Hejsan!

Är det någon annan tokig person förutom jag som givit sig in på att bygga en jordkällare med "lecasten" så här på höstkanten?
Kommit en bit på väg i detta skitroliga projekt och utbyter gärna erfarenheter.

Åsa Lund
Finns tidigare trådar här på forumet vet jag. Leta lite

• Gilla
Gnusen
  • Laddar…
G Gnusen skrev:
Hejsan!

Är det någon annan tokig person förutom jag som givit sig in på att bygga en jordkällare med "lecasten" så här på höstkanten?
Kommit en bit på väg i detta skitroliga projekt och utbyter gärna erfarenheter.
Lägg upp lite bilder på projektet och kommentera lösningar som du är nöjd eller missnöjd med så får du nog mer respons.

• Gilla
Gnusen och 1 till
  • Laddar…
Står.i
  • Gilla
Gnusen
  • Laddar…
Godkväll!

Källaren kommer bli omkring 6x2,5x2,2 (lxbxh)
Som synes har jag valt att resa ett tält runt byggarbetsplatsen då möjligheten att värma finns.

Har läst det mesta som går att hitta ang byggnation av jordkällare;)
Man somnar så gott på kvällen när man ligger och funderar på olika detaljlösningar.

Om någon vecka (kanske) kommer jag ge mig i kast med att bygga underlag för valvet, trolv blir det plyfa och råspont längs hela källaren så jag slipper flytta med valvet.

Det jag klurar på nu är vad som är det bästa angående murningen av valvet, 2st bistål kommer att läggas mellan varje skift, meen? Vad är bäst, att mura en hel rad med lättklinker, alltså 6 meter eller försöka mura i korta sträckor över hela valvet? Jag kommer alltså inte hinna mura hela valvet på en helg och då kommer fogarna att brinna olika vilket i princip skulle kunna innebära att det blir sprickor Nedblåst träd i skogsmiljö med synliga rötter och avbrutet på mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppröjd mark för byggprojekt med en grävmaskin, omgiven av träd och en uppbindad tunna på en tall.
Skapa konto
Byggarbetsplats för källare med grävmaskin, mätstolpar och tält i skogsmiljö.
Skapa konto
Markarbete för källarbygge med grus och fiberduk i en utgrävd plats utomhus med byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto
Byggarbetsplats för källare med grusad yta och märkningspinnar, tält i bakgrunden i skogsmiljö.
Skapa konto
Byggarbetsplats utomhus med tältkonstruktion, grävmaskin och hund.
Skapa konto
Nygrundad källare i byggtält med betonggolv, grussäng och byggmaterial.
Skapa konto
Nygrundad källare i byggtält med betonggolv, grussäng och byggmaterial.
Skapa konto
Grundläggning av jordkällare under konstruktionstält med betongblock och isolering.
Skapa konto
Grundläggning av en källare med betongblock och sand under ett skyddande tält, verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto
Grundkonstruktion av jordkällare med betongblock inuti ett tältbygge.
Skapa konto
Byggarbetsplats för källarbygge med grund av betongblock inne i tält med verktyg och byggmaterial.
Skapa konto
i den fog längst ner mot den vertikala väggen om råsponten torkar/krymper.
Troligtvis inget jätteproblem då bruket kommer ha en mer utfyllande funktion än sammanhållande.

Jag kommer även att förbereda för en öppen spis med separat ventilation om man skulle tröttna på att lagra rotfrukter och istället vill ha en mancave;)

Ska försöka skicka med några bilder också..

Hare fint på er!

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Står.i
Har du undersökt vad prisskillnaden blir mellan att mura valv med block, mot att gjuta med betong bil (om platsen är framkomlig)? Det är möjligt att det llandar på det samma..

Är jordkällaren rektangulär eller är det ett par, tre, mindre utbyggnader man ser i bortre delen av långsidorna och bortre kortsidan?

Står.i Står.i skrev:
Har du undersökt vad prisskillnaden blir mellan att mura valv med block, mot att gjuta med betong bil (om platsen är framkomlig)? Det är möjligt att det llandar på det samma..

Är jordkällaren rektangulär eller är det ett par, tre, mindre utbyggnader man ser i bortre delen av långsidorna och bortre kortsidan?
Hej! Blir säkert samma pris eller tom billigare att gjuta, dock har jag bara gjutit plattor till hus tidigare och har därför ingen erfarenhet av hur man gjuter en valvbåge. Jo det blir några mindre valv åt sidorna och ett rakt fram.

Fick till ett skift till i helgen

Se om man hinner med något i veckan annars blire pån nästa helg igen.

Trevlig vecka!

Några bistål.. Grundkonstruktion med betongblock och armeringsjärn under byggnation, barnleksaker i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
4774
  • Laddar…
Murade upp ett par valv i helgen.

• Nymurat valv av stenblock med OSB-skiva bakom på en byggarbetsplats.
    Skapa konto
  • Nyuppförd murad valvbåge av ljus betongstenar i en under konstruktion befintlig byggnad.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Häftigt! :D ska du ha ett tunnelvalv eller ett korsvalv som tak?

Häftigt! Det skall bli roligt att följa projektet. Jag går i liknande tankar.

G Gnusen skrev:
Murade upp ett par valv i helgen.
Det blir ett tunnelvalv som möter "sidovalven" ;)

P Peter_J skrev:
Häftigt! Det skall bli roligt att följa projektet. Jag går i liknande tankar.
Bara köra på;) Har inte murat något mer då temperaturen växlar mellan -8 och +8, kommer att bygga träformen för tunnelvalvet i år iaf. Uppdaterar när jag får tummen ur.

• Gilla
Peter_J
  • Laddar…
Står.i
Hur gick det med valven?

Har du i din läsning, fallit över hur tjock betong man bör ha i taket? Jag tänkte ha 10 mm armering i rutnät 200x200, i underkant 3 cm från botten, sen 15 cm betong. Har 2200 mm i spännvidd och tänkte ha 40 cm jord över (+10 cm isolering).

Står.i
Hur går det?

Jag gjöt förresten taket i ca 16 cm betong, håller fint för jorden

• Gilla
Peter_J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.