Vi bor i ett hus byggt 1981, i huset finns en sk Jormspis.
Det går tyvärr inte så bra att elda i spisen då huset är för tätt och tillluften till spisen inte verkar fungera.
Det finns tilluft men det verkar saknas ett vred.
På en gammal bild jag hittat finns ett vred med på bilden men på vår spis finns endast en gängad stång som sticker ut.
Någon som vet vad som ska sitta på stången? Finns det kanske t.o.m. en elektrisk fläkt installerad? Svartvit bild, text och reklam, spis, tidningsutklipp, artikel, man med verktyg, parabol, skandinavisk text, sökfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit modern spis med öppen lucka, minimalistiskt rum, dekorativa hängande glödlampor, ren och enkel design.
Skapa konto
Vägg med vita sidospår och utstickande spik mot mörk bakgrund. Smuts och flisor synliga på ytan.
Skapa konto
Bild av en vit luftkanal i ett hörn med en korridors matta synlig.
Skapa konto
Svartvit bild, text och reklam, spis, tidningsutklipp, artikel, man med verktyg, parabol, skandinavisk text, sökfält.
Skapa konto

Går stången att skjuta in respektive att dra ut? I så fall saknas nog bara en knopp eller ett handtag som gör det enklare att justera hur öppen tilluftsventilen ska ställas.

D DanielEr1ksson skrev:
Går stången att skjuta in respektive att dra ut? I så fall saknas nog bara en knopp eller ett handtag som gör det enklare att justera hur öppen tilluftsventilen ska ställas.
Den går att skjuta in ca 1 cm men åker direkt ut igen.

Kom ni fram till vad den gängade stången är till för? Vi har just köpt ett hus med en Jorm III men saknar manual till den.

Fel tråd sry

Vi har också en lika dan. Knapp finns på våran men ingen aning vad det göra. Vår knapp är ’in’ hela tiden

M Mat Fi skrev:
Vi har också en lika dan. Knapp finns på våran men ingen aning vad det göra. Vår knapp är ’in’ hela tiden
Jag har också en sådan men saknar manual. De verkar inte gå att hitta online heller.

Min fungerar bra. Den har tilluft kopplad från källaren och bra dra i skorstenen. Ryker aldrig fram. Veden brinner dock upp ganska snabbt pga bra drag och hög tilluft.

Spjället nertill är reglering av tilluft. Men på min spelar det ingen roll om den är inne eller ute. Jag ser ingen skillnad på lågorna.

Man kan lugna ner förbränningen genom att minska spjället på rökröret. Men då sotar den igen. Så det är inte praktiskt möjligt.

Jag skulle vilja öppna upp under eldstaden för att kontrollera hur spjället ska fungera och om det ska vara inne eller ute vid tändning. Men jag ser inga delar som kan lossas.

Så jag ansluter till skaran som har frågor men inga svar. :)

// Mikael

• Gilla
ehsdala
  • Laddar…
Sa6bsb2 Sa6bsb2 skrev:
Jag har också en sådan men saknar manual. De verkar inte gå att hitta online heller.

Min fungerar bra. Den har tilluft kopplad från källaren och bra dra i skorstenen. Ryker aldrig fram. Veden brinner dock upp ganska snabbt pga bra drag och hög tilluft.

Spjället nertill är reglering av tilluft. Men på min spelar det ingen roll om den är inne eller ute. Jag ser ingen skillnad på lågorna.

Man kan lugna ner förbränningen genom att minska spjället på rökröret. Men då sotar den igen. Så det är inte praktiskt möjligt.

Jag skulle vilja öppna upp under eldstaden för att kontrollera hur spjället ska fungera och om det ska vara inne eller ute vid tändning. Men jag ser inga delar som kan lossas.

Så jag ansluter till skaran som har frågor men inga svar. :)

// Mikael
och här kommer jag, också ägare till en exakt likadan jormspis som den på bild i denna tråd. Min kamin funkar bra men det luktar rätt mysko när vi eldade i den, men då kanske den inte använts på lång tid. Jag har också den där lilla pinnen som går dra ut o in, men jag har tydligen tilluft direkt ut ur rummet. Är det någon som testat sätta in en insats i sin jormspis? Jag är lite inne på byta ut hela spisen då den drar massor med ved och ger rätt lite värme

• Gilla
Mat Fi
  • Laddar…
Johanna 11111 Johanna 11111 skrev:
Vi bor i ett hus byggt 1981, i huset finns en sk Jormspis.
Det går tyvärr inte så bra att elda i spisen då huset är för tätt och tillluften till spisen inte verkar fungera.
Det finns tilluft men det verkar saknas ett vred.
På en gammal bild jag hittat finns ett vred med på bilden men på vår spis finns endast en gängad stång som sticker ut.
Någon som vet vad som ska sitta på stången? Finns det kanske t.o.m. en elektrisk fläkt installerad?[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild]
ah din tar luft utifrån? min tar luft direkt från rummet, när jag trycker in den där pinnen längst fram så öppnar sig spjället (luftintaget)

• Gilla
Mat Fi
  • Laddar…
Jag upptäckte en ventil på baksidan, nere vid den nedre delen av spisen. Den verkar ha en liten lucka som kan justeras för att begränsa luftflödet. Kanske är detta luftintaget – som styrs av handtaget på framsidan?

• Ventil på baksidan av en spis, belägen nära golvet, med en justerbar lucka för luftflödet.
    Skapa konto
T Tommy12345302 skrev:
och här kommer jag, också ägare till en exakt likadan jormspis som den på bild i denna tråd. Min kamin funkar bra men det luktar rätt mysko när vi eldade i den, men då kanske den inte använts på lång tid. Jag har också den där lilla pinnen som går dra ut o in, men jag har tydligen tilluft direkt ut ur rummet. Är det någon som testat sätta in en insats i sin jormspis? Jag är lite inne på byta ut hela spisen då den drar massor med ved och ger rätt lite värme
Jag funderar på samma sak. Men det ser ut fint och är stort. Tror att man kan få samma värmeeffekt på en mycket mindre spis

M Mat Fi skrev:
Jag upptäckte en ventil på baksidan, nere vid den nedre delen av spisen. Den verkar ha en liten lucka som kan justeras för att begränsa luftflödet. Kanske är detta luftintaget – som styrs av handtaget på framsidan?
Vårt intag av tillluft sker från krypgrunden så jag har tittat upp i det men ser inget spjäll så åtminstone hos oss styr inte den spaken något sånt. Jag väntar spänt på info från någon med expertkunskap om Jormspisen. Jag har kollat med några som säljer braskaminer o. dyl. men ingen har hört talas om denna tyvärr så det verkar vara en udda fågel.

M Mat Fi skrev:
ja jag har exakt samma

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.