Hej!

Vi har ett enplanshus (byggår 2003) och golvvärme i plattan samt en IVT 490 (thermotech). Vi har haft en del strul med IVT´n under åren... Bl.a. trasiga givare och nu senast i veckan byte av shuntmotorn. Efter bytet av shuntmotorn så blir det väldigt varmt i huset, framförallt i badrummen då framledningstemp ligger mellan 36-46 grader, börvärdet ca 30 grader. Kurva 3.3 och inga specialinställningar. Nu börjar jag bli ordentligt trött på att värmen aldrig blir bra i huset (under 7 år...). Två av rummen är relativt kalla och ett är jättevarmt, och har så alltid varit. Har íngen lust att ta ut servicegubbe igen utan att själv, en gång för alla, försöka mig på att förstå pumpen.

Vi har rumstermostater i alla rum förutom i ett av badrummen (bypass). I övrigt bara utegivare.

Hjälp mig att ställa in värmen på den f-bannade pumpen!

1. Jag har provat under några dygn att justera insex-skruven på de slingor till de rum som felar i temp = INGET märkbart resultat.
2. Har nu en utetemp kring nollan och ändå går tillskottet in då det redan är duktigt varmt i flera rum

Kom med era bästa råd och rön nu!
Tack på förhand.

Är ingen som helst expert på att ställa in golvvärmeslingor, men försöker väl mig på några tips ändå.

1. Börja med att se till så att alla rumstermostater är helt öppna/urkopplade, så att inte rumstermostater ligger och stryper flödet till slingorna när du justerar slingorna. För då blir det nog väldigt svårt att justera in något vettigt.

2. Justera slingorna så att du får en jämn temperatur i alla rum. Tänk på att golvvärme är ett trögt system, så du kan få vänta i upp till ett dygn från det att du justerat en slinga till du märker någon skillnad.

3. När du fått jämn temperatur i alla rum (och kör med alla rumstermostater helt öppna) så justerar du kurvan och parallellförskjutningen på värmepumpen för att få önskad inomhustemperatur.

Låt sedan alla rumstermostater vara fullt öppna, de flesta brukar rekomendera att man inte ska använda rumstermostater tillsammans med värmepump.

Jag har sett tidigare att en del gör på detta sätt. Rumstermostaterna fungerar då enbart för att reglera (slå av) värmen då det ex blir varmare i ett rum till följd av solinstrålning. Rätt tänkt eller?

För att sänka temp i ett rum så skruvar jag ner skruven i golvvärmefördelaren? (stryper flödet i den aktuella slingan eller?)

Redigerat:
Jag har sett tidigare att en del gör på detta sätt. Rumstermostaterna fungerar då enbart för att reglera (slå av) värmen då det ex blir varmare i ett rum till följd av solinstrålning. Rätt tänkt eller?
Ja så vitt jag har läst så ska man inte använda rumstermostaterna överhuvudtaget när man har värmepump. Kan tydligen orsaka onödigt många start/stopp på värmepumpen, och att eltillskottet behöver gå in i onödan. Så koppla ur dom helt till att börja med (eller ställ upp dom på max, typ 30 grader eller vad du nu kan ställa dom på).

För att sänka temp i ett rum så skruvar jag ner skruven i golvvärmefördelaren? (stryper flödet i den aktuella slingan eller?)
Ja stämmer. Sen vet jag inte vad man ska utgå ifrån, om man typ ska skruva upp alla slingor visst många varv innan man börjar. Eller om man gör någon slags grovinställning för varje rum beroende på hur lång slinga som ligger i rummet.

Öppnar man på en slinga så borde ju flödet i övriga slingor sjunka något. Och samma sak tvärtom, skruvar man igen någon slinga så borde ju flödet i övriga slingor öka något, så jag antar att det är en balansgång när man justerar.

Redigerat:
Är det någon som har thermotechfördelare och vet hur ventilerna skall skruvas i densamma? Enligt beskrivningen skall skruven vara mellan 0.5-1.2 varv från stängt läge. Är det samma som att dra ner ventilen/skruven i bott och sedan släppa den det antal varv om står enligt beskrivningen. Om detta är fallet så har dessa ALDRIG varit rätt justerade på vår anläggning...

• Gilla
emmel
  • Laddar…
Har du kollat om du har rätt fart på cirkpumpen. När jag började strypa in mina golvslingor så gick det rätt dåligt till en början och det berodde på att det var aldeles för högt flöde i slingorna.

Har inte thermotech, men på Wirsbo släpper man upp till 5 varv från helt stängs (nedskruvat) läge. Skulle tänka mig att principen är samma på ditt fabrikat.

Plocka bort alla styrdon när du ska strypa in så kan du samtidigt kontrollera att ingen ventil har fastnat eller liknande.

Det kan vara rätt knivigt att strypa in när det är fesljummet ute men mät tempen på returerna till fördelaren och försök få dem samma. Utgå från den längsta slingan som är den som ska ha störst flöde som riktmärke. Har du samma temp i returerna kan du knappast få tok-olika temp i rummen.

Jo och man ska ju ha tålamod också, det tar nått dygn innan justeringar märks fullt ut. Jag skulle utgå från de beräknade strypvarven och sen finlira därifrån.

Lycka till.

Redigerat:
är det subtropiskt klimat i huet:) Utetemp 6.3 grader, framledning 41.9gr (25.2gr) och fullt tillskott... Märkligt tycker jag! Men detta är väl för att temperaturen skall upp i huset, eller?

