I går öppnade jag 2 säckar jord och fyllde på i rabatter. När jag lyfte den ena säcken var det massor av kryp och getingar som började röra på sig, men jag fortsatte blev stucken på armen, men fortsatte tills jag var klar. Sen började jag svälla, fick åka till sjukhuset. Nu undrar jag för det var ett runt hål i ena säcken om dom lagt larver eller nåt så jag har jord getingar i alla rabatter nu? Eller dör dom. Anticimex kommer om en vecka när jag är på jobbet så jag kan inte fråga dom. Kanske skriva en lapp och lägga där jordsäckarna låg och förmodligen något geting bo är. Vågar inte gå nära och kolla. Men min fråga kan de va larver eller ägg som nu blir getingar i mina rabatter?

Getingarna dör på höst/vinter, endast drottningen överlever på något frostfritt ställe. På våren är det drottningen som lägger ägg och bygger ett nytt samhälle. Du kan vara lugn, inget nytt samhälle byggs på sensommar eller höst.

Ok så himla skönt att läsa det. Brukar dom återkomma till samma ställe?
Men jag behöver inte va orolig att jag spridit ut med jorden på tomten några geting larver ägg eller drottning. Då räcker det att Anticimex kollar där jordsäckarna låg. Det är fortfarande rörelse ovanför marken där dom låg. Jag har en hund/katt gård precis där, så jag törs inte släppa ut dom när det bara är galler emellan, dom kanske kan attackera djuren som dom gjorde med mig nu när dom är oroliga.

Värt att nämna att "jordgetingar" inte är någon speciell art utan getingar som bara får för sig att byggt bo i marken. Vad jag vet så gräver de inte egna hål, utan de (drottningen) bygger bo i gamla gångar eller gropar som ha skapats av andra djur (t.ex. sorkar, kaniner, etc). Så en sak du kan göra för att förhindra jordgetingar är att fylla igen gamla sorkgångar och andra hålor. Hade själv två getingbon i marken förra sommaren, ett var i en gammal sorkgång som jag hade missat samt i komposten där det tydligen var en grop. Lät dem var under sommaren och under vintern såg jag bara till att fylla igen när bona var övergivna. Ingen aktivitet på de ställen i år.

Ja jag har läst det, därför satte jag " " emellan. Då ska jag kolla hål sen när Anticimex varit här. Men varför var dom där jag lagt jord säckar jag köpt. Blev ju arg när jag lyfte bort dom. Nu verkar dom förvirrade när säckarna är borta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.