Jag har en gammal jordfräs, fabrikat Gilson, modell 343 42005, årtal okänt (om jag ska säga något så gissar jag på 60-tal). Gissningsvis så vimlar det inte av reservdelar till den. Den har droppat transmissionsolja ganska länge så nu har jag gett mig i kast med den och har några frågor.

Det satt någon sorts filttätningar (en större i fördjupningen och en mindre ovanpå den inre cirkeln. På den ena sidan så föll dom i atomer och dom ser inte direkt fräscha ut på den andra sidan heller. Går det att få tag på "universal" sådana om jag inte lyckas hitta exakt rätt? Jag antar att dessa är mer till för att hålla vatten och smuts ute än att hålla oljan inne.

Det sitter en gummitätning runt axeln, är det bara att pilla ur den med lämpligt föremål och lagomt mycket våld eller måste man på något sätt pressa ur mässingsdelen innanför och ta ur tätningen den vägen?
(Vad jag vet så läcker inte dessa utan det var enbart packningen till "locket" som läckte, men om det går att få tag på nya så är det väl lika bra att byta dom när eländet ändå är isär.

Hur 17 får jag ur axeln? Jag trodde att den skulle gå att dra ur, men efter 5-6 mm så är det stopp. Jag har svårt att tro att det är meningen att man måste dra av drevet först med axeln på plats. (Jag begriper i alla fall inte hur jag skulle bära mig åt.) Jag funderar på om det bara är rost på axeln som gör att den går trögt, men jag har putsat bort den så gott det går och jag törs inte banka på axeln med våld när jag inte vet om det är något mer som hindrar den.
IMG329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG335.jpg
Skapa konto
IMG336.jpg
Skapa konto
IMG337.jpg
Skapa konto

Det visade sig att drevet är lite smalare på mitten så att den vertikala axeln måste lossas innan man kan dra ur den horisontella. Rätt logiskt när man tänker efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.