Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K kortis skrev:
så blev det den starkes rätt som vann, rätt el fel.
Det förliktes att avtalet ska hållas. På vad sätt är det ”den starkes rätt”?

K kortis skrev:
Men en sak är klar ingen av parterna vågade en rättegång
Eller så vågade ena parten, men behövde inte. Det får vi aldrig veta. Med överklaganden in absurdum hade det också kunnat ta betydligt längre tid. Det slapp de nu. Men det var kanske det du menade att käranden inte vågade riskera.

M MartinP666 skrev:
Det är ju kvällspressens vinkling du gått på hela tiden, ska du ändra dig när det är något som inte passar dig?
Jag har överhuvudtaget aldrig tagit ställning i sakfrågan, om och med vad säljare blivit kompenserad sade Ebbas advokat att det är en sak mellan parterna och det i en snabb intervju,
Men hon nämnde oxå om viss nyttjanderätt och det är en form av kompensation.
Vad jag skrivit om är bla Ebbas moral och hennes klokhet och hennes förhållande till sitt partis värdegrund och sina religiösa värdegrunder samt att det är mycket svårt att vinna över den med pengar och kontakter och som samtidigt är mycket driven. Att stå framför en ilsken Ebba kan nog vara skrämmande för vem som hellst

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det förliktes att avtalet ska hållas. På vad sätt är det ”den starkes rätt”?

Eller så vågade ena parten, men behövde inte. Det får vi aldrig veta. Med överklaganden in absurdum hade det också kunnat ta betydligt längre tid. Det slapp de nu. Men det var kanske det du menade att käranden inte vågade riskera.
Jag tror nog att Ebba är mycket lättad över att kunna ägna sin tid åt valrörelsen för hennes parti kryper närmare o närmare 4% spärren

P
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Så var det nog och det borde hon ha gjort också därför att alla schyssta affärer har två nöjda parter.
Om Busch hade "vikt ner sig" så hade resultatet blivit att det bara fanns en nöjd part.

P
K kortis skrev:
Köpekontraktet i sig är giltigt utan att den är bevittnad, men det är ändå en bra idé att låta två vittnen skriva under köpekontraktet. Om köpehandlingen inte är styrkt av två vittnen, kommer nämligen lagfartsansökan att förklaras vilande enligt JB 20 kap. 7 §. Överlåtaren kommer då att föreläggas att inom viss tid väcka talan i domstol om han/hon anser att överlåtelsen av fastigheten är ogiltig, se JB 20 kap. 8 §. Det är först efter att tidsfristen för överlåtarens möjlighet att väcka talan har gått ut, som lagfartsansökan kan bifallas.
Ja, du har precis beskrivit händelseförloppet i fastighetsaffären mellan Bolin och Busch.
På ett ungefär. :)

M MartinP666 skrev:
Men efter att Esbjörn skrivit på kontraktet och sedan "ändrat sig" finns det mig veterligen ingen utväg där båda parterna är nöjda med affären. Så vem ska då gå nöjd därifrån, den som gjort allt rätt eller den som inte gjort det?
Enligt Esbjörn så tjatade Ebba till sig huset och även om detta inte är sant borde Ebba ändå förstå, att det faktum att han påstår detta skadar henne som politiker.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om Busch hade "vikt ner sig" så hade resultatet blivit att det bara fanns en nöjd part.
Helt riktigt men ingen affär hade blivit av så jag ser inget problem med detta.

P
K kortis skrev:
Jag har överhuvudtaget aldrig tagit ställning i sakfrågan, om och med vad säljare blivit kompenserad sade Ebbas advokat att det är en sak mellan parterna och det i en snabb intervju,
Men hon nämnde oxå om viss nyttjanderätt och det är en form av kompensation.
En tidsbegränsad nyttjanderätt som parterna inte vill göra detaljerna offentliga om. Inga ytterligare pengar än det överenskomna priset för fastigheten.
Att stå framför en ilsken Ebba kan nog vara skrämmande för vem som hellst
Det tror jag också. :)
Men vad har det med den här affären att göra?

P
K kortis skrev:
Jag tror nog att Ebba är mycket lättad över att kunna ägna sin tid åt valrörelsen för hennes parti kryper närmare o närmare 4% spärren
Ja, förlikningen är nog en win-win i det här läget. Bolin slipper å sin sida förlora en rättegång till ingen nytta.

Den stora förloraren i hela soppan är dock Busch. Resultatet av ett drygt års krånglande från Bolin (eller snarare hans "handlers") blev att kontraktet uppfylls av båda parter, som det var avsett från början.
Stor tidsspillan för Busch renoveringsplaner.

P
Helt riktigt men ingen affär hade blivit av så jag ser inget problem med detta.
Två nöjda parter är inte så viktigt, m.a.o? (Affären har pågått i ett drygt år, så nog var det allt en rejäl affär).

• Gilla
kortis
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, du har precis beskrivit händelseförloppet i fastighetsaffären mellan Bolin och Busch.
På ett ungefär. :)
just det på ett ungefär, obs Styrkt av två vittnen

Enligt Esbjörn så tjatade Ebba till sig huset och även om detta inte är sant borde Ebba ändå förstå, att det faktum att han påstår detta skadar henne som politiker.
P pmd skrev:
En tidsbegränsad nyttjanderätt som parterna inte vill göra detaljerna offentliga om. Inga ytterligare pengar än det överenskomna priset för fastigheten.

Det tror jag också. :)
Men vad har det med den här affären att göra?
och då svarar Ebbas Advokat, " resten av avtalet är inte offentligt utan mellan parterna" alltså resten av avtalet.

P pmd skrev:
Ja, förlikningen är nog en win-win i det här läget. Bolin slipper å sin sida förlora en rättegång till ingen nytta.

Den stora förloraren i hela soppan är dock Busch. Resultatet av ett drygt års krånglande från Bolin (eller snarare hans "handlers") blev att kontraktet uppfylls av båda parter, som det var avsett från början.
Stor tidsspillan för Busch renoveringsplaner.
Men när Ebba insåg att det här blir en belastning för både mig o partiet så borde hon dragit sig ur, det är min fasta övertygelse, och så uttryckte även hennes parti det fast lite kryptiskt. Nu återstår att se hur stor belastning hon o "affären" är el om partiet har överseende men det beror nog på valresultatet, alltså hur många stödröster hon kan skrapa ihop

K kortis skrev:
det beror nog på valresultatet, alltså hur många stödröster hon kan skrapa ihop
Varför skulle hon behöva stödröster, Kd har ju legat tämligen stabilt över spärren genom det här. Det är inte som om hon är partiledare för fp eller mp.

Varför skulle hon behöva stödröster, Kd har ju legat tämligen stabilt över spärren genom det här. Det är inte som om hon är partiledare för fp eller mp.
KD precis som både V o MP har genom stödröster fått många röster genom åren utan stödröster valet 2108 kanske de inte ens kommit över 4% spärren men det har jag inte räknat på
https://www.gu.se/sites/default/files/2020-03/1765475_faktablad-2020-2-st--dr--stning.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.