i grader Celsius, relaterat till utomhus- och framledningstemp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av värmepumpens driftsinformation visar status, modell EA614M, och temperaturer. Status är "Från, startklar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärm som visar värmesystemstatus: Element 41°C (41), Värmegolv 19°C (33).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20250226_174410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display för värmesystem 1, visar läge "Normal", status "Värme", framledningstemperatur 41 °C, rumstemperatur 20 °C, radiatorsymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärm av CTC EcoZenith i360 med temperaturer för värmesystem, visar 34°C på utloppsrör och 41°C samt 36°C för husets element och värmegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilket rör blir varmt tilll shunten ,som det ser ut, ska det vara det som kommer uppifrån. Det sitter en pil på pumpshuset som visar vilken väg somd den pumpar.
Om du ställer upp kurvan på max, på VS1 och VS2 vad händer då, samt efter det ställer ner dessa till min, då ska motorn röra på sig åt något håll. Normalt tar det 90sek från max till min.
 
Tobzter
Vs1 funkar elementen är varma å fina.
Det är vs2 som är till golven som inte vill lira
Kopparrör och ventiler i ett värmesystem, text indikerar "Varmt", "Kallt" och "Flöde". Systemet visas med olika komponenter för rörledningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobzter
Nu ändra ja till värmekurva 2
Kontrollpanel visar graf för värmekurva 2 med justerbara pilar och temperaturen visas på axlarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.