Byggahus.se

Jordfelsbrytare, central eller lokal

1. E
    Medlem · 1 240 inlägg

El_-micke

Medlem
    en centralt ska det vara .....den samlar alla jorfelen som finns efter sig........30mA ska utlösningsfaktorn vara om det är personskydd man är ute efter..........märket spelar inte så stor roll        4pol 25A  (till normal villan) ca 300kr+kapsling

2. K
    Medlem · 262 inlägg

Kalsipper

Medlem

Re: Jordfelsbrytare, central eller lokal

Det kan vara en fördel att dela upp anläggningen på fler jordfelsbrytare då en "central" jfb bryter allt om den löser ut.Det kan vara jobbigt om man t.ex. är på skidsemester och kommer hem till ett igenfruset hus p.g.a. att jfb löst ut och "stängt av" allting inklusive värmen (kan bli dyrt).
    Dela då hellre upp det på två (eller fler) jfb och sätt en till värmen så slipper du förhoppningsvis detta.

MVH
    Kalsipper

3. I
    Husägare · 243 inlägg

Inger

Husägare

Vi har larm som är anslutet till en larmcentral. Om strömmen är borta mer än 30 minuter ringer larmet upp centralen som sedan kontaktar oss. Om vi då inte befinner oss hemma gör de en utryckning och kollar läget.

4. D
    Medlem · 96 inlägg

Dicken

Medlem

De är brukligt att lägga frysen och pannan utanför jordfelsbrytaren, men som alltid så är det delade meningar om det är rätt eller fel.
    Jag tycker att det är ok.

5. H
    Medlem · 49 inlägg

Henrik_x

Medlem

Minst en jordfelsbrytare placerad i centralen ska du ha.

Har du en elkompis så är det nog lättast och bäst att han får ta med sig materialet själv.
    I en gammal villa kan materialet lätt bli en liten del av totalkostnaden när man ska koppla in en JFB.

För en massa år sedan var jordfelsbrytarna mer opålitliga.
    De kunde slå ifrån för lite allt möjligt.
    Idag är det mycket bättre och slår de ifrån så finns det oftast en tydlig anledning.

6. K
    Husägare · Stockholms län · 283 inlägg

koko

Husägare

Som t ex när man sågar av en elkabel med ström i, fast man trodde att man hade dragit ur alla relaterade proppar...

// Kristina, som badrumsrenoverar

7. M
    Moderator · Västernorrland · 11 186 inlägg

Mats

Moderator

Vid nästa ombyggnad så kommer jag att dela huset på 3 jordfelare

1: All "blötel" disk och tvättmaskin varmvattenberedaren och torktumlaren

2: östra halvan av huset + frys

3: västra halvan + kyl

Kristina: Det Funkar med borrmaskin också.

/mats som satte frigolit i torpargrunden.

8. E
    Medlem · 1 240 inlägg

El_-micke

Medlem

((Samt 3st grupper som går utan jordfelsbrytare.))

????...då sabbar man ju hela konseptet

9. E
    Medlem · 1 240 inlägg

El_-micke

Medlem

oki......då så

10. pellefant
    Medlem · Norrbotten · 3 017 inlägg

pellefant

Medlem

skulle ju inte rekommendera biltema elgrejor, deras normcentral i plast tex uppfyller inte villkoren för antändningstemperatur, kolla på elsäkerhetsverkets sidor om elmateriel...kanske är samma med deras jfb åxå?

11. M
    Medlem · 141 inlägg

mickesgw

Medlem

hej.
    Jag forsätter på denna tråd.
    Jag ska oxå beställa jfb till min central, men vill kolla mer er på forumet vad ni säger.
    Jag har den gamla centralen med porslinsäkringar, uppdelad på 2 enheter och i den ene finns en seperat del till värmen.
    Alla har egen brytare.
    Efter att tittat på elsäkerhetsverkets sida så nämner dem även brandskydd.

Vad rekomenderar ni, ska man ha en brytare för brand skydd som skyddar allt och sedan dela upp med flera jfb i mitt fall 2 eller 3jfb?
    Vad anser ni???

Micke

12. C
    Medlem · Sollentuna · 2 545 inlägg

ClasseClas

Medlem

För egen del har jag FLVP och cirkpump + larm utanför jordfelsbrytaren. Det var pinigt när Securitas ringde tit som tätt i början så fort strömmen gick för att brytaren löste ut.

