Instämmer med folkflertalet: Mullvad!

Varför får vi inte se en bild på eländet?

Från nätet:
20140301-1805511.jpg

Jag vidhåller mina myror, har samma fenomen på en del jordgubbsplantor samt på ett ställe i gräsmattan.
Är det finfördelad jord eller mer som klumpar?

+1 på myror

Spännande, hoppas som sagt att TS kommer med en bild :cool:

Fast, om det är myror borde det krylla av dom. Myror är ju inte rädda så de flyr.

Som sagt, en bild skulle underlätta väsentligt. Eller en noggrannare beskrivning av jordhögen. Min erfarenhet av både mullvadar och myror är att myrorna bygger konformade högar med MYCKET finfördelad jord just runt grästuvor, det är nästan jorddamm. Förstör man ett sådant brukar det dyka upp myror rätt snabbt, förutsatt att boet är i "drift" såklart. Mullvadarna knör snarare upp högar med jordklumpar som lägger sig på gräset, inte bland det. Av beskrivningen att döma skulle jag gissa på myrbon men återigen, bilder skulle underlätta...

KoW:s bild är troligen mullvadar (sorkhögar/hål har jag inte sett...)

ToRy: kan bara tala om att det har inte våra mullvadar fattat hehe.. jorden de pushar upp är helt klumpfri :)

Mullvadshögar utspridda på en gräsmatta med texten "MULLVADSHÄL" och en fotnot "de större är trädheten å bon gåsuf, de andra i närheten av mustraken!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mullvadshögar snarare!

Gräsmatta med flera mullvadshögar och tydliga sorkhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar med mig av bilder från våra husdjur.. :geek:

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
ToRy: kan bara tala om att det har inte våra mullvadar fattat hehe.. jorden de pushar upp är helt klumpfri :)
Instämmer!
De små mullisarna är duktiga på att finfördela jorden.
Det är bara att stoppa ner den i blomkrukorna :D

Då har ni riktigt trevlig jord under era gräsmattor. Trevligare än min... :-D

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer med folkflertalet: Mullvad!
Varför får vi inte se en bild på eländet?
För att jag har flyttat ut på landet nu och inte kan ta bilder hemma....
Dessutom är mina högar inte uppbyggda så som på bilden utan det är mera som gräskullar med lös jord mellan de långa grässtråna. Först tror man att det är en vanlig grästuva, men sen fastnar klipparen i en lös jordhög som visar sig finnas i tuvan.
Storleken verkar stämma med bilden däremot.

PS:
Jag har inte fått nåt mailmeddelande från forumet vid svar på min tråd så jag var inte medveten om att det fortsattes att diskuteras här. Varför har Byggahus slutat skicka aktivitetsmeddelanden?
Mail vid svar är ju påslaget...
DS

Stefan N Stefan N skrev:
Jag vidhåller mina myror, har samma fenomen på en del jordgubbsplantor samt på ett ställe i gräsmattan. Är det finfördelad jord eller mer som klumpar?
Lösa högar av finfördelad jord. Får gräva lite när jag kommer hem igen. Sist var det alldeles innan vi flyttade ut till landet och jag måste fixa runt huset så det inte ser obebott ut. Hann inte undersöka nåt närmare...

EDIT:
Men vad i hela friden kommer inte allt man citerar med för? Nu kom bara första raden av det du skrev med i svaret och jag svarade på den andra raden! Och det var samma vid mitt förra svar...
Måste man vara inne i det man citerar och redigera bort alla radbrytningarna?
Och varför kan man inte längre förhandsgranska?

Sparka ut en jordhög och se om det dyker upp något som ser ut som riskorn, dvs myrägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.