4 901 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Jordabalksbesiktning i Stockholm
Vi ska skriva kontrakt på ett 60-tals hus med öppen besiktningsklausul. Huset är gammalt men verkar vara välvårdat. Vi är noviser på hus så vill göra en jordabalksbesiktning, eller att hitta en noggrann besiktningsman. Så tacksam för tips.
Tips på noggrann besiktningsman i Stockholm?
Vilka gör jordabalksbesiktningar i Stockholm?
Är det värt det?
Gäller försäkringar lika oavsett vilken firma som gör besiktningen?
Annat att tänka på?
Tips på noggrann besiktningsman i Stockholm?
Vilka gör jordabalksbesiktningar i Stockholm?
Är det värt det?
Gäller försäkringar lika oavsett vilken firma som gör besiktningen?
Annat att tänka på?
Efter läst här på forumet så har vi nu bokat tid hos Densia.
De verkar ha gott rykte.
De kunde även erbjuda besiktning av el och VVS i tillägg.
Vi avstod jordabalksbesiktning då vi köper radhus så inte så viktigt att kolla tomtgränsen etc.
De verkar ha gott rykte.
De kunde även erbjuda besiktning av el och VVS i tillägg.
Vi avstod