Mikael_L
Jul och verktyg hör väl ihop lite?
Dels som julklappar, dels för att många erbjudanden poppar upp då.

Jag är lite oklar själv över syftet med denna tråd, mest beror det på att jag var in på Bauhaus i Uppsala och vill skriva av mig lite .... :)
Men det är fritt att kasta in inlägg om trevliga erbjudanden, intresanta verktyg och maskiner och allt mellan himmel och jord (festool och alpha tools ? ;)), så begraver vi tråden vid årsskiftet sen då, va ... :rolleyes:

På bauhaus körde dom kampanj på två pyttedragare, för ca 800-900:- vill jag minnas.
Ryobi med 2 LiIO batterier, 10Nm , inte jättestark alltså, men duger säkert rätt långt för många, kändes ganska OK.
Sen hade dom Aeg, chuck, 1 batteri tyvärr, 20Nm stark, en bit/borr/tillbehörsats .
Det fanns en träbit samt en låda med skruv att testa i. För att ge den lite att bita i så drog jag i en kvist varvid skruven vreds av när skruvhuvudet kommit en cm ner i kvisten. Måste varit dåliga skruvar ... *skratt*

Det fanns även en Makita sticksåg för ungefär samma pengar (runt 900), ej limpmodell, pendling, men tyvärr inte snabbfäste för bladen samt sådant där u-fäste, som många billiga stickisar har samt B&D. Visst är det sämre än t-blad?

Bland Bosch gröna sortiment la jag märke till två nyheter.
En pyttedragare, ungefär som den blå GSR10.8 men grön istället. Kollade väl inget på den, la bara märke till att dom infört det logiska steget i storlek i det gröna sortimentet.

Men däremot fanns det nu en liten grön borrhammare. Verkligen liten.
Någon ny sorts SDS-chuck, eller ska vi kalla det mini-SDS?
Tog bits direkt i chucken samt antagligen någon ny sorts slagborr.
Slagenergin var väl 0,7 eller 0,9J , dvs inte helt tokigt ...

Jaja, då har jag skrivit av mig ... :rolleyes:

Den där lilla borrhammaren har jag sett hos en kompis, den lottas också ut i senaste Gör det själv (som jag köper ibland när jag inte orkar ta mig till Press-Stop för att köpa the Woodworker och Fine Woodworking).

Det verkar faktiskt vara ett sds-liknande sexkantsfäste för bits och sexkantiga borrar. Den var väldigt liten.

Men nu när pundet står i 11.29 så blir det ganska billigt att handla i England, och då kan man ju fundera på lite roliga grejor från Record Power i Sheffield. Deras fräsbord har jag sneglat på länge nu. Gjutjärnstopp och aluminiumsläde. Inte så tokigt, på julerbjudande för bara 3500kr + frakt. Vad nu den blir?

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Bland Bosch gröna sortiment la jag märke till två nyheter.
Men däremot fanns det nu en liten grön borrhammare. Verkligen liten.
Någon ny sorts SDS-chuck, eller ska vi kalla det mini-SDS?
Tog bits direkt i chucken samt antagligen någon ny sorts slagborr.
Slagenergin var väl 0,7 eller 0,9J , dvs inte helt tokigt ...
Uneo kallar dom den tydligen.
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...country=SE&lang=sv&division=hw&ccat_id=117922
1,1 kg lätt och 0,9 J i slagstyrka vid hammarborrning.

Kanske det perfekta universalmaskinen om man t.ex är elektriker och ska ibland plugga små hål i betong, 5-6mm ibland skruva ibland borra...

Måste bara komma en blå version först, antar jag. ;)

Frågan är bara vad det är för borr som passar. Lär bli svårt att hitta hammarborr till den då det är någon slags Boschstandard...

Flyttar diskussion om Recort Power fräsbord från UK till en ny tråd

Mikael_L
En dyr men fin julklapp...

Swedol har Bosch GCM800S kap/ger-såg inkl bosch stativ för 5369:-

Då det är den lite enklare modellen utan laser så är jag lite osäker på om det går att kalla fynd... Men dyrt är det nog inte iaf...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.