electroluxaren skrev:
Gasol är redan reglerat av MSB.
Propan och Butan omfattas INTE av EUs blöta dröm, fgasförordningen.
EUs hittepå, nämnda F-gasförordningen gäller inte utanför EU, tex Storbritannien och Norge, Ukraina Nordkorea USA mm.
De är det nu. Kommer vara frågor på provet i fortsättningen som rör de naturliga köldmedierna.

C Comfort Thomas skrev:
Kanske blir både billigare och ”säkrare” framöver så det kan man bara gissa sig till.
Om nu ens co2 blir något dom satsar på.
Tekniskt sett alltid svårare.

E Emanuel01 skrev:
De är det nu. Kommer vara frågor på provet i fortsättningen som rör de naturliga köldmedierna.
Bra, är ju vissa risker med brännbara gaser.

K karlmb skrev:
De svenska priserna på R290 är rent löjliga, det börjar bli rätt vanligt nu med AC i Asien som fylls/ efterfylls med R290 så det finns många leverantörer där redan om man vill köpa lite större volymer till nära propan-pris.
Flaskorna är små för det mesta i Sverige och blir då dyrare, har inte sett några priser på större flaskor.
Vad priserna blir när det mer slår igenom kommer visa sig.
Men hög efterfrågan har en förmåga att snarare höja än sänka priser och kanske även ”miljövänlighet” får leverantörerna att hålla uppe priserna.

350:-/kg för R290 är väl inte farligt? R410 är dyrare...

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M MangeRR skrev:
350:-/kg för R290 är väl inte farligt? R410 är dyrare...
Har bara sett priser på små 370g flaskor, 350:- per kilo är högre pris än för R32

C Comfort Thomas skrev:
Har bara sett priser på små 370g flaskor, 350:- per kilo är högre pris än för R32
Sant, jag kollade bara en leverantör. En dyr tydligen, runt 200:-/kg verkar vanligare vid närmare titt.

M MangeRR skrev:
Sant, jag kollade bara en leverantör. En dyr tydligen, runt 200:-/kg verkar vanligare vid närmare titt.
Då är det lite billigare än R32 👍
Kollar bara mina rätt dåliga priser på köldmedierna så det lär skilja en hel del beroende vart man handlar och vilka rabatter man har mellan dom olika varianterna.

C Comfort Thomas skrev:
Flaskorna är små för det mesta i Sverige och blir då dyrare, har inte sett några priser på större flaskor.
Vad priserna blir när det mer slår igenom kommer visa sig.
Men hög efterfrågan har en förmåga att snarare höja än sänka priser och kanske även ”miljövänlighet” får leverantörerna att hålla uppe priserna.
Linde säljer större flaskor. Men dyrt. Men man kan iaf jmfr med F-gaser.

P
E Emanuel01 skrev:
framtiden möjligtvis men inte nu

P
K karlmb skrev:
Bra, är ju vissa risker med brännbara gaser.
japp därför borde gasolspisar vara totalförbjudna för de brinner ju allt som oftast

• Haha
CHEMAS och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
framtiden möjligtvis men inte nu
Det är på g

P
E Emanuel01 skrev:
Det är på g
snackas om det men inget utkast på den nya f-gas direktivet finns så...

electroluxaren skrev:
japp därför borde gasolspisar vara totalförbjudna för de brinner ju allt som oftast

P
K karlmb skrev:
Tills den rasar och du inte ens får tag på mer kylmedium.
Att lokal styrning med panel eller fjärrkontroll är viktigare än valet av kylmedium betyder inte att valet av kylmedium är oviktigt.
Jag skulle inte välja en värmepump med halogenerade kolväten av freontyp som köldmedium, t.ex.

Problemen med appstyrning som går via "molnet" torde var uppenbara, men jag kan förklara närmare för den som är intresserad.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.