4 193 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Justerbar stolpsko till 95x95-stolpar för altanräcke?
Halloj,
jag står i valet och kvalet om jag ska använda mig utav justerbara stolpskor (https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpsko-justerbar-2000018764) till stolparna för mitt altanräcke (17.3m brett, 4.5m djupt, totalt 17st stolpar) eller om jag ska använda "vanliga" stolpskor (https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpsko-u-117-x-96-mm-2000050482).
Det sitter redan gjutrör på plats i marken, jag vet bara inte vilken av de ovan två jag bör använda. Marken är helt "nygrävd" då huset kom på plats för ca 1 år sedan.
Tankar/åsikter? Tänkte först justerbara stolpskor (sänkta i botten med möjlighet att justera i framtiden om altanen skulle sätta sig tokigt) men det känns som att stolpen kommer upp väldigt högt från marken då?
Det är ca 60cm från mark till överkant på trallbrädorna. Sedan skall stolparna upp en bit till för att agera räcke, ca 120cm upp från trallen. Total höjd på varje stolpe blir alltså ca 180cm.
jag står i valet och kvalet om jag ska använda mig utav justerbara stolpskor (https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpsko-justerbar-2000018764) till stolparna för mitt altanräcke (17.3m brett, 4.5m djupt, totalt 17st stolpar) eller om jag ska använda "vanliga" stolpskor (https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpsko-u-117-x-96-mm-2000050482).
Det sitter redan gjutrör på plats i marken, jag vet bara inte vilken av de ovan två jag bör använda. Marken är helt "nygrävd" då huset kom på plats för ca 1 år sedan.
Tankar/åsikter? Tänkte först justerbara stolpskor (sänkta i botten med möjlighet att justera i framtiden om altanen skulle sätta sig tokigt) men det känns som att stolpen kommer upp väldigt högt från marken då?
Det är ca 60cm från mark till överkant på trallbrädorna. Sedan skall stolparna upp en bit till för att agera räcke, ca 120cm upp från trallen. Total höjd på varje stolpe blir alltså ca 180cm.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Fästa räckets stolpar i bärverket för altanen är ett alternativ.
Vi hade ett staket där spolarna täckte 50% från början, blev mindre när virket torkade, samt var 90 cm höga.
Staketets stolpar satt med justerbara plintar/plintskor, stolparna stod med ca 2,4 meters mellanrum.
Gängstången böjde sig utav vinden.
Vi hade ett staket där spolarna täckte 50% från början, blev mindre när virket torkade, samt var 90 cm höga.
Staketets stolpar satt med justerbara plintar/plintskor, stolparna stod med ca 2,4 meters mellanrum.
Gängstången böjde sig utav vinden.
Vanlig stolpsko. Om ditt enda argument till justerbar är "att kunna justera i framtiden" så faller det platt ganska snabbt. "Framtiden" är oviss och många mer saker som kan hända.R roniish skrev:Halloj,
jag står i valet och kvalet om jag ska använda mig utav justerbara stolpskor ([länk]) till stolparna för mitt altanräcke (17.3m brett, 4.5m djupt, totalt 17st stolpar) eller om jag ska använda "vanliga" stolpskor ([länk]).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Stolpskor till 200x200mm stolpe
Altan & Uteplats -
plintar och stolpskor tillräckligt starka?
Altan & Uteplats -
Justerbar fot till plywood, U-infästning
Möbelsnickeri -
Justerbar stolpsko till hemmagjorda plintar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Extra bärlina till Altan - vettiga justerbara platta stolpskor
Altan & Uteplats