Hej,
har precis installerat en ytterdörr som behöver justeras lite. Sett inifrån (se bild) så ”buktar” dörren ut en smula i överkant på handtagssidan.
Detta gör att den inte slutet helt tätt mot tätningslisten. Jag har förstått att det skall gå att justera vid infästningen till gångjärnen, men vore tacksam om någon kunde guida mig till vilka skruvar som skall justeras (1-8) åt vilket håll (med-/moturs) och på vilka av de tre gångjärnen på bilden.
har precis installerat en ytterdörr som behöver justeras lite. Sett inifrån (se bild) så ”buktar” dörren ut en smula i överkant på handtagssidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta gör att den inte slutet helt tätt mot tätningslisten. Jag har förstått att det skall gå att justera vid infästningen till gångjärnen, men vore tacksam om någon kunde guida mig till vilka skruvar som skall justeras (1-8) åt vilket håll (med-/moturs) och på vilka av de tre gångjärnen på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Är tröskeln helt i våg? Ser ut som om karmen borde varit lite högre på slutbleckssidan.
Om det är höjden du bör justera så skruvar du av det övre locket på gångjärnen och justerar höjden med en insexnyckel, justera så att samtliga gångjärn bär tyngden av dörrbladet.
Om det är höjden du bör justera så skruvar du av det övre locket på gångjärnen och justerar höjden med en insexnyckel, justera så att samtliga gångjärn bär tyngden av dörrbladet.
Ja, det är den. Själva uttaget till karmen (hålet i väggen) däremot är gamalt och inte helt i våg, så nog det som gör att det ser så ut. Så vitt jag kan se så är det överkant på handtagsidan som lutar lite utåt från huset. D.v.s. dörren sluter tätt och sitter jämt i de tre andra hörnen. Om jag trycker lite lätt på det hörnet i dörrbladet från utsidan så verkar dörrbladet sitta "helt" rätt.1 123abc skrev:
Hur ser det ut om du kryssmäter karmen?
Jag brukar använda två bitar läkt eller liknande när jag kryssmäter och drar ett sträck för att se hur mycket som skiljer.
Jag brukar använda två bitar läkt eller liknande när jag kryssmäter och drar ett sträck för att se hur mycket som skiljer.
Även jag ser och tänker fel ibland.Handyman 1 skrev:
Redigerat:
Efter mycket mätande och lodande tror jag att du har rätt, problemet med att sätta dörr i befintligt (gamalt) utag är att jag har inte riktigt haft någon referenspunkt som jag kunde lita på i djupled, men det verkar vara fallet. Tack för hjälp!Handyman 1 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden