Jag funderar på att montera fast en julgransfot i golvet och täcka den med någon form av lock när den inte används. Helst ska den klara en stam på dryga decimetern i diameter så man kan ha en 5-7 meter hög gran. Är det någon som har sett nån sån produkt? Jag har sett nån modell man ska gjuta fast i marken, men den såg inte ut att uppfylla mina krav.
Det behöver inte vara en produkt specifikt gjord för julgranar, utan vilken typ av fundament som helst som kan hålla fast en något oregelbunden stolpe i godtycklig dimension fungerar. Enda kravet är att den ska gå att dölja när den inte används.
Jag har funderat på att bygga en egen modell bestående av två rör - Ett fast rör i golvet och ett lite smalare rör man skruvar fast på granen och ställer i det andra. Men det hade såklart varit enklare om man kunde köpa en färdig produkt...
Det behöver inte vara en produkt specifikt gjord för julgranar, utan vilken typ av fundament som helst som kan hålla fast en något oregelbunden stolpe i godtycklig dimension fungerar. Enda kravet är att den ska gå att dölja när den inte används.
Jag har funderat på att bygga en egen modell bestående av två rör - Ett fast rör i golvet och ett lite smalare rör man skruvar fast på granen och ställer i det andra. Men det hade såklart varit enklare om man kunde köpa en färdig produkt...
Rekommenderas inte. Du kommer att behöva skruvarna som sitter på vanliga julgransfötter för att få den rak, och de kommer att sticka ut och vara i vägen elva månader om året. Dessutom måste du kunna ha vatten där samt kunna rensa ur gammalt unket vatten och granbarr efter säsongens slut.
bra idee titta på lyktstolpfundamentuseless skrev:
Jag funderar på att montera fast en julgransfot i golvet och täcka den med någon form av lock när den inte används. Helst ska den klara en stam på dryga decimetern i diameter så man kan ha en 5-7 meter hög gran. Är det någon som har sett nån sån produkt? Jag har sett nån modell man ska gjuta fast i marken, men den såg inte ut att uppfylla mina krav.
1 decimeter i diameter och den blir hög. Med skruvar som normalt kommer det inte att hålla. Blir som med offentliga grannar, träkilar runt. Nästa problen då, är att kunna vattna på ett bra sätt, en sådan stor är säkert bra törstig. Någon form av flaska större eller dunk som har tätt kork. I den så sätt en slang och behållaren sätt uppoch ner, en bit upp. Nu kanske det går att bara placera det på golvet om du foten under golvnivå. När ytan sjunker i foten så kommer det luft och vatten kluckar ner.
Svårt att se att en 7m gran enbart skulle ha 100cm i diameter i nederdelen. Tycker många vanliga granar som knappt är 2m är i den storleken.
Sen ska du ha en 10l hink måste granen stå på botten i den eftersom den annars gör varken till eller från. Hellre en lägre fot och bredare än en smal hög.
Sen ska du ha en 10l hink måste granen stå på botten i den eftersom den annars gör varken till eller från. Hellre en lägre fot och bredare än en smal hög.
Några centimeter räcker nog inte, då kilarna måste gå ner bit, för att fästa och inte krypa upp. Nu verkar det vara innomhus och blåser inte, blir lättare att den inte ramlar. Annars ett grövre snöre/rep till fäste i taket.useless skrev: