S star_daddy skrev:
Har kanske med apparatgarantier att göra? Det behövs kunskap och specialmaskiner för att kunna utföra ett korrekt montage. Välj en installatör och be dem skriva ett intyg. Om de finns kvar den dagen värmepumpen ska upp spelar väl ingen roll då?
Varför läser du inte före du svarar? Det beror på svensk lag och EU-förordningar.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
Har kanske med apparatgarantier att göra? Det behövs kunskap och specialmaskiner för att kunna utföra ett korrekt montage. Välj en installatör och be dem skriva ett intyg. Om de finns kvar den dagen värmepumpen ska upp spelar väl ingen roll då?
Nej inte på julas pumpar, du behöver en skruvmejsel och skiftnyckel som lägst
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
H
A Alexn72 skrev:
Nej inte på julas pumpar, du behöver en skruvmejsel och skiftnyckel som lägst
vaccum pump behövs väl med
 
  • Gilla
Tompa_A
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
vaccum pump behövs väl med
Nej
 
  • Gilla
Booza och 1 till
  • Laddar…
M Mjukis skrev:
Jag tänkte precis samma.
Inselo ringer upp och vill boka installationsdatum, du bokar in 24 maj 2026.
24 Maj 2026 är ju en söndag, så det går ju inte… :)
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 12 till
  • Laddar…
Alla luftvpumpar skall vakuumsugas innan satta i drift, men inte julas?
Säger ju endel..
 
  • Gilla
Tompa_A
  • Laddar…
D docboy skrev:
Alla luftvpumpar skall vakuumsugas innan satta i drift, men inte julas?
Säger ju endel..
Säger ganska mycket om din kunskap om dessa pumpar.
Ja det är helt korrekt.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
S studiomannen skrev:
Så har Jula till slut börjat kräva uppvisande av installationsintyg innan man köper värmepump från dem. Lite knäppt för mig som skulle vilja passa på nu när det är REA för framtida bruk då jag har tre sedan tidigare som förr eller senare kommer ge upp. För mig är det alltså inte aktuellt med installation förens om nåt eller några år.

Tokigt tycker jag.

Några kommentarer?

[länk]
Förlåt men vill du verkligen köpa grejer som du vet bara håller några år?

Tänk på att garantin styrs av inköpsdatum så den är borta när du väl börjar använda pumpen.

Kul med rea men ibland omständligt och dyrt också...
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
M Mjukis skrev:
Jag tänker att ts förstår varför, kompletterande förordningar känns onödigt.
Det viktigaste som står på Julas hemsida bör ju ändå vara att man inte får köpa värmepumpen om man inte har underskrift.
Inte vilken artikel som reglerar saken.
Av vad TS skrev verkar inte som att TS förstår varför Jula börjat med detta. TS verkar tro att det är något Jula hittat på vilket det ju inte är så det var ju absolut det bästa svaret TS kunde få på just det TS skrev eftersom det inte framgår att TS känner till lagen. Det är väl bra att Jula följer lagen kan man tycka och inte något som borde kritiseras.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
M
S star_daddy skrev:
Har kanske med apparatgarantier att göra? Det behövs kunskap och specialmaskiner för att kunna utföra ett korrekt montage. Välj en installatör och be dem skriva ett intyg. Om de finns kvar den dagen värmepumpen ska upp spelar väl ingen roll då?
Man har infört en sanktionsavgift på 5000kr/såld värmepump som gäller retroaktivt. Dvs. man måste ha fått ett intyg från en cetrifierad installatör om installation annars får man inte köpa en pump. Uppdagas det vid en revision att kunder monterat pumpar utan installatör så kan det kosta 5000kr/felaktigt såld enhet för Jula.

Hur detta kontrolleras eller om det någonsin kan bevisas är en historia för sig. Är avtalet med installatören bindande? Jag menar vem som helst kan ju teckna ett avtal med Julas kontrakterade installatör, köpa pumpen, och sedan ringa installatören och säga att man tappade pumpen i marken när man skulle bära in den i garaget och säga att man inte längre är i behov av installation.

Hela upplägget är ju ett skämt i sig isf. Alla vet ju vilken kundkrets Jula har, dom som köper på Jula för att sedan anlita ett tredjepartsföretag för installation kan väl räknas på ena handen fingrar. Till 99,999% vänder man sig till ett företag som erbjuder försäljning och installation i samma mening, dels för att dom allra flesta säljer en produkt med lite annan kvalitet/COP-värde, och att ett eventuellt garantianspråk blir avsevärt lättare.

Jag har själv 2st pumpar från Jula som jag är väldigt nöjd med, en luft/luft och en luft/vatten, 10 och 8 säsonger har dom snurrat utan problem. Så produkterna i sig tycker jag är inget fel på, inom prissegmentet. Men detta med krav på installatör osv. verkar som ett påhitt som luktar lite unket. Jag förstår syftet, men det känns som att det är lite för många parametrar som kan kringgås ändå.
 
  • Gilla
lbcp och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Förlåt men vill du verkligen köpa grejer som du vet bara håller några år?
.
Har 3st julapumpar.
På mellan 2-5år. Ingen har visat tecken på problem än.
Dock i Skåne så de behöver inte kämpa mot 10 minus
 
Jula vill bara ha ett Cert nummer och företagsnamn för att få lämna ut pumpen. Det kommer inte följas upp så det är riskfritt att ange vad som helst. Med andra ord kan du bara uppge ett certifikat för någon firma som har F-gas Cert kategori 1 eller 2. Alla uppgifter om företagens certnummer finns på incerts hemsida. Ett öppet register.
 
  • Gilla
  • Älska
Filbert och 4 till
  • Laddar…
S studiomannen skrev:
Så har Jula till slut börjat kräva uppvisande av installationsintyg innan man köper värmepump från dem. Lite knäppt för mig som skulle vilja passa på nu när det är REA för framtida bruk då jag har tre sedan tidigare som förr eller senare kommer ge upp. För mig är det alltså inte aktuellt med installation förens om nåt eller några år.

Tokigt tycker jag.

Några kommentarer?

[länk]
Inte Julas fel. Det är ett nytt EU-direktiv som nu implementerats i svensk lag. Tacka EU!
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
M
G gredd skrev:
Jula vill bara ha ett Cert nummer och företagsnamn för att få lämna ut pumpen. Det kommer inte följas upp så det är riskfritt att ange vad som helst. Med andra ord kan du bara uppge ett certifikat för någon firma som har F-gas Cert kategori 1 eller 2. Alla uppgifter om företagens certnummer finns på incerts hemsida. Ett öppet register.
Nja, skriver du under intyget https://www.jula.se/globalassets/ca...productsheet/008297008298008299_210615_se.pdf
i företagets namn så gör du dig skyldig till urkundsförfalakning!
Citat ”
  • Om du vill använda annan installatör måste du vid köp av produkten uppvisa ett påskrivet intyg komplett med certifikatnummer från kyltekniker som ska installera. Intyget måste du ta med och uppvisa när du köper produkten i varuhuset. Om påskrivet intyg saknas får vi inte lämna ut värmepumpen. Du hittar intyget här.”
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
H
A Alexn72 skrev:
Säger ganska mycket om din kunskap om dessa pumpar.
Ja det är helt korrekt.
Vet jula har ledningar som är fördig fyllda.
Men det är en dålig lösning.
Man bör vacuum suga för att verkligen garantera att fukt är borta.
Vet folk som sätter upp pumpar, dit med ledningen och bara släpper på gasen från utedelen.
Men det är inte bra om det då är fukt i röret.

men sen sitter folk och klagar över att de inte fick en Porsche när de köpte en golf.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.