Bra att veta. Jag ska se om jag kan ta mig dit bakom och göra samma sak.T Tommy12345302 skrev:
galler nätet är det nätet uppe på sidorna, finns på båda sidor. I övrigt så verkar spisen vara helt svetsad och det inte går att lossa på något alls, jag gick över den med stark lampa och hittade inte en enda skruvfäste.M Mat Fi skrev:
jag överväger att byta ut hela kaminen, men drar mig lite för det då det är ca 9 meter skorsten som måste till vilket är ganska dyrt
Jag ser två skruvar på framsidan, men det är allt.T Tommy12345302 skrev:galler nätet är det nätet uppe på sidorna, finns på båda sidor. I övrigt så verkar spisen vara helt svetsad och det inte går att lossa på något alls, jag gick över den med stark lampa och hittade inte en enda skruvfäste.
jag överväger att byta ut hela kaminen, men drar mig lite för det då det är ca 9 meter skorsten som måste till vilket är ganska dyrt
Jag tror att jag har den ursprungliga manualen någonstans – låt mig kolla.
Hör gärna av dig om du bestämmer dig för att byta. Priserna jag har sett för något liknande är riktigt höga!
ja, tyvärr verkar det vara väldigt dyrt. Jag skall be om en offert. Jag funderar lite på göra jobbet själv, det enda steg som verkar riktigt svårt är skorstenen vid taket och få det tätt (vilket iof även proffsen verkar ofta ha problem med) Men en offert blir det. Hittar du manualen så vore det guld!M Mat Fi skrev:
nu dök en jormspis upp på blocket så det finns några ändå, denna kille verkar ha in instruktion https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/kamin_jorm_spisen/1213579262M Mat Fi skrev:
jag har nu kollat upp. Det går inte att ta isär kaminen på något sätt så länge skorstenen sitter kvar..... Det går att a bort skorstenskåpan som finns i rummet (min har två skruvar bak, och sedan 3 popnitar) Denna i sin tur vilar på kåpan som i sin tur ligger på själva kaminen. Kåpan är lös, men rätt tung. Kåpan går att lyfta rakt upp för att lossa men då måste skorstensplåten och skorstenen bort. Själva kaminen i sig står bara på marken, och går at lyfta med hjälp av fyra fastmonterade lyfthandtag som finns på den.
Detta är en kamin som väl på plats så finns det inte något alls du kan göra, om du inte tar bort skorstenen...
Detta är en kamin som väl på plats så finns det inte något alls du kan göra, om du inte tar bort skorstenen...
Tack så mycket för att du kollade upp det och för all information.T Tommy12345302 skrev:jag har nu kollat upp. Det går inte att ta isär kaminen på något sätt så länge skorstenen sitter kvar..... Det går att a bort skorstenskåpan som finns i rummet (min har två skruvar bak, och sedan 3 popnitar) Denna i sin tur vilar på kåpan som i sin tur ligger på själva kaminen. Kåpan är lös, men rätt tung. Kåpan går att lyfta rakt upp för att lossa men då måste skorstensplåten och skorstenen bort. Själva kaminen i sig står bara på marken, och går at lyfta med hjälp av fyra fastmonterade lyfthandtag som finns på den.
Utifrån det du beskriver kommer jag inte att försöka byta ut min – det låter som ett större projekt än jag hade tänkt mig!
Jag har en manual men stången på framsidan finns inte med i den tyvärr.
men med tanke på var spjället sitter å tror jag det bara används till att reglera luft till dom små
fyrkantiga hålen på framsidan.(se bild3)
Är däremot spjället på baksidan kopplat utsidan av huset(se bild1) så tar den in luft utifrån.
Principskiss (bild2)
men med tanke på var spjället sitter å tror jag det bara används till att reglera luft till dom små
fyrkantiga hålen på framsidan.(se bild3)
Är däremot spjället på baksidan kopplat utsidan av huset(se bild1) så tar den in luft utifrån.
Principskiss (bild2)
Klicka här för att svara