Detta har jag gjort:
1. Öppnat alla rumstermostater till i stort sett maxtemp.
2. Justerat "flödesskruven" på golvvärme fördelaren på ALLA slingor till det värde som ges på beskrivningen från Thermotech.
3. Sänkt värmekurvan till 2.8

Detta skall jag börja med imorgon:
Öka/strypa flödet i de värmeslingor/rum så att jag får en jämn temperatur i dessa. Då jag (efter några dagar) förhoppningsvis lyckas med att få en jämn temp så justerar jag hur varmt jag vill ha med att ytterligare justera värmekurvan.

Har jag tolkat era tips rätt:confused:

är det subtropiskt klimat i huet Utetemp 6.3 grader, framledning 41.9gr (25.2gr) och fullt tillskott... Märkligt tycker jag! Men detta är väl för att temperaturen skall upp i huset, eller?
Om jag har förstått det rätt så låter det ju väldigt konstigt att du har framledningstemp på 41,9 grader då börvärdet ligger på 25,2 grader? Verkar ju som att det är nåt problem med shunten eller nåt, att den öppnar för mycket och släpper på för mycket värme.

Ring han som bytte shunten och meddela att han har ett backjobb...

Se till att få ner framledningstempen manuellt så att inget tar skada.

Hej!

Jag har oxå kommit till den slutsatsen... Har nu vridit ner shunten så långt det går, FL gick ner till strax under 35 grader dessutom har jag strypt ner alla rumstermostater till 20 grader för att få ner värmen i huset. För tillfället inget tillskott. Innetemp just nu behagliga 26-27 grader...

Redigerat:
nu hoppas jag. IVT servicekillen har varit här igen. Det var problem med den nya shunten. Får väl vänta några dygn nu innan värmen sjunker tillräckligt i plattan inna finjusteringen av vår värme i huset kan forsätta.

Tack för alla era tips!

Hej!

Har nu värmekurvan på 2.2, ingen finjustering och alla termostater på 24 grader(max 28grader). Har ökat flödet i de slingor där jag vill ha det lite varmare, d.v.s. badrummen. Tycker jag kan känna en jämn temp i de övriga rummen men skall mäta idag.

Känns som en god början till att äntligen hitta den rätta inställningen på pumpen och slingorna. De har varit grovt felaktigt inställda under 6 års tid...vvs firman hade inte justerat dem enlig projjarn´s beskrivning. Tack för de tips jag fått i "min" tråd samt i övriga liknande trådar på detta forum!

Men jag har fortfarande några funderingar...

För att nu få en lägre temp i huset så bör jag alltså hellre sänka värmekurvan ytterligare än att sänka termostaterna? Spelar det ngn större roll att jag inte har rumstermostaterna på max? Eftersom jag har kamin bör jag då installera en innegivare?

/Fluffe

Ja du ska absolut sänka värmekurvan eftersom din värmepump kan arbeta effektivare ju lägre framledningstemp du har.

Att dina termostater står på 24 grader spelar inte så stor roll eftersom du justerat din kurva för en lägre temp. Men jag ser inte riktigt poängen med att ha termostater inställda på 24 grader?

Jag använder bara termostat i sovrum där jag vill hålla nere tempen och där det är svårt att justera in en jämn temp med strypning eftersom det tillkommer mycket värme från kroppar på natten.

Om du vill ha maximal energibesparing av att elda bör du absolut se till att din panna justeras på något sätt när du eldar. Problemet med innegivare är att den alltid släpar efter. Jag har därför satt en timer på pannan som jag vrider på när jag börjar elda så att framledningstempen direkt sänks när jag börjar elda. När timern slår av så går pannan över att styra på en rumstermostat, men jag har satt en automatisk återgång till normalläge kl 23:00 med tidsstyrningen på pannan så att jag inte riskerar att vakna med iskalla golv.

Risken om man bara låter innergivaren styra framledningstempen är att återgången till varmare framledningsvatten går för långsamt så att din platta hunnit kylas ner och inte hinner värmas upp igen och du vaknar med kalla golv.

Jag vet inte riktigt heller varför jag ställt dem på 24 grader:) Troligen för att jag inte riktigt litar på att det skall bli bra med alla våra vp-problem och vill ha lite spelrum på temperaturen... Tanken att kunna justera lite känns tryggt på nå´t konstigt sätt.

Skall fundera på det där kring styrning av pumpen vid eldning. Det får bli om ca 1-2 veckor då inställningarna är klara.

Från början hade vi kurva 3.6 på pumpen och nu 2.2. Jag kommer nog att kunna sänka kurvan mer som det verkar nu. Hur stor är risken att vi kommer få höja kurvan då vädret slår om? Hittar vi en kurva som passar nu så finjusterar jag bara den om det blir lite för kallt inne senare? De senaste dagarna har temp legat kring 5-7+grader här i Örebro.

Vilka inställningar har ni andra som kör IVT 490 lr liknande. Vi bor i enplanshus, byggt 2003, 147 kvm i Örebro.

Ja du kommer antagligen behöva justera kurvan vid lite olika utetemp för att tillslut hitta en kurva som passar ditt uppvärmningsbehov över hela utetempsspektrat.

Har inte IVT själv men generellt så brukar det funka bra att jobba med förskjutning av kurvan när det är plusgrader och med lutningen av kurvan när det är minusgrader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.