Hej,
Har problem med en innerdörr som är svår att stänga. Inga problem med höjden, men behöver justera den sidledes då den slår i dörrkarmen vid låset. Den går att stänga med lite kraft och jag vill fixa detta. Se bilder
Den övre gångjärnen verkar sitta lite konstigt.
Har googlat rätt mycket, men inte hittat nån enkel bra guide på hur jag ska göra
Tack på förhand för hjälp!
Har problem med en innerdörr som är svår att stänga. Inga problem med höjden, men behöver justera den sidledes då den slår i dörrkarmen vid låset. Den går att stänga med lite kraft och jag vill fixa detta. Se bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Den övre gångjärnen verkar sitta lite konstigt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har googlat rätt mycket, men inte hittat nån enkel bra guide på hur jag ska göra
Tack på förhand för hjälp!
Det blir så om det slarvas med montaget av karmen så sidostycket inte är rakt.
Justera karminfästningen där det buktar, ofta räcker det att justera lite med en karmnyckel eller skruvmejsel beroende på lösning för infästning av karmen.
Justera karminfästningen där det buktar, ofta räcker det att justera lite med en karmnyckel eller skruvmejsel beroende på lösning för infästning av karmen.
Produkter som diskuteras: "karminfästningen"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Tack för svaret! Jag försökte skruva medurs vid karminfästningen där det buktar så gott det gick, dock blev det inte bättre. Lyckades vrida typ ett kvarts varv1 123abc skrev:
Redigerat:
Jag insåg nyss att det hade blivit snäppet värre efter mitt försök så jag testade att skruva moturs och det blev bättre till en viss del. Dörren tar nästan inte i området vid låset. Men det är inte helt löst liksom... Undrar om jag nu skall testa med en gångjärnsriktare.1 123abc skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden