Hej,

har precis installerat en ytterdörr som behöver justeras lite. Sett inifrån (se bild) så ”buktar” dörren ut en smula i överkant på handtagssidan.
Nyinstallerad vit ytterdörr sett inifrån med en markerad buktning i överkanten på handtagssidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta gör att den inte slutet helt tätt mot tätningslisten. Jag har förstått att det skall gå att justera vid infästningen till gångjärnen, men vore tacksam om någon kunde guida mig till vilka skruvar som skall justeras (1-8) åt vilket håll (med-/moturs) och på vilka av de tre gångjärnen på bilden.
Gångjärn på ytterdörr med numrerade justeringsskruvar från 1 till 8, sedd inifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till att börja med, är karmen satt i lod/våg överallt?

Är tröskeln helt i våg? Ser ut som om karmen borde varit lite högre på slutbleckssidan.
Om det är höjden du bör justera så skruvar du av det övre locket på gångjärnen och justerar höjden med en insexnyckel, justera så att samtliga gångjärn bär tyngden av dörrbladet.

Stefan N Stefan N skrev:
Till att börja med, är karmen satt i lod/våg överallt?
Utifrån vattenpasset och mina kunskaper så vill jag säga ja. Jag vägde in allt och mätte innan jag satte in dörrbladet och då såg det rätt ut.

A
1 123abc skrev:
Ser ut som om karmen borde varit lite högre på slutbleckssidan.
Är det inte gångjärnssidan som borde varit högre,om gångjärnen är på vänster sida på bilden:thinking:

• Gilla
123abc
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Är tröskeln helt i våg? Ser ut som om karmen borde varit lite högre på slutbleckssidan.
Om det är höjden du bör justera så skruvar du av det övre locket på gångjärnen och justerar höjden med en insexnyckel, justera så att samtliga gångjärn bär tyngden av dörrbladet.
Ja, det är den. Själva uttaget till karmen (hålet i väggen) däremot är gamalt och inte helt i våg, så nog det som gör att det ser så ut. Så vitt jag kan se så är det överkant på handtagsidan som lutar lite utåt från huset. D.v.s. dörren sluter tätt och sitter jämt i de tre andra hörnen. Om jag trycker lite lätt på det hörnet i dörrbladet från utsidan så verkar dörrbladet sitta "helt" rätt.

Låter ju mer som dörrbladet är skevt?

• Gilla
tergo
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Karmarna har nog inte samma lod i djupled,har dom det är bladet skevt förstås:)
hursomhelst får man nog flytta(luta)en av karmarna i djupled så det hörnet sluter tätt.

Redigerat:
Har du ett riktigt pass typ 180cm som du kan lägga mot dörrbladet och se att det är rakt?

• Gilla
1
  • Laddar…
Hur ser det ut om du kryssmäter karmen?
Jag brukar använda två bitar läkt eller liknande när jag kryssmäter och drar ett sträck för att se hur mycket som skiljer.
Handyman 1 skrev:
Är det inte gångjärnssidan som borde varit högre,om gångjärnen är på vänster sida på bilden:thinking:
Även jag ser och tänker fel ibland.

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Karmarna har nog inte samma lod i djupled,har dom det är bladet skevt förstås:)
hursomhelst får man nog flytta(luta)en av karmarna i djupled så det hörnet sluter tätt.
Efter mycket mätande och lodande tror jag att du har rätt, problemet med att sätta dörr i befintligt (gamalt) utag är att jag har inte riktigt haft någon referenspunkt som jag kunde lita på i djupled, men det verkar vara fallet. Tack för hjälp!

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.