16 394 läst ·
23 svar
16k läst
23 svar
Julas borrhammare.
Nu har jag kollat på en B&d och en Bosch. Dom hade också ett liknande men mindre wobbel på borren. Man kunde också vicka borren 4-5mm längst fram.
Den billiga borrhammarns strömbrytare börjar krångla
nu efter 1,5 år tjänst men då har den fått jobba ordentligt .
Den billiga borrhammarns strömbrytare börjar krångla
nu efter 1,5 år tjänst men då har den fått jobba ordentligt .
Mycket kul läsning.
Jag har tidigare provat sticksågar, handklinga (cirkelsåg), slagborrmaskin, olika slipmaskiner och skruvdragare modell "billighets" (från Jula, Rusta och ÖB) och har varit rejält missnöjd. Däremot har vinkelslipen och överhandsfräsen funkar acceptabelt även om de lever om något alldeles överdjävligt.
Har funderat på just Rustas pjäs, men inte vågat pga tidigare erfarenheter, men nu ska jag banne mig prova. Funderar dessutom på kapen för 700:-, men då kanske jag utmanar lycka för mycket....
som sticksåg, skruvdragare, slagborr ocg handklinga har jag numera (dyra) "proffsprylar och tycker det är värt varenda spänn i jämförelse med de billiga (som kostade mellan 1/4 och 1/10 så mycket).
Jag har tidigare provat sticksågar, handklinga (cirkelsåg), slagborrmaskin, olika slipmaskiner och skruvdragare modell "billighets" (från Jula, Rusta och ÖB) och har varit rejält missnöjd. Däremot har vinkelslipen och överhandsfräsen funkar acceptabelt även om de lever om något alldeles överdjävligt.
Har funderat på just Rustas pjäs, men inte vågat pga tidigare erfarenheter, men nu ska jag banne mig prova. Funderar dessutom på kapen för 700:-, men då kanske jag utmanar lycka för mycket....
som sticksåg, skruvdragare, slagborr ocg handklinga har jag numera (dyra) "proffsprylar och tycker det är värt varenda spänn i jämförelse med de billiga (som kostade mellan 1/4 och 1/10 så mycket).
Ja naturligtvis, om det beror på tillverkningsfel. Är den utsliten så lär det ju inte gå att byta.
Man ska nog inte vänta sig så stor slitstyrka av så billiga maskiner. Det ÄR skillnad på dyrt och billigt. Ska man använda en maskin mycket så tycker jag man ska köpa kvalitetsgrejor men om man tänker använda maskinen en eller ett par gånger om året så duger det billligaste. Undantag: Gäller det precisionsarbete så duger aldrig billiga grejor. (Bilning räknas dock inte dit.)
Man ska nog inte vänta sig så stor slitstyrka av så billiga maskiner. Det ÄR skillnad på dyrt och billigt. Ska man använda en maskin mycket så tycker jag man ska köpa kvalitetsgrejor men om man tänker använda maskinen en eller ett par gånger om året så duger det billligaste. Undantag: Gäller det precisionsarbete så duger aldrig billiga grejor. (Bilning räknas dock inte dit.)
För mig handlar det inte bara om att kunna byta om det går sönder. Är det saker jag använder ofta så vill jag att de ska vara enkla att använda. Har man en gång använt t.ex. en bra sticksåg eller cirkelsåg så plågas man varje gång man använder de billiga, även om de kan göra samma arbete (fast på längre tid och ofta sämre resultat).Hansson28 skrev:
Att köpa bra verktyg lönar sig alltid, oavsett om dom är dyra eller inte.....
Hmmmm... borde kanske starta en tråd med varningar på dåliga verktyg!!
Återkommer i ämnet.
Hmmmm... borde kanske starta en tråd med varningar på dåliga verktyg!!
Återkommer i ämnet.
Angående Julas borrhammare för 299 eller liknande, det står i instruktionen att man inte får använda medföljande chuck för vanliga borr (inte SDS) tillsammans med slagfunktionen.
Det stämmer... chucken flög i bitar efter ca. 2 slag :-[
/T
Det stämmer... chucken flög i bitar efter ca. 2 slag :-[
/T
Klicka här för att svara