Byggahus.se

Julgransplundring - Hur fort brinner din gran?

1. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 575 inlägg

joflopp

Medlem
    Tjugondag Knut och granen dansas ut. Man har ju hört att våra kära julgranar inte är något annat än brandfacklor som vi pyntar. Vem har exempelvis inte sett den amerikanska filmen där man tänder eld på en julgran i ett testrum?

Idag när granen åkte ut kunde jag inte låta bli att sätta den i backen och låta en gasolbrännare som hastigast bränna i de nedre grankvistarna. Även om jag visste vad som skulle hända så blev jag förvånad över hur fort det gick och jag försökte föreställa mig granen där den stod tio minuter tidigare. Lite svårt när lågorna sticker en sju till åtta meter ovanför marken...

Lyckas inte lägga till filmen i inlägget, men här är länken.
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=0RlcaNeP99M

2. Lostmoose
    Husägare · Örebro · 1 084 inlägg

Lostmoose

Husägare

Sv: Julgransplundring - Hur fort brinner din gran?

Det var inte dåligt!
    Även om man vet att torr gran brinner bra så trodde jag inte att det var så jäkligt.

3. peternicklas
    Bannad · halland · 4 469 inlägg

peternicklas

Bannad
    Nu är det ju mest kåda och barr som brinner men det ger en liten tankeställare till att aldrig ha levande ljus i en gran.

4. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 719 inlägg

Larsa

Medlem

Räcker med ett tomtebloss.... Eldade upp granen i vardagsrummet när jag var grabb. Som tur var så hade vi gipstak så kåken klarade sig.

5. Hemmakatten
    Medlem · 12 277 inlägg
    Jösses! Det var läskigt att se hur snabbt den brann. Man får sig en tankeställare.

6. BiFuel
    Medlem · Jönköpings län · 2 521 inlägg

BiFuel

Medlem
    Ja, man blir onekligen lite kallsvettig när man ser det. Fan vet om inte vår gran brann ännu fortare när jag testade förra året. "Vanlig" gran istället för Kungsgran. Vilket brinner fortast rent teoretiskt? :D

7. N
    Medlem · Norrbotten · 3 393 inlägg

norrbottenstorpet

Medlem

Respekt, eget brandtest!

Det är ett mycket snabbt brandförlopp, mycket snabbare än många är medvetna om och den maximala effektutvecklingen är flera hundra kW. Som tur är har vi numera ganska få brandstartare i granen. Men potentialen finns där.

8. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 694 inlägg
    ja jäklar om det där händer inomhus....... Tror jag måste prova att sätta futt på vår gran också...

• Laddar…
  9. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 12 274 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Jag tror faktiskt att det här var droppen som fick plastgranens bägare att rinna över!

10. MathiasS

Ok, vem testar med en plastgran?

11. joflopp

joflopp

Medlem
    Även om ingen vid sina sinnens fulla bruk har levande ljus i granen nu för tiden, finns det säkert en hel del julgransbelysningar som idag borde hamna i återvinningslådan istället för jullådan.

Det tog mindre än tio sekunder från det att granen började brinna tills lågorna sträckte sig 7-8 meter över marken.

Vill någon offra sin plastgran för vetenskapen? :D
    Fast de är väl flamskyddsbehandlade numera?

12. lorens
    Medlem · Norrbotten · 872 inlägg

lorens

Medlem
    Jisses, 7 sekunder så var den totalt övertänd!!! Man blir rädd!

13. Bricco
    Medlem · Kommun · 1 310 inlägg

Bricco

Medlem
    Ernst har. Men i Ernst fina värld händer ju inga olyckor.

14. joflopp

joflopp

Medlem
    Tolkar det som att du håller med om att ingen vid sina sinnens fulla bruk har levande ljus granen. ;)

• Laddar…
  15. MathiasS
    Levande ljus..... jag är fan glad att jag satte i 0,1W LED denna säsong. Lyser utan att bli varma....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.