6 815 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Julgransplundring - Hur fort brinner din gran?
Sida 1 av 3
Tjugondag Knut och granen dansas ut. Man har ju hört att våra kära julgranar inte är något annat än brandfacklor som vi pyntar. Vem har exempelvis inte sett den amerikanska filmen där man tänder eld på en julgran i ett testrum?
Idag när granen åkte ut kunde jag inte låta bli att sätta den i backen och låta en gasolbrännare som hastigast bränna i de nedre grankvistarna. Även om jag visste vad som skulle hända så blev jag förvånad över hur fort det gick och jag försökte föreställa mig granen där den stod tio minuter tidigare. Lite svårt när lågorna sticker en sju till åtta meter ovanför marken...
Lyckas inte lägga till filmen i inlägget, men här är länken.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=0RlcaNeP99M
Idag när granen åkte ut kunde jag inte låta bli att sätta den i backen och låta en gasolbrännare som hastigast bränna i de nedre grankvistarna. Även om jag visste vad som skulle hända så blev jag förvånad över hur fort det gick och jag försökte föreställa mig granen där den stod tio minuter tidigare. Lite svårt när lågorna sticker en sju till åtta meter ovanför marken...
Lyckas inte lägga till filmen i inlägget, men här är länken.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=0RlcaNeP99M
Ja, man blir onekligen lite kallsvettig när man ser det. Fan vet om inte vår gran brann ännu fortare när jag testade förra året. "Vanlig" gran istället för Kungsgran. Vilket brinner fortast rent teoretiskt? 
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Respekt, eget brandtest!
Det är ett mycket snabbt brandförlopp, mycket snabbare än många är medvetna om och den maximala effektutvecklingen är flera hundra kW. Som tur är har vi numera ganska få brandstartare i granen. Men potentialen finns där.
Det är ett mycket snabbt brandförlopp, mycket snabbare än många är medvetna om och den maximala effektutvecklingen är flera hundra kW. Som tur är har vi numera ganska få brandstartare i granen. Men potentialen finns där.
Även om ingen vid sina sinnens fulla bruk har levande ljus i granen nu för tiden, finns det säkert en hel del julgransbelysningar som idag borde hamna i återvinningslådan istället för jullådan.
Det tog mindre än tio sekunder från det att granen började brinna tills lågorna sträckte sig 7-8 meter över marken.
Vill någon offra sin plastgran för vetenskapen?
Fast de är väl flamskyddsbehandlade numera?
Det tog mindre än tio sekunder från det att granen började brinna tills lågorna sträckte sig 7-8 meter över marken.
Vill någon offra sin plastgran för vetenskapen?
Fast de är väl flamskyddsbehandlade numera?
Ernst har. Men i Ernst fina värld händer ju inga olyckor.joflopp skrev:Även om ingen vid sina sinnens fulla bruk har levande ljus i granen nu för tiden, finns det säkert en hel del julgransbelysningar som idag borde hamna i återvinningslådan istället för jullådan.
Det tog mindre än tio sekunder från det att granen började brinna tills lågorna sträckte sig 7-8 meter över marken.
Vill någon offra sin plastgran för vetenskapen?
Fast de är väl flamskyddsbehandlade numera?