Efter många års målande med alkydfärger har jag övergått till vattenburet. Jag syftar alltså på målning av invändiga snickerier. Foder och listverk mm. Efter det att jag provat runt med lite olika färger så har jag fastnat vid Jotuns Lady Supreme. Trots att det är den färg som jag fått till bäst resultat med så börjar jag ändå så smått undra om det går att få till riktigt släta resultat med den färgen? Hur jag än gör så blir det en yta med ränder efter penseldragen. Det ser ganska ok ut ändå. Men det är ju långt ifrån slätt. Lägger jag på mer så rinner det. Det blir ljusår från sanna finish som en ren alkydfärg

Är det någon annan som har erfarenhet av den färgen? Får ni till bra resultat?

S
Om man målar på vinterhalvåret när det är torrt inomhus så gör det skillnad att fukta luften. Antingen med luftfuktare eller typ kastruller med hett vatten i.

Men jag tycker att just den färgen flyter ut bra. Man får lägga tillräckligt tjockt bara och inte gå tillbaka. Större ytor rollar jag och efterstryker med pensel men man får vara snabb.

Att sörja för hög luftfuktighet försöker jag göra när det är möjligt.

Det där med att lägga på rätt mängd färg för att det ska flyta ut. Det gäller ju för en gammal hederlig alkydfärg. Med Lady Supreme upplever jag att spannet mellan randigt och att det rinner är obefintligt. Om jag inspekterar en rinning så ser det ut som att det runnit på en i övrig randig yta.

S
Då är det nog ojämnt lager med färg eller att du är för långsam i arbetsättet.
Snabbt ut med färgen (fördel med roller), jämna till och sen ett långt drag. Gå inte tillbaka.

S sinuslinus skrev:
Då är det nog ojämnt lager med färg eller att du är för långsam i arbetsättet.
Snabbt ut med färgen (fördel med roller), jämna till och sen ett långt drag. Gå inte tillbaka.
Roller? Det är ju omöjligt på allmogelister mm. Det där med att inte gå till baka är nog en framgångsfaktor. Men man är ju livrädd för att det ska rinna, vips så går man tillbaks och ska rätta till.

Enda sättet att få det skaplig slätt är att spruta, tyvärr ett bökigt alternativ, pensla vattenfärg är tämligen värdelöst.

Den här typen av vattenburna färger har ju andra nackdelar också. Det blir ju väldigt tjocka lager färg osv.

Är det så att man ska övergå till linoljefärg? Kruxet där är väl att vita kulörer är knepiga med gulning osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.