5 755 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Jula borrsats
Sida 1 av 2
Hej
Var in på Jula och fönstershoppade lite. Skulle behövt en sats med spiralborr så tittade på två satser med 1-13 mm med 0.5 mm steg. HSS-varianten såg lite dassig ut när man detaljstuderade borrarna. Lite märken på toppen och skäreggarna såg lite svajiga ut. Även om det inte är något jag önskar så kan man ju dock slipa om en sådan borr.
Sedan kollade jag på samma sats i princip men med TiN-belagda borrar, ungefär 100 kr dyrare. Kvalitén på eggarna där var chockande. Ojämnt slipade och en av de större borrarna hade stora "hål" i eggen. Att lägga TiN-beläggning på dessa borrar var som att måla en gris med läppstift.
Inget som jag skulle köpa men jag började ändå fundera på om det skulle gå slipa om TiN-belagda borrar? Vid omslipningen tar man ju bort beläggningen på toppen men det blir kvar på skärsidan. Skulle det vara meningsfullt? Vilken sida av borren är det mest viktigt med TiN-beläggningen?
Var in på Jula och fönstershoppade lite. Skulle behövt en sats med spiralborr så tittade på två satser med 1-13 mm med 0.5 mm steg. HSS-varianten såg lite dassig ut när man detaljstuderade borrarna. Lite märken på toppen och skäreggarna såg lite svajiga ut. Även om det inte är något jag önskar så kan man ju dock slipa om en sådan borr.
Sedan kollade jag på samma sats i princip men med TiN-belagda borrar, ungefär 100 kr dyrare. Kvalitén på eggarna där var chockande. Ojämnt slipade och en av de större borrarna hade stora "hål" i eggen. Att lägga TiN-beläggning på dessa borrar var som att måla en gris med läppstift.
Inget som jag skulle köpa men jag började ändå fundera på om det skulle gå slipa om TiN-belagda borrar? Vid omslipningen tar man ju bort beläggningen på toppen men det blir kvar på skärsidan. Skulle det vara meningsfullt? Vilken sida av borren är det mest viktigt med TiN-beläggningen?
Har aldrig själv slipat mina TiN-borrar, har aldrig behövts. Så mitt första tips är -Köp en sats av bra kvalite, kostar kanske några hundra extra, men väldigt värt pengarna, dom skär som smör i solsken i det mesta och behåller skärpan riktigt bra. Skärpasta är ett väldigt bra tillbehör.
Det borde gå bra att slipa TiN-borr, beläggningen ligger ju kvar på den del av borren som angriper materialet. Men man kanske ska vara försiktig med att överhetta borren vid slipningen, då det kanske kan förstöra beläggningen.
Det borde gå bra att slipa TiN-borr, beläggningen ligger ju kvar på den del av borren som angriper materialet. Men man kanske ska vara försiktig med att överhetta borren vid slipningen, då det kanske kan förstöra beläggningen.
Off topic : TiN? Jag söker 4.2 (ca) mm metalborr, ska man leta såna speciellt? Mina dör efter 100 hål i plåtreglar trots att jag kyler med t-röd. Skulle bättre/andra borrar hålla bättre?
Efter 100 hål är det kanske dags att skärpa borret. Men visst, TiN håller säkert längre. T-röd är bra när du borrar i aluminium eftersom det förhindrar att materialet smetar, men behövs inte till vanlig plåt, använd hellre någon skärpasta eller skärvätska då, så skär det bättre och borren håller skärpan längre.Kattvovven skrev:
Redigerat:
Märkte faktiskt kraftig skillnad på när borret var blött med t-röd vs torrborr. Skär riktigt bra. Letade skärvätska förut, men gav upp när det kostade flera hundra kr.thomasx skrev:Efter 100 hål är det kanske dags att skärpa borret. Men visst, TiN håller säkert längre. T-röd är bra när du borrar i aluminium eftersom det förhindrar att materialet smetar, men behövs inte till vanlig plåt, använd hellre någon skärpasta eller skärvätska då, så skär det bättre och borren håller skärpan längre.
Dum fråga antagligen, men hur slipar man borrar? Försökte googla, men hittade mest företag som vill göra det åt en eller sälja dyr maskin. Sorry TS, hoppas det är ok att jag frågar, eller vill du att jag startar ny tråd?
Det finns speciella borrslipar och tillsatser till borrmaskiner, eller så kör man på en vanlig pelarslip, det kräver lite kunskap och handlag men är inget avancerat.Kattvovven skrev:Märkte faktiskt kraftig skillnad på när borret var blött med t-röd vs torrborr. Skär riktigt bra. Letade skärvätska förut, men gav upp när det kostade flera hundra kr.
Dum fråga antagligen, men hur slipar man borrar? Försökte googla, men hittade mest företag som vill göra det åt en eller sälja dyr maskin. Sorry TS, hoppas det är ok att jag frågar, eller vill du att jag startar ny tråd?
Om man vill slipa för hand:
http://woodgears.ca/drill/sharpen.html
http://woodgears.ca/drill/sharpen.html
Oh, man behöver en sån.. hjärnsläpp.. Snurrande sliphjul. Finns dom att få tag på relativt billligt, alt annan metod? Fungerar diamantfil och spänna fast borrmaskin tro?
Varför borrar du hundratals hål i plåtreglar? själv brukar jag ha skruv anpassad för dessa och därmed självborrande.Kattvovven skrev:
Jag hade en liknande biltema slip för ett par år sedan och den fungerade inte bra.....
Det bästa vore att få tag på anhåll till bänkslipmaskin då det ger bäst resultat om man inte kan slipa på frihand .
Det bästa vore att få tag på anhåll till bänkslipmaskin då det ger bäst resultat om man inte kan slipa på frihand .
Ännu en länk som behandlar slipning av borr.
http://autospeed.com/cms/title_Sharpening-Drill-Bits/A_110814/article.html
http://autospeed.com/cms/title_Sharpening-Drill-Bits/A_110814/article.html