Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M mojjen skrev:
Definitivt den som bidragit med 200milj till stadskassan och indirekt sannolikt mer via bolagsskatt, arbetsgivaravgifter etc. (Lite beroende på hur förmögenheten uppkom). Är jag avundsjuk?, absolut. Är jag missunnsam? Nej Den som lyckats generera en sån förmögenhet att han kan skatta 200Milj förtjänar i mitt tycke varje krona. Hade alternativet varit att 800milj skulle till stadskassan så hade det garanterat slutat i 0 kronor. Då hade man med dom förutsättningarna inte stannat. Trots att 200 milj i plånboken hade varit rätt bra, så kan nog de flesta miljardärer både grundläggande matematik och skatteplanering:cool:
Ja då har vi alltså ett bra o h rättvist skattesystem. Eftersom skatteinbetalningar i dag inte räcker till så med din logik ska väl vi betala mer skatt än i dag. Eller vi kan ju ha ännu fler sovande ute på gator o torg

SarB SarB skrev:
[länk]

Esbjörn ville alltså sälja fram tills han förstod att Ebba kommer ta ner stora träd på tomten.
Tack! Håller med övriga talare, tråden är klar. Esbjörn har förlorat, klart som korvspad.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ja då har vi alltså ett bra o h rättvist skattesystem. Eftersom skatteinbetalningar i dag inte räcker till så med din logik ska väl vi betala mer skatt än i dag. Eller vi kan ju ha ännu fler sovande ute på gator o torg
Inser du att du klagar på någon som betalar 200milj i skatt, det är mer än 2000ggr mer än en medelinkomsttagare betalar i skatt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om du vill ha märkbart mer pengar till statskassan så kommer du ingen vart med att beskatta höginkomsttagare, det ger bara marginellt, du måste beskatta normal- och låginkomsttagare.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Inser du att du klagar på någon som betalar 200milj i skatt, det är mer än 2000ggr mer än en medelinkomsttagare betalar i skatt.
Om man enligt vissa har fel åsikt så klagar man el gnäller, det är inte jag som gnäller det är du. Fast man kan ju oxå säga att vi utbyter åsikter, ja och jag tycker det är mycket fel, om rika inte ska betala mer tycker du att låg o medelinkomsttagare ska betala mer, tycker du att du betalar lagom i förhållande till de rika. Jag ringde Skatteverket och frågade hur mycket det företag som jag arbetade på betalade i bolagsskatt, det blev tyst en stund och så sa tjänstemannen hihi det är få stora bolag som betalar bolagsskatt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du vill ha märkbart mer pengar till statskassan så kommer du ingen vart med att beskatta höginkomsttagare, det ger bara marginellt, du måste beskatta normal- och låginkomsttagare.
Det stämmer ju naturligtvis men det är ju en rättvisefråga oxå, men om en enda person betalar 500 miljoner till så räcker det en liten bit om man resonerar att det iaf inte tillför något så varför ska rika behöva betala den lilla skatt de betalar över huvudtaget

P
K kortis skrev:
ja det var ju just det jag skrev. Ett jävla gnäll på skatter från en del men service, gratis vaccin, försvar, skola o sjukvård o gratis resor för barn det ska det vara. Och ju mer pengar de tjänar ju mer gnäll är det jag blir så trött på idiotin
Ja, en jäkla idioti är det. Vi avskaffar skatter så kan ingen klaga längre!
:geek:

• Gilla
mickef och 1 till
  • Laddar…
P
SarB SarB skrev:
[länk]

Esbjörn ville alltså sälja fram tills han förstod att Ebba kommer ta ner stora träd på tomten.
Hmm. Hur mycket substans ska vi tro finns i det påståendet? Esbjörn var ju med vid "avverkningen" och rapporterades ha varit glad och skämtsam då.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Kan vi bryta ut skattediskussionen till en egen tråd?
Tack på förhand.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det stämmer ju naturligtvis men det är ju en rättvisefråga oxå, men om en enda person betalar 500 miljoner till så räcker det en liten bit om man resonerar att det iaf inte tillför något så varför ska rika behöva betala den lilla skatt de betalar över huvudtaget
Du diskuterar två frågor samtidigt. Skatteintäkter och rättvisa. Höginkomsttagare betalar mycket skatt men att besatta dem ytterligare tillför inte mycket pengar till staten. Att alla betalar skatt är en rättvisefråga, att höginkomsttagare skulle slippa skatt skulle nog de flesta betrakta som stötande. Du blandar också in att riktigt stora företag som t ex Volvo betalar procentuellt lite skatt, det är en helt annan diskussion.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis.
Hon verkar ståndaktig och viker sig inte när det börjar blåsa motvind. En utmärkt egenskap för en politiker som tvingas fatta opopulära beslut. Har hon gett sig in i något, fullföljer hon det. Vad kan vara fel med det?den politiker som inte har förstånd att välja sina strider och definitivt sina privata har i mina ögon intelligens och då inte heller mitt förtroende, och nu ska ju människan regera i samverkan med han Åkesson det inget inte något förtroende att tala om

Staffan

P
Varför är en politikers privatliv relevant så länge politikern inte gör något olagligt eller något som strider mot partiets ideologi eller politik?

F.ö. så finns det andra partier än KD att rösta på som har delvis samma politik, så du sitter väl inte på pottkanten om du inte längre kan rösta på KD?

P pmd skrev:
Varför är en politikers privatliv relevant så länge politikern inte gör något olagligt eller något som strider mot partiets ideologi?
Är man inte intelligent som privatperson så är man det knappast som politisk ledare heller, det finns ju otal ex på ledande politiker som är borta från sina poster pga just det, rätt el fel

P
Jag tycker inte att inställningen att lagar ska följas och avtal ska hållas tyder på ointelligens.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Jag tycker inte att inställningen att lagar ska följas och avtal ska hållas tyder på ointelligens.
Generellt nej, men en avvägning från fall till fall i verkliga livet.

• Gilla
Dr Jumping Jack och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.