Husägare
· Karlshamn, Blekinge
· 5 inlägg
Behöver fråga nån som vet....
I ett hus med vattenburen golvvärme har jag två kretsar, en per "hushalva".
Bägge matas direkt från bergvärmepumpen.
Varje fördelare har 8 st kretsar där det är uppmärkt med hur många "varv" de är strypta, för att få samma flöde i alla kretsarna beroende på längd.
Vi har sedan inflyttning (15 år) haft kallt golv i köket,och jag tänkte minska strypningen på just den kretsen för att få mera värme där.
När jag gör detta så påverkas flödet i de andra kretsarna i fördelaren, men jag antecknar noga mina ändringar så jag kan återställa.
Men nu kommer frågan. När jag justerar någon av kretsarna i Fördelare 1, påverkas då flödet även i Fördelare 2?
I ett hus med vattenburen golvvärme har jag två kretsar, en per "hushalva".
Bägge matas direkt från bergvärmepumpen.
Varje fördelare har 8 st kretsar där det är uppmärkt med hur många "varv" de är strypta, för att få samma flöde i alla kretsarna beroende på längd.
Vi har sedan inflyttning (15 år) haft kallt golv i köket,och jag tänkte minska strypningen på just den kretsen för att få mera värme där.
När jag gör detta så påverkas flödet i de andra kretsarna i fördelaren, men jag antecknar noga mina ändringar så jag kan återställa.
Men nu kommer frågan. När jag justerar någon av kretsarna i Fördelare 1, påverkas då flödet även i Fördelare 2?
Har försökt trimma in vårat värmegolv ingjutet i betongplattan + 3 radiatorer ,Men jäklar va rörigt de är . Vi har bra temp på källarplan men på övervåningen så är de de 17-19 grader . 17grader i badrummet. Och ja undrar hur ja får upp värme på övervåningen eller specifikt badrummet med behålla samma på nedervåningen?. Är ju 52 olika inställningar på diverse rattar å knappar .
LVVP som har 2st innersensorer som ja kan justera.. men dom gör varken till eller från.
Sedan kan ja justera värmen till ledningar på denna makapär. Och rör ja denna någon mm då bli de tokvarmt i källare och bekvämt på ovanvåning.
Och sedan har man själva fördelarna till värmegolvet som man kan styra fördelningen
Ja visa kommer säga det är bara och de är enkelt... men nja de är de fasiken inte, all hjälp mottages
LVVP som har 2st innersensorer som ja kan justera.. men dom gör varken till eller från.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan kan ja justera värmen till ledningar på denna makapär. Och rör ja denna någon mm då bli de tokvarmt i källare och bekvämt på ovanvåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sedan har man själva fördelarna till värmegolvet som man kan styra fördelningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja visa kommer säga det är bara och de är enkelt... men nja de är de fasiken inte, all hjälp mottages
Mera fart på cirkulationspumpen, det måste finnas kraft för att flödet ska komma till alla delar, element ska ha mer värme än GV. Ställa kurvan för elementen och GV för sig. Blir det förvarmt uppe,ställa ner termostaterna om det finns.Tobzter skrev:
Jepp maxa pumpen. Sen ser jag något annat, har då vridit shunten för hand, enligt den röda markeringen så är den i läge för noll värme. Det ser nästan ut som att vredet är i utdraget läge och det är för att ställa tempen manuellt. Har du inte rört vredet, kan vredet ha gått ut av sig själv och då kan det bli utan värme. Går det att vrida vredet nu, så är det inte i rätt läge. Tryck på vredet och vrid, då ska det hoppa in och fastna för att inte kunna vridas.
PS har själv en ESBE som dummar sig ibland att vredet hoppar ut och ingen värme blir. Själva shunten är då frikopplad från motorn.
PS har själv en ESBE som dummar sig ibland att vredet hoppar ut och ingen värme blir. Själva shunten är då frikopplad från motorn.
OK då är det i läge manuellt, man trycker in vredet och vrider,då ska det falla in och inte gå att vrida. Faller det inte in,så kan det fattas en millimter för det. Då ställer man om kurvan så att motorn börjar att gå och då går det att trycka in. Varför ställs värmen manuellt, fungerar inte det automatiskt. Är det VP som styr shuntenTobzter skrev:
Då är de lite mer än 24 timmar sedan man tryckte in "knappen" .
Nu är de inte mycket till värme i huset 😆
Jag har tagit en jäkla massa bilder. Ursäkta i förväg
System 1 är element
System 2 är värmegolv
Nu är de inte mycket till värme i huset 😆
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tagit en jäkla massa bilder. Ursäkta i förväg
System 1 är element
System 2 är värmegolv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket rör blir varmt tilll shunten ,som det ser ut, ska det vara det som kommer uppifrån. Det sitter en pil på pumpshuset som visar vilken väg somd den pumpar.
Om du ställer upp kurvan på max, på VS1 och VS2 vad händer då, samt efter det ställer ner dessa till min, då ska motorn röra på sig åt något håll. Normalt tar det 90sek från max till min.
Om du ställer upp kurvan på max, på VS1 och VS2 vad händer då, samt efter det ställer ner dessa till min, då ska motorn röra på sig åt något håll. Normalt tar det 90sek från max till min.




