Har en altandörr där inte dörrbromsen fungerar tillfredställande. Spanjoletten är beslag från FIX (846f). Själva dörrbromsen är ett infällt beslag som liknar Fix 160.
Hur justerar man dörrbromsen? Det borde gå att spänna denna på något vis. I övrigt fungerar mekanismen som det är tänkt.
Hur justerar man dörrbromsen? Det borde gå att spänna denna på något vis. I övrigt fungerar mekanismen som det är tänkt.
Redigerat:
Går ej att justera tyvärr (Om det är samma som jag tänker på, vilket är högst troligt).. Den är bara att byta, är gjort på 5-10 min, och den kostar inga stora pengar. De brukar slitas ut med tiden, olika fort beroende på om man fösöker justera dörren när man har aktiverat spärren eller ej
Du byter hela den övre delen inkl armen som går ut, eftersom den är nitad. Hela makanisken sitter med några skruv på ovansidan, du får även lossa några skruv på spanjoletten för att lättare få loss allt.
Jo jag såg att det var enkelt att byta ut hela kittet - ska inte vara några problem! Stort tack för tipsen!
Ska även fräsa in lite modernare skjutreglar på en dubbeldörr så jag får ta en dörrfixarförmiddag vid lämpligt tillfälle...
Ska även fräsa in lite modernare skjutreglar på en dubbeldörr så jag får ta en dörrfixarförmiddag vid lämpligt tillfälle...
"Du byter hela den övre delen inkl armen som går ut, eftersom den är nitad".
Någon som kan tipsa om var jag köper den del som behöver bytas ?
Har frågat på två byggmarknader som inte kunde hitta i katalogen.
Någon som kan tipsa om var jag köper den del som behöver bytas ?
Har frågat på två byggmarknader som inte kunde hitta i katalogen.
Har inte köpt prylar själv ännu, men åk till vilken "riktig" låssmed/butik som helst så fixar dom det. Kan även tänka mig att fredells har det i sortimentet. Jag har tidigare handlat grejor av www.lasmaster.se och det har funkat bra, tillochmed personlig leverans av prylarna när låsis hade vägarna förbi.
Trådlån - i mitt hus är altandörrarna från -82, dörrbromsarna lämnar en hel del övrigt att önska och nu med en 19-månaders tjej som nyfiket testar allt måste altaldörrarna gå att låsa i öppet läge. När man stänger handtaget när dörren är i öppet läge så får man litet motstånd i dörren, men det är långt ifrån låst i ett läge.
Var hittar jag rätt grejer....? Är det görbart att byta själv...?
Var hittar jag rätt grejer....? Är det görbart att byta själv...?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag bytte mina från -81 i somras. Det är, precis som tidigare sagts i tråden, busenkelt. Ett par skruvar att lossa, sen är det bara att dra ur hela kistan ur spåret.
Fix verkar vara ett av Assas varumärken. Så alla bygghandlare som är ÅF för Assa bör kunna ta hem en åt dig, även om de inte kanske har full koll själva. Mät längden på bromskistan som är infälld i dörrbladets ovansida så du vet vilken längd du ska ha. Notera även om du har vänster- eller högerhängd dörr. Sen beger du dig till din ÅF och ber denne slå upp den här sidan i sin Assa-katalog
Lycka till!
Fix verkar vara ett av Assas varumärken. Så alla bygghandlare som är ÅF för Assa bör kunna ta hem en åt dig, även om de inte kanske har full koll själva. Mät längden på bromskistan som är infälld i dörrbladets ovansida så du vet vilken längd du ska ha. Notera även om du har vänster- eller högerhängd dörr. Sen beger du dig till din ÅF och ber denne slå upp den här sidan i sin Assa-katalog
Logga in
Skapa konto
Lycka till!
Nu har grejerna kommit hem.
Är det våld och endast våld som gäller för att ta bort den gamla bromsen? Den sitter rätt hårt i spanjoletten så jag tänkte det är bäst att fråga innan hammaren kommer fram.
Den nya bromsen har ju en jättelång "pinne" som ska fästa i spanjoletten. Är det bågfil efter bästa förmåga eller har jag råkat få fel pryl hem....?
Är det våld och endast våld som gäller för att ta bort den gamla bromsen? Den sitter rätt hårt i spanjoletten så jag tänkte det är bäst att fråga innan hammaren kommer fram.
Den nya bromsen har ju en jättelång "pinne" som ska fästa i spanjoletten. Är det bågfil efter bästa förmåga eller har jag råkat få fel pryl hem....?