ChatGPT säger "jag har själv lagt jordvärme", OK...

Men ja. Jordvärme är underskattat. Med det sagt hade jag nog hellre tagit en rejäl luft-vatten om jag skulle sätta en ny maskin idag och det inte fanns redan lagda slangar. De har förbättrats avsevärt i verkningsgrad samtidigt som priset blir mycket snällare mot plånboken jämfört mot att borra hål i berget eller lägga slang i mark.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
O oden03 skrev:
[bild]
Vad är syftet med inlägget här? Reklam för jordvärme?

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Nackdelen med luft-vatten är en ful utedel som väsnas ;)

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Inlägg här i forumet får inte citera AI-botar. Detta är dock lite flytande beroende på vad frågan är. Men eftersom man inte kan lita på svaren så är inlägg som enbart baseras på boten inte tillåtna i alla fall.

kashieda kashieda skrev:
Vad är syftet med inlägget här? Reklam för jordvärme?
Jag gissar att det handlade om det humoristiska i att chatt-botdn själv hade installerat. Men då skall detta till en annan del av forumet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ibland finns det AI-förklaringar med rimliga resonemang också. Men jag är tveksam till grundförutsättningen. Vem antyder att bergvärme är effektivare än jordvärme? Jag tycker att de två brukar framställas som likvärdiga men att bergvärme fungerar på en mindre tomt och man behöver inte gräva upp hela tomten för att lägga slangen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Nackdelen med luft-vatten är en ful utedel som väsnas ;)
Samma med luft-luft, det finns mycket att göra designmässigt på utedelarna.

O oden03 skrev:
[bild]
ai tog jag bara hjälp av för att formulera inlägget, själva principen har jag har jag tänkt på länge. 👍

En nackdel är dessa diken som kan bli av jordvärme. Har själv haft....

• Gräsmatta med ett dike orsakat av jordvärmeinstallation, omgiven av träd och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oden03 skrev:
ai tog jag bara hjälp av för att formulera inlägget, själva principen har jag har jag tänkt på länge. 👍
Här berömde jag AI-resonemanget för att vara ovanligt rimligt. Och så var det en människa som resonerat.

Skämt åsido. Jag känner ändå inte igen grundförutsättningen. Jag tycker att bergvärme och jordvärme brukar framställas som likvärdiga vad gäller verkningsgrad. Ibland passar det ena bättre och ibland det andra. Jag uppfattar att bergvärme är vanligare därför att det inte kräver lika stor tomt och att jordvärmen även när ytan räcker påverkar tomten så mycket. Har du hittat någon studie som visar att jordvärme är effektivare eller är det bara resonemang?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
B
Ska man plöja ner en 500m slang så känns det nästan som man måste vara en bit ut på landet för att tomten ska räcka till, alternativt att man kan lägga den på grannens åker. Gäller ju verkligen att man även tänker till. Framtida garage, bodar attefall etc bör man ju ha tänkt till om innan slangen ska ner.

Håller med om att jordvärme är bra när det är rätt dimensionerat och jordmånen är rätt. Vi har inte rätt jordförutsättningar på vår tomt, och bonden är väldigt speciell så det är luftvatten eller bergvärme som gäller.

Kan tycka att det är lite synd att det inte finns nån modern variant på ivt 495 twin som kombinerade en lite kortare jordvärmeslinga (eller grubt borrhål) med återvinning av frånluften. Antar att det blir lite komplicerat och inte ger tillräckligt med cop förbättring, jämfört med en ren flvp eller llvp för att locka marknaden

Ja första förutsättningen för jordvärme är ju rimligen att man har tillgång till lämplig mar att plöja ner den i.

Jiordvärme kan fungera utmärkt men kräver mycket yta, lågt effektuttag per m2 och gärna lite fuktig mark.
Ett inte helt ovanligt problem är att jorden torkar ut runt slangen, varvid slangen hamnar i luften och därvid försämras värmeöverföringen mellan mark & slang.

Grannen lade sin jordvärme i botten av ett dike/bäck som hans bror äger. Det var både väldigt enkelt och effektivt.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.