22 698 läst ·
43 svar
23k läst
43 svar
Jordning solceller
Absolut. Lyssna på Bo.P Mattiaz skrev:
Anlägg ett ordentligt jordtag, sätt en PUS-skena, koppla ihop din central, nätjord och ditt eget jordtag till PUS-skenan, komplettera med överspänningsskydd.
Då har du dessutom något att ansluta din diesel till när du tröttnat på solkraft
Jag snöade in på detta med jordning ett tag. Körde flera videos per dag, och läste på nätet.
Det jag tydligast av allt minns var just denna fråga om man skulle jorda solceller på taket. Där gav experten tydliga svaret absolut nej. Samma sak med dyra CNC maskiner, de kan komma med en rekommendation om egen jord. Det är helt fel tydligen, och kan förstöra maskinen.
Det jag nu har fått lära mig är att endast en jordpunkt till ett hus och den ska vara i huvudcentralen. Jordspett så nära denna jordpunkt som möjligt.
Åskan, kommer in i huset oftast genom induktion i ledare, inte direktträffar.
Det jag tydligast av allt minns var just denna fråga om man skulle jorda solceller på taket. Där gav experten tydliga svaret absolut nej. Samma sak med dyra CNC maskiner, de kan komma med en rekommendation om egen jord. Det är helt fel tydligen, och kan förstöra maskinen.
Det jag nu har fått lära mig är att endast en jordpunkt till ett hus och den ska vara i huvudcentralen. Jordspett så nära denna jordpunkt som möjligt.
Här är en som kollat på Mike Holts videoklipp hör jagE Edgarsven skrev:Jag snöade in på detta med jordning ett tag. Körde flera videos per dag, och läste på nätet.
Mer specifikt, denna:
På villor är det inget krav på jordning av solceller men jag har klart för mig att det är ett krav om dom sitter på jordbruksfastighet av nån anledning.E Edgarsven skrev:Jag snöade in på detta med jordning ett tag. Körde flera videos per dag, och läste på nätet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det låter logiskt, men jag kan inte bekräfta att det fungerar praktiskt.P Mattiaz skrev:
KnappastP Mattiaz skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Vad menar du med jordning? Funktionsjordning, skyddsjordning, skyddsutjämning, nedledare till åskskydd?F fsn skrev:
Växelriktaren kan ha krav på funktionsjordning för att isolationsövervakningen ska fungera. Detta är ett litet problem då funktionsjordningen är utsatt för åska. Men jag vet inte hur denna funktionsjordning är inkopplad i omriktaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
X xLnT skrev:
Vad har jag sagt då? Om vi pratar åskskydd så är reglerna tydliga med att dess jordtag ska utjämnas mot elnätet, fast inte uppe vid solcellernaX xLnT skrev:
Återigen, nyttan med åskskydd av en solcellsanläggningen kan diskuteras, dvs om man verkligen får ett skydd vid direkta åsknedslag i byggnaden eller om det istället ökar risken vid mer vanliga indirekta nedslag. Jag tror det är mer prisvärt att endast skydda sig mot indirekt nedslag (skyddsutjämning och överspänningsskydd). Hur många privatbostäder har ett åskskydd på taket idag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du med jordning? Funktionsjordning, skyddsjordning, skyddsutjämning, nedledare till åskskydd?
Växelriktaren kan ha krav på funktionsjordning för att isolationsövervakningen ska fungera. Detta är ett litet problem då funktionsjordningen är utsatt för åska. Men jag vet inte hur denna funktionsjordning är inkopplad i omriktaren.
Jag vet inte vad jag menar men det är inte funktionsjord. Jag frågade installatören (som jag sen rejectade) om panelen och montageställningen skulle jordas. Svaret var att det gör dom bara på jordbruksfastighet där det är ett krav. Jag antar att det är ett spett i marken (åskskydd) som avses där?
Utveckla gärna funktionsjord så att en elallergiker förstår. Jag kommer att behöva prata med min elektriker om det om 4-5 veckor och vill ge intrycket att jag är påläst.
Nog inte bara prisvärt utan bra kanske bäst också. Sammanblandningen mellan olika typer jordning och rena åskskydd förvirrar mycket i den här typen frågor/trådar. Sen får man även lite se upp med diverse klipp/uppgifter som bygger på förhållanden i Nordamerika. Inte alltid det passar att översätta 1:1 särskilt inte kring solel.Bo.Siltberg skrev:
Det som är samma mellan här och där är att en byggnad med el alltid bara ska ha en jordpunkt mot marken, aldrig flera. Du förbättrar inte jorden mot mark genom att slå ner fler jordspett (inkopplade på olika ställen), du försämrar. Detta då överspänningar i marken från åska dels kan leta sig upp i dessa jordpunkter och dels kan kan leda runt överspänningar i din byggnad med följd att du kan förstöra både ledningar och utrustning på vägen.GK100 skrev:
Nog inte bara prisvärt utan bra kanske bäst också. Sammanblandningen mellan olika typer jordning och rena åskskydd förvirrar mycket i den här typen frågor/trådar. Sen får man även lite se upp med diverse klipp/uppgifter som bygger på förhållanden i Nordamerika. Inte alltid det passar att översätta 1:1 särskilt inte kring solel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 239 inlägg
Nej, det är naturligtvis generellt sant. Men jag vill ändå slå ett slag för videon ovan. Den har bra och tydlig grafik för precis varför det är dumt att ha flera olika utspridda kontakter med "sann" jord vid ett blixtnedslag i närheten. (För alla de som inte tvingades räkna på just det fallet i el-fält-kursen då... Videon är roligare...GK100 skrev:
Nog inte bara prisvärt utan bra kanske bäst också. Sammanblandningen mellan olika typer jordning och rena åskskydd förvirrar mycket i den här typen frågor/trådar. Sen får man även lite se upp med diverse klipp/uppgifter som bygger på förhållanden i Nordamerika. Inte alltid det passar att översätta 1:1 särskilt inte kring solel.
Jo du förbättrar joden med jordspätt. Men de ska anslutas till samma punkt.E Edgarsven skrev:Det som är samma mellan här och där är att en byggnad med el alltid bara ska ha en jordpunkt mot marken, aldrig flera. Du förbättrar inte jorden mot mark genom att slå ner fler jordspett (inkopplade på olika ställen), du försämrar. Detta då överspänningar i marken från åska dels kan leta sig upp i dessa jordpunkter och dels kan kan leda runt överspänningar i din byggnad med följd att du kan förstöra både ledningar och utrustning på vägen.