6 327 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
Julklapp för möbelsnickeri-intresserad? Kurs i snickeri?
Hej!
Min sambo är mycket intresserad av möbelsnickeri och jag letar efter den perfekta julklappen. Har ni något tips på eftertraktade julklappar kring 1000-2000 sek?
Hade en tankte på att ge honom en kurs i snickeri, kan ni rekommendera någon sådan i Stockholmstrakten? Inte för nybörjare men för "intresserade"...
Stort tack på förhand, och God jul!
/Sanna
Min sambo är mycket intresserad av möbelsnickeri och jag letar efter den perfekta julklappen. Har ni något tips på eftertraktade julklappar kring 1000-2000 sek?
Hade en tankte på att ge honom en kurs i snickeri, kan ni rekommendera någon sådan i Stockholmstrakten? Inte för nybörjare men för "intresserade"...
/Sanna
Alla de stora studieförbunden har kvällskurser i möbelsnickeri. Jag har själv gått i Folkuniversitets regi flera gånger, men det blir lite svårt att få till något för 1000-2000 bagis. 3-4000 är nog en vanligare summa för en kvällskurs.Sanna5 skrev:Hej!
/Sanna
Böcker?
De innehåller info som man inte hittar på nätet.
/Kent
De innehåller info som man inte hittar på nätet.
/Kent
Böcker är aldrig fel. Eller DVD'er. Finns hur mycket snickar-porr som helst.
Eller varför inte en prenumeration på nån bra tidning?
Tyvärr finns det ju inga på svenska, själv har jag lärt mig engelsk snickar-terminologi den hårda vägen genom att prenumerera på engelska Furniture & Cabinetmaking i 5 år.
Den kostar vad jag minns ungefär en dryg tusenlapp för två årgångar.
Jag vet inte hur det är med de amerikanska blaskorna, t.ex. Fine Woodworking, om de går att prenumerera på här i Sverige?
Eller varför inte en prenumeration på nån bra tidning?
Tyvärr finns det ju inga på svenska, själv har jag lärt mig engelsk snickar-terminologi den hårda vägen genom att prenumerera på engelska Furniture & Cabinetmaking i 5 år.
Den kostar vad jag minns ungefär en dryg tusenlapp för två årgångar.
Jag vet inte hur det är med de amerikanska blaskorna, t.ex. Fine Woodworking, om de går att prenumerera på här i Sverige?
När det gäller tidningar rekommenderar jag Popular woodworking magazine före FWW numera. Jag prenumererar på båda men det är knappt jag gör mer än att bläddra igenom fine woodworking. Popular WW däremot läser jag vartenda ord i. Ibland flera gånger.
DVDer hittar du t ex här. Det mesta av Chris Schwarz och David Charlesworth är bra!
Det är svårt att gissa hur duktig och erfaren din sambo är men om han är någorlunda nybörjare eller inte använder så mycket handverktyg kanske ett litet kit bestående av:
1. En stöthyvel
2. Bryne
3. Slipstöd
4. DCs första DVD
kunde vara kul?
/B
DVDer hittar du t ex här. Det mesta av Chris Schwarz och David Charlesworth är bra!
Det är svårt att gissa hur duktig och erfaren din sambo är men om han är någorlunda nybörjare eller inte använder så mycket handverktyg kanske ett litet kit bestående av:
1. En stöthyvel
2. Bryne
3. Slipstöd
4. DCs första DVD
kunde vara kul?
/B
Stort tack för superbra tips!
Jag tror det just nu lutar mot en tidning/bok tillsammans med ett förslag eller startpott till en kurs.
Har ni någon erfarenhet av de olika kurserna som arrangeras bland annat via folkuniversitetet och medborgarskolan? Fanns även något som arrangerades via Birkagården och skeppsholmen, har någon gjort gått igenom dessa kurser? Vet ni om det har någon betydelse vilken typ av erfarenhet man har när man ansöker till dessa kurser? Min sambo är relativt erfaren men har aldrig jobbat professionellt med snickeri och vill gärna lära sig mer, och det vill jag ju gärna uppmuntra!
Stort tack ännu en gång för all er hjälp och tips.
Jag tror det just nu lutar mot en tidning/bok tillsammans med ett förslag eller startpott till en kurs.
Har ni någon erfarenhet av de olika kurserna som arrangeras bland annat via folkuniversitetet och medborgarskolan? Fanns även något som arrangerades via Birkagården och skeppsholmen, har någon gjort gått igenom dessa kurser? Vet ni om det har någon betydelse vilken typ av erfarenhet man har när man ansöker till dessa kurser? Min sambo är relativt erfaren men har aldrig jobbat professionellt med snickeri och vill gärna lära sig mer, och det vill jag ju gärna uppmuntra!
Stort tack ännu en gång för all er hjälp och tips.
Jag har som sagt gått hos Folkuniversitetet. Även om man inte behöver några som helst förkunskaper så passar den nog som bäst när man redan är intresserad och kanske har pulat en del. Det är inte så mycket lärarledd undervisning utan mer arbete på egen hand med möjlighet till handledning och hjälp. En annan fördel är tillgång till större maskiner, såsom justersåg och rikt/plan-hyvel.
Liknande trådar
-
Julklappstips till barnen - en grundplåt till första bostaden eller ett projekt
Artikelkommentarer -
17 julklappstips för hemmafixaren
Artikelkommentarer -
10 julklappstips: Byggböcker för hela familjen
Bloggkommentarer -
Första verktyg till verktygslådan Behöver julklappstips
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Försenad julklapp...
Verktyg, Maskiner & Fordon