Har läst några tidigare trådar och även kollat lite filmklipp men får inte styrsel på min ytterdörr. Problemet är att den verkar hänga lite snett på så sätt att dörren slår i karmen upptill medan det är liten glipa nertill (på samma sida som handtaget sitter, ej på gångjärnssidan).
Har försökt justera genom att på gångjärnen upptill först lätta på de fyra skruvarna och sedan skruva med insexnyckel motsols men det verkar inte hjälpa något. I processen lyckades jag också tappa en av "insexskruvarna" under verandan - problem eller inte?
Någon som kan hjälpa mig att förstå vad nästa steg är?
Har försökt justera genom att på gångjärnen upptill först lätta på de fyra skruvarna och sedan skruva med insexnyckel motsols men det verkar inte hjälpa något. I processen lyckades jag också tappa en av "insexskruvarna" under verandan - problem eller inte?
Någon som kan hjälpa mig att förstå vad nästa steg är?
Produkter som diskuteras: "insexskruvarna"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Är dörrbladet parallellt med karmen på långsidorna? I så fall är karmen skev, troligen på grund av att huset har satt sig lite.
Det går att justera lite grann med gångjärnen, men är det mycket så behöver man lossa karmen och justera den.
Har du testat med en gångjärnsbräckare?
Det går att justera lite grann med gångjärnen, men är det mycket så behöver man lossa karmen och justera den.
Har du testat med en gångjärnsbräckare?
Om jag förstår frågan rätt tycker jag inte den är riktigt parallell. När jag kikar närmre ser jag att samma snedhet finns även på gångjärnssidan. Alltså att karmen ser rak ut på bägge sidor men dörren hänger snett vilket gör att glipan mellan dörr och karm är liten både nere på gångjärnssidan och uppe på handtagssidan.useless skrev:
Har inte testat med gångjärnsbräckare
Karmen behövs dras in mot väggen på hängningssidans ovankant så den stor i lod. Du justerar ingenting med skruvarna i din bild. Hur är dörren monterad? Sitter den med karmskruv eller karmhylsa & skruv går det att justera. Om inte får du knäcka gångjärnet.
Produkter som diskuteras: "karmhylsa"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Det krävs bilder som visar problemet samt även en helhetsbild av dörren och eventuella springor för att se hur dörrbladet sitter i karmen och vad som behöver justeras t.ex karminfästning, höjd, sidled osv.
Det du justerat på gångjärnen enligt din beskrivning är dörrbladet i sidled vilket kan användas för att ärnda dörrbladets position inte endast i sidled utan även "vrida" dörrbladet genom att justera olika på olika gångjärn.
Är dörren höjd i höjdled samt att tröskeln rest sig? En tröskel kan resa sig av smuts eller små stenar som sopas eller trycks in under tröskel med skor.
Kontrollera att tröskeln inte bågnar anmärkningsvärt.
Det du justerat på gångjärnen enligt din beskrivning är dörrbladet i sidled vilket kan användas för att ärnda dörrbladets position inte endast i sidled utan även "vrida" dörrbladet genom att justera olika på olika gångjärn.
Är dörren höjd i höjdled samt att tröskeln rest sig? En tröskel kan resa sig av smuts eller små stenar som sopas eller trycks in under tröskel med skor.
Bifogar två bilder som försöker visa hur det ser ut. Den första bilden visar glipan på gångjärnssidan. Där ser det ut som glipan är mindre nertill och större upptill.1 123abc skrev:Det krävs bilder som visar problemet samt även en helhetsbild av dörren och eventuella springor för att se hur dörrbladet sitter i karmen och vad som behöver justeras t.ex karminfästning, höjd, sidled osv.
Den andra visar glipan på låssidan och man kan se ungefär vart dörren slår i - mitt emellan handtaget och toppen på dörren.
Det är ganska tajt ned till tröskeln men den är inte av sådan sort att den bör kunna rest sig. Inte heller sten eller liknande bör kunna ta sig in. Jag tror inte det är här problemet ligger.
Det är mycket större glipa horisontellt än vertikalt, så grundproblemet verkar vara att gångjärnssidan av karmen har sjunkit av någon anledning. Det går inte att justera med gångjärnen.
Att den tar i mitt på karmen borde gå att fixa genom att dra in karmskruven där lite till?
Att den tar i mitt på karmen borde gå att fixa genom att dra in karmskruven där lite till?
Har nu försökt dra åt det mesta tycker jag. Dels lyfte vi upp dörren och skruvade åt skruvarna på första bilden så att gångjärnen hängde lite bättre. Sedan drog åt dessa ordentligt.useless skrev:
Dessutom försökte jag dra åt skruvarna som sitter i karmen uppe och i mitten bakom såna där vita "täckpluppar" av plast - är det karmskruvarna? Tittar man noggrant ser man de tre täckplupparna i min sista bild. Hur som helst gick dessa knappt att dra åt så det hände inte så mycket.
Kontentan av allt detta är att dörren sitter marginellt sämre än vad den gjorde från början...
Om det är karmskruv behövs en karmnyckel men om karmen är i lod o våg så finns ingen anledning o röra dom. Har du inget långpass så kryssmät karmen för att se så den är vinkelrät. Jag tycker det ser ut som att dörrbladet hänger (lättast o se utv med stängd dörr) o då behövs gångjärnen riktas.
Tack för hjälpen alla. Lite återkoppling på hur det gick.
Riktade upp gångjärnen något. Tyvärr var inte alla gångjärnen åtkomliga men det övre som var mest kritiskt gick att jobba med. Nu upplever jag att dörren hänger i princip helt rakt även om det fortfarande är väldigt tight mot karmen.
Före: dörren skrapade i ordentligt på ett visst ställe som gjorde den svår att öppna.
Efter: dörren tar i lite grann längs hela sidan men är betydligt lättare att öppna, även om den inte är hundraprocentig.
Riktade upp gångjärnen något. Tyvärr var inte alla gångjärnen åtkomliga men det övre som var mest kritiskt gick att jobba med. Nu upplever jag att dörren hänger i princip helt rakt även om det fortfarande är väldigt tight mot karmen.
Före: dörren skrapade i ordentligt på ett visst ställe som gjorde den svår att öppna.
Efter: dörren tar i lite grann längs hela sidan men är betydligt lättare att öppna, även om den inte är hundraprocentig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden