Hej. Jag blir inte riktigt klok på detta. Har försökt att googla mig fram till hur jag ska justera dörren, men det verkar finnas lika många sätt som det finns dörrar, karmar och allt vad det kan vara.
Den har börjat kärva sig lite det senaste och såg då att hela skiten var sned (Vilket den säkert alltid varit, relativt nybliven husägare). Men kan som sagt inte förstå hur den ska justeras. Känns ju rent spontant lönlöst att justera karmen, har försökt att skruva på den lilla insex grejen, men den satt som berget.
Den har börjat kärva sig lite det senaste och såg då att hela skiten var sned (Vilket den säkert alltid varit, relativt nybliven husägare). Men kan som sagt inte förstå hur den ska justeras. Känns ju rent spontant lönlöst att justera karmen, har försökt att skruva på den lilla insex grejen, men den satt som berget.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Insexskruven i gångjärnet kan du bara justera efter att ha lossat lite på skruven som håller gångjärnet. Du bör troligen haka av dörren först så den inte "sätter sig"A Anders Andersson2 skrev:Hej. Jag blir inte riktigt klok på detta. Har försökt att googla mig fram till hur jag ska justera dörren, men det verkar finnas lika många sätt som det finns dörrar, karmar och allt vad det kan vara.
Produkter som diskuteras: "Insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Men först och främst måste du ju se vart dörren tar i, och varför. Om karmen är sned hjälper det ju inte att justera gångjärnen. Det är förövrigt bara mycket små justeringar, man kan göra med gångjärn.
Mät hela karmen med ett vattenpass. Både överliggare, samt mellan varje karmskruv i sidostyckena.
Om du är osöker så ta en bild på karmskruvarna, så kan vi tala om hur de ska justeras.
Mät hela karmen med ett vattenpass. Både överliggare, samt mellan varje karmskruv i sidostyckena.
Om du är osöker så ta en bild på karmskruvarna, så kan vi tala om hur de ska justeras.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag har testat att dra åt dem, men för handkraft sitter de så hårt som är rimligt. Alla sitter inte rakt i dörren, av någon anledning är flera av de snett inskruvadeT tergo skrev:
Hej! Tack, ska försöka mätaA AG A skrev:Men först och främst måste du ju se vart dörren tar i, och varför. Om karmen är sned hjälper det ju inte att justera gångjärnen. Det är förövrigt bara mycket små justeringar, man kan göra med gångjärn.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden