4 961 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Jordvärme
Sida 1 av 2
???Funderar på värmen i vårt kommande hus. Vårt hus kommer att bli ca 160 kvm och tomten är 1350 kvm. Vi bor i Skåne.
Vad hade ni valt?
Byggaren pratade om att man slipper energideklaration vid jordvärme.
Får vi plats med slangarna på vår tomt? ??? ???
Tacksam för alla tips
Vad hade ni valt?
Byggaren pratade om att man slipper energideklaration vid jordvärme.
Får vi plats med slangarna på vår tomt? ??? ???
Tacksam för alla tips
Hej
Tomten borde räcka till slang. jag har lika stort hus + källare och vin som får 450 meter slang. Med 1.5 meters mellanrum (tror att 75cm är minimum men då blir det sämre) mellan slingorna så blir det 1.5*450=675Kvm. Dock kanske ni har växtlighet som ni vill rädda undan den bandrivna plogen som minskar ytan. Dessutom skall inte slingan ligga närmare än 2 meter från huset.
Räkna med att få en känsla för hur det såg ut på västfronten...
Men ni får ju chansen att plantera ogräsfritt... Tänk på att ni kan behöva bearbeta trädgården efter de tunga maskinernas framfart..
/S
Tomten borde räcka till slang. jag har lika stort hus + källare och vin som får 450 meter slang. Med 1.5 meters mellanrum (tror att 75cm är minimum men då blir det sämre) mellan slingorna så blir det 1.5*450=675Kvm. Dock kanske ni har växtlighet som ni vill rädda undan den bandrivna plogen som minskar ytan. Dessutom skall inte slingan ligga närmare än 2 meter från huset.
Räkna med att få en känsla för hur det såg ut på västfronten...
Men ni får ju chansen att plantera ogräsfritt... Tänk på att ni kan behöva bearbeta trädgården efter de tunga maskinernas framfart..
/S
pannan kostar ca 45 000:-moc skrev:
ytjordvärmeslingan kostar ca 15-20 000:-
sen har du lite vvs arbete för inkopplinga av pannan men det är ungefär samma oavsett vad du har för uppvärmning.
om du planerar lite så kan du komma undan lita billigare genom att låta samma kile gräva ned slang & planaut tomt.
Det tillkommer en del om du vill ha befintlig anläggning bortmonterad och borttransporterad. Tank och panna ~5-10'.
Trädgården ser ut som kriget men inget som inte kan fixas över en säsong. Man har chans att ge trädgården en plastikoperation...
/S
Trädgården ser ut som kriget men inget som inte kan fixas över en säsong. Man har chans att ge trädgården en plastikoperation...
/S
Killen har ingen anläggning i dag !ASLJediknight skrev:
killen har ingen plan fin tomt idag, så det är bara att gräva, det kan inte bli värre
Jag installerade jordvärme för ganska exakt 1 år sedan. Bor också i skåne, 1.5 plans dåligt isolerat hus på 150 kvadra. Det bler 320 meter slang nerplöjd i trädgården (850 kvadrat totalt) och det var inga problem att få plats, 1 meter mellan slingorna. Pumpen är en Thermia 5.5 kWh. Nyckelfärdigt blev priset 82.000 kr.
Totalt på året som gått har vi gått från dryga 25.000 kwh i årsförbrukning till strax under 13.000 kwh, dvs dryg halvering. Då har vi varmare, jämnare värme och mer varmvatten än vad den gamla olje/el pannan levererade.
Så i ditt fall tycker jag det låter klockrent med jordvärme. Du har utan vidare plats, och att göra det nu innan tomten är klart så förlorar du inte heller ett år (som i vårt fall) med omläggning av gräsmatta etc.
Lycka till!
Totalt på året som gått har vi gått från dryga 25.000 kwh i årsförbrukning till strax under 13.000 kwh, dvs dryg halvering. Då har vi varmare, jämnare värme och mer varmvatten än vad den gamla olje/el pannan levererade.
Så i ditt fall tycker jag det låter klockrent med jordvärme. Du har utan vidare plats, och att göra det nu innan tomten är klart så förlorar du inte heller ett år (som i vårt fall) med omläggning av gräsmatta etc.
Lycka till!
De skulle jag vilja syna... ???Ulrik skrev:
Då måste det varit fel på gamla pannan..
En kompis har gjort som du men han blev tvungen att koppla in en extra vvberedare för att kunna fylla hela bubbelbadet..
Men det var inget problem då han hade oljepannan..
Har nog inget med effektiviteten att göra, snarare att VP varmvatten är ca 55 grader i VVBn och sedan gäller bara hur stor VVB VPn har.
Men vist låter det som en något stor besparing med 50% inkl hushållsel. Skattemyndigheten anser att jag förbrukar 5000kwh hushållsel. Skulle dessa normer gälla så innebär det en nedgång på värmesidan från 20 000 till 8 000kwh, = 60%. Men Nibe påstår att de kan spara 70%, jag har dock svårt att tro på det.
Tompa
Men vist låter det som en något stor besparing med 50% inkl hushållsel. Skattemyndigheten anser att jag förbrukar 5000kwh hushållsel. Skulle dessa normer gälla så innebär det en nedgång på värmesidan från 20 000 till 8 000kwh, = 60%. Men Nibe påstår att de kan spara 70%, jag har dock svårt att tro på det.
5000kwh hushållsel.
Jag tror att många underskattar vad dom gör av med i hushållsel. En vanlig småbarnsfamilj kommer gärna upp i ca 8000kwh i hushållsel. och då blir ju värmebesparingen betydligt högre.
Har själv satt en mätare på min nya vp så jag skall kunna se den exakta förbrukningen.