När jag eldade sist så ramlade "takstenen" i kaminen ner över elden, det var bara glöd kvar så det gjorde inget då. Men senare tog ut övre delen som ramlade ner och ser att den vilar bara på väggdelarna på sidorna och i en metalldel i överkant.
Väggarna och takdelen har en utskuren kant där de ska ligga i varandra, men väggdelarna är lite för långt ut mot kanterna så taket kan ramla igenom. Det går lägga upp takdelen så den ligger där men det känns som om den ganska lätt skulle kunna ramla ner igen.

Känns som om den krympt lite, eller att de lösa väggdelarna krympt. Kan de ha gjort det? Typ blivit sliten. Använd. Jag har bara eldat kanske 6 - 7 gånger på två år,

Skulle msn kunna lägga nåt mellan kaminväggen och väggdelen, nån metallbit , så de kommer lite längre ut. Svart vedspis med marmortopp och förvaring för ved under, placerad i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en vedeldad ugn med vedträn, stål och aska; använd och rökig detaljvy.
Skapa konto
Närbild på slitna, smutsiga metallytor och svetspunkt. Indikerar industriellt objekt, möjligtvis en del av maskin.
Skapa konto

Är Vermiculite skivor, inte Sten, ser ut som det saknas en i bak utav kaminen
Dom sitter där för att skydda kaminen

Det ska va en jötul f162, men kan inte hitts några sånna plattor att köpa nånstans på nätet

Sitter sidorna i spåret i nederkant så dem blir raka?
Ta gärna en bild på hela sidan när du tagit ut veden.

Hej,
Samma hände i min insats - Jötul i520fr. ”Taket” ramlade ner i elden. Väldigt läskigt.
Kaminen är helt ny så det är uppenbart någon form av tillverkningsfel.
Jag ska reklamera då den knappt är ett år gammal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.