Närbild av ett gammalt fönsterträ som slagit sig och visar sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gammalt fönsterträ med skador och sprickor i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på att renovera några fönster. I "bottenändan" av fönstret har det gamla, men hyffsat friska trät slagit sig av väder o vind. Provade utan att ta i allt för mycket att tvinga ner ändträt, för att se om jag kan limma ihop det hela, men det gav klent resultat. Frågan är, är det idė att så att säga blötlägga virket för att få mer medgörligt trä, eller finns det bättre sätt?

Litengubbe Litengubbe skrev:
[bild] [bild]
Håller på att renovera några fönster. I "bottenändan" av fönstret har det gamla, men hyffsat friska trät slagit sig av väder o vind. Provade utan att ta i allt för mycket att tvinga ner ändträt, för att se om jag kan limma ihop det hela, men det gav klent resultat. Frågan är, är det idė att så att säga blötlägga virket för att få mer medgörligt trä, eller finns det bättre sätt?
Tja, jag svarar mig själv. Jag fyllde utrymmena med "mitt" universalfixarklet PL400... Sedan efter ett tags pulande med fönstret kom vi på att vi inte skall använda dem till det de var införskaffade i vilket fall. Så nu står de och väntar på att bli små drivhus till tomater etcetera nästa år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.