Byggahus.se

Jula LED lysrörsarmatur

1. M
    Medlem · Nivå 10
    Funderar på denna armatur:
    https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-003025/

Det står i bruksanvisningen att max antal seriekopplade armaturer är 7 st.
    Vad tror ni menas. För det första så ska man väl inte seriekoppla dom över huvud taget men dom kanske menar max 7 st paralellkopplade på samma grupp eller fas? Vad är det i så fall som begränsar hur många man kan ha på samma grupp eller fas?

Tanken är att installera upp emot 30 st i ett större förråd.

Kjell

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    De kanske menar att en normal 10 A säkring inte tål fler. 7 * 43 W LED innebär en rätt så häftig startström och även kraftig stötström i varje period av sinuskurvan.

De kan också mena att en normal strömställare inte tål fler än 7 st eller att överkopplingsterminalerna i varje armatur inte tål fel, men det känns mer långsökt.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Nivå 10
    Så om man begränsar sig till 7 per grupp borde det vara OK? Det kan funka för ändamålet. Och totalt max 10 per fas vid 16A huvudsäkring?

Jag har också ställt frågan till Jula´s inköpsavdelning men förväntar mig inget vettigt svar därifrån.

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Svårt att säga, man skulle som sagt vilja veta anledningen. Det kan även handla om övertoner (EMC-skäl). Även om du använder flera grupper kommer ju istället centralen och dessa gemensamma komponenter att belastas. Du får väl ta hem en och mäta lite på den.

5. M
    Medlem · Nivå 10
    Jag har dessvärre varken den utrustning eller kunskap som krävs för att mäta upp vad som kan vara skadligt så att säga. Har bara vanlig multimeter och en megger.

6. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag har tittat lite i standarden och det finns faktiskt krav på att tillverkaren ska (om tillämpligt) ange max antal vidarekopplade armaturer, dock utan att förklara vilka fall det handlar om. Ström nämns i samma mening så det är troligen den totala strömmen i gruppen/kretsen det handlar om. 7 x 43 W innebär ingen ström att tala om, men som sagt startströmmen kan lösa en säkring. Så jag tror nog att du kan överskrida antalet 7 per 10 A-grupp en bit utan problem, åtminstone utan säkerhetsproblem vilket är det viktigaste.

Men du vill ha 30 st säger du :) 30 x 5500 = 165000 lumen lär bli ganska ljust om det inte verkligen är ett större förråd med högt i tak. Du kanske kan fördela dessa på tre faser, 3 x 16 A.

7. F
    Medlem Nivå 10
    Återkom gärna med recension. Det är onekligen mycket ljus för pengarna.

8. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag köpte ett antal lysrörsarmaturer märket Sant... något från Nyberg. De går att seriekoppla med kabel och då kan de släckas/tändas individuellt med inbyggd brytare. Men de har också en gräns på antal seriekopplade, kanske för den interna kablingen.
    Jag är skitnöjd med dessa som ger ett väldigt bra ljus för pengarna.

9. M
    Medlem · Nivå 10
    Absolut att det ska fördelas på alla faserna. Det är inte jättehögt i tak, lite mer än normal rumshöjd men det är 400 kvadratmeter och en del utrymmen som kräver lite speciella belysningsarrangemang. Möjligt att det går åt några färre när man har detaljplanerat.

10. M
    Medlem · Nivå 10
    Jag ska göra mitt bästa för att komma ihåg det. Men det lär dröja ett par månader innan det är klart.

11. K
    Medlem Nivå 1
    Om någon undrar angående seriekoppling av dessa så är dom parallellkopplade rent tekniskt, trots att dom sitter i en rad. Seriekoppling skulle fördela effekten över antal lysrör vilket med största sannolikhet skulle få dom att inte lysa alls.

12. M
    Medlem · Nivå 10
    Har fått hem ett gäng nu. Kollat på kablarna för vidarekopplingen och de är klenare än 1,5 kvadrat, skulle tro på 0,75. Det ska ju ändå inte vara nåt problem att sätta 10 armaturer på samma slinga då det bara blir drygt 2A. Startströmmen är ju så kortvarig så den kan man väl bortse ifrån vad gäller kabelarean, eller hur Bo?

Väldigt smidiga armaturer med bra ljus. Kabelanslutningarna är lätt att komma åt och tätningarna ser helt OK ut. 2 genomföringsnipplar och en propp medföljer varje armatur. Plus takfästen av snäppa fast typ. Det funkar nog för armaturerna väger inte mycket.

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Lägsta tillåtna kabelarea för fasta installationen av elanläggning är 1,5mm2.
    Finns i elinstallationsreglerna:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    blob.png

Men böjliga anslutningskablar får ju faktiskt vara klenare, se tabell, även om det anslutna föremålet är fast monterat. Tänk en gummikabel till en ugn, eller en SKX 2x0,75 till ett fastskruvat LED-drivdon.

14. M
    Medlem · Nivå 10
    OK tack för infon men nu var det ju inte anslutningskablarna jag skrev om utan det interna kablaget i armautrerna. Självklart blir allt kablage utanför armaturerna minimum 1,5 kvadrat.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Då är det helt OK, om det är det interna kablaget.
    Men koppla inte in något vägguttag senare efter att det passerat några armaturer bara. :)

I mitt garage har jag en kombinerad belysnings och uttagsgrupp. Gruppen går "genom" några armaturer och jag tar dessutom ut ström till ett par VU "på andra sidan av garaget" ifrån denna grupp.
    Nu insåg jag en fälla när man gör så, som elektriker måste man ju faktiskt även kolla ifall det interna kablaget i armaturerna pallar för den ström man möjligen tar ut från vägguttagen. Om man gör på detta viset, vilket "vi" gör ibland.

• Laddar…