Hej!

Har haft hantverkare till hjälp att byta håll på en innerdörr, dvs sätta upp gångjärnen på höger sida ist för vänster.
Dessvärre hamnade dörren för långt till höger samt för nära emot karmen så dörrbladet tar emot karmen på gångjärnssidan både på högra karmens högra sida samt trycker mot karmen åt stängningshållet. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Har inte så stor lust att ta hit honom igen så undrar om någon vänlig själ har några tips.
Skulle nog eg behöva flytta ut gångjärnet par mm samt ev fylla i det utstansade med nåt träliknande material men vet inte vilket isf. Kan man borra nya hål precis bredvid de gamla och fylla med ngt i de första hålen. Vad kan man fylla trä med som blir som trä och inte sjunker in av tryck.
Som tur är använde hen mkt smala skruvar.
Tack!!
 
  • Hand håller gångjärn vid urtag i trädörrkarm, flera hål synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Hen får väl komma tillbaka och rätta till efter sig? men att döma av den urjackningen kanske inte resultatet blir bättre om hen kommer tillbaka...

Kolla gångjärnsriktare. Ska du flytta någon mm så vill skruven gärna hamna i samma hål igen. Du kan borra upp hålen lite större och sen slå in träpluggar så blir det lättare.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Hen får väl komma tillbaka och rätta till efter sig? men att döma av den urjackningen kanske inte resultatet blir bättre om hen kommer tillbaka...

Kolla gångjärnsriktare. Ska du flytta någon mm så vill skruven gärna hamna i samma hål igen. Du kan borra upp hålen lite större och sen slå in träpluggar så blir det lättare.
Går det att fylla hålen med nåt som blir lika starkt som träet vore super.
Det är så litet avstånd som behöver flyttas.
och att fylla i lite även bakom där gångjärnet ska sitta med nåt material, hen har gröpt ur för mkt så dörren hamnar för nära karmen
 
C
B bertt skrev:
Går det att fylla hålen med nåt som blir lika starkt som träet vore super.
Fyll med trä. Både hål och övrigt.
Fy fan vad dåligt gjort, högg han ut det med en gammal slö morakniv eller?
 
  • Gilla
bertt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fyll med trä. Både hål och övrigt.
Fy fan vad dåligt gjort, högg han ut det med en gammal slö morakniv eller?
okej typ tändstickor, tandpetare?
ett stämjärn hade han..
 
C
B bertt skrev:
okej typ tändstickor, tandpetare?
Nej, om du vill att det skall bli bra får du göra som @surris skriver, borra upp hålen och fixa en plugg av matchande träslag med presspassning som limmas dit.
Dito om han stämt ur för djupt. Du får jämna till kanterna och ytan och limma dit en kloss med bra passning som sedan hyvlas och slipas in på plats, sen börja om från början.
Så det är lite pyssel att städa upp efter det där klåpartilltaget.
 
  • Gilla
bertt
  • Laddar…
Du har väl ändå inte betalat "hantverkaren", för att denne förstörde din dörr?

Det minsta denne ska göra är att laga efter sig.
 
  • Gilla
bertt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej, om du vill att det skall bli bra får du göra som @surris skriver, borra upp hålen och fixa en plugg av matchande träslag med presspassning som limmas dit.
Dito om han stämt ur för djupt. Du får jämna till kanterna och ytan och limma dit en kloss med bra passning som sedan hyvlas och slipas in på plats, sen börja om från början.
Så det är lite pyssel att städa upp efter det där klåpartilltaget.
ok tack lite läskigt men ska testa!
 
H Hybro skrev:
Du har väl ändå inte betalat "hantverkaren", för att denne förstörde din dörr?

Det minsta denne ska göra är att laga efter sig.
hej nä inte betalat ännu
han skulle fixa det sa han men har inte dykt upp ännu
så jag tror jag får fixa det själv eller fråga ngn annan
 
Men herregud🫡

TS verkar både ha betalat och ska dessutom fixa jobbet själv
 
Aaaaah såg ditt svar efter att jag skrev sista inlägget.

Släpp aldrig in hantverkaren igen!
Det lär ju inte bli bättre
 
H Hybro skrev:
Men herregud🫡

TS verkar både ha betalat och ska dessutom fixa jobbet själv
nä jag har inte betalat ännu😊
 
H Hybro skrev:
Aaaaah såg ditt svar efter att jag skrev sista inlägget.

Släpp aldrig in hantverkaren igen!
Det lär ju inte bli bättre
när precis det känns lite läskigt att han ska göra ngt mera😱
 
Givetvis ska du ha ersättning för vad denne lyckats med att åstadkomma.
 
  • Gilla
bertt
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Givetvis ska du ha ersättning för vad denne lyckats med att åstadkomma.
jag kan ju försöka haha
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.