Har du separat elskåp (undergrupp) till garaget så rekommenderar jag en separat brytare där.

När man eldar upp billiga skitverktyg (vilket händer, tro mig!) så löser ju brytaren ut på momangen. Det är bara bra att resten av huset får vara ifred då!

13. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Fast å andra sidan så om läckströmmarna är jämnt fördelade över de tre faserna så tar de ut varandra, och ju större anläggning som är jämnt fördelat destå större utjämning :)

Finns det något belägg för att en jordfelsbrytare skyddar mot bränder i kyl/frys? Jag gissar nämligen på att den vanligaste brandorsaken är att kompressorn inte "skakar igång" utan står still, och elektriskt ser ut som en spole/motstånd direkt mot elnätet, som blir väldigt varm, och gammalt damm på/kring kompressorn börjar brinna. Det hjälper ingen jordfelsbrytare mot.

Om man däremot har ett elvärmeelement som matas med 380V, och har enpolig termostat, och isoleringen går sönder någon stans så att en punkt av motståndstråden jordas så delas det av på två halva element som får 220V vardera varav ena halvan är på konstant oavsett vad termostaten säger. Utan jordfelsbrytare blir det lätt brasa då, speciellt om felet uppstår så att det går hög ström (säg att det går 1500W i en liten bit av ett annars futtigt 300W-element), medan jordfelsbrytaren löser ut direkt.

Observera att det finns jordfelsbrytare med olika utlösningsströmmar. Vid tillfälliga anläggningar, d.v.s. "byggcentraler", så kör man med så mycket som 500mA utlösningsström på jordfelsbrytare i centraler med 63A-utgångar, detta enbart som brandskydd, om en kardel kortsluter 63A så är det inte säkert att säkringarna löser ut men jordfelsbrytaren slår ifrån direkt. Sedan när man går ner på 32A eller mindre så har man 30mA personskydd-jordfelsbrytare.

Jag vet inte riktigt vad reglerna säger, men det kan ju vara värt att kolla upp möjligheterna och även lagligheten att ha jordfelsbrytare med större utlösström för frys och kyl.

När det gäller elpatroner för vattenburen värme så undrar jag hur länge det ska koka i pannan innan det kokar så torrt att det blir brandrisk ? Egentligen borde shuntautomatiker ha inbyggt "koka torrt"-skydd som gör att de drar på max värme så fort temperaturen i pannan går över säg 95 grader eller liknande...

Det kan bli rätt dyrt om värmen pajar om man är på långsemester, först blir det så kallt inomhus att vattenledningsrör fryser, och sen tinar det såpass att vattnet kan strömma ut, så fort det börjar mer eller mindre bara droppa så ser flödet till att tina upp all is i röret fram till sprickan varpå vatten forsar ut med fullt tryck, har man tur så är det 'bara' vattenburen värme som frusit sönder, har man otur är det kall/varmvattenrör och då har man i princip översvämning inomhus. Om det dessutom är riktigt kallt ute så kan vattnet frysa till is under grunden o.s.v....

Det är nog eg. bäst att ha värme på egen jordfelsbrytare, och ska man vara paranoid tre separata, en för cirkpump och shuntautomatik, en för elpatron och en för olje/pelletsbrännare, om man nu har den typen av värmeinstallation. Fast det är ju förstås en fråga om hur mycket det är värt.

Ska man åka på semester på vintern så är nog det säkraste att ställa elvärmefläktar i huset, med termostat, ställda något lägre än den temperatur ordinarie värme har, och kopplade på annan jordfelsbrytare än ordinarie värme...

Jag håller med om tipset att dela garage, källare och resten på separata brytare. Kylskåp och frys bör även de gå separat om de ska ha brytare, och då kanske till och med varsin egen brytare.

Det kan nog vara bra att dela resten av huset på flera brytare också, men dela inte huset på två fysiska halvor utan om det går så dela hellre så att fördelningen blir så blandad som möjligt, om brytaren löser ut är det dumt om man måste treva sig fram i mörkret genom halva huset istället för bara till rummet invid...

14. E
    Medlem · 1 018 inlägg

Erik_D

Medlem

Hmm förklara hur läckströmmarna skulle ta ut varann?

15. K
    Medlem · 298 inlägg

Kaffekokare

Medlem

Eller så öppnar man fasadmätarskåpet och slår ifrån huvudströmbrytaren!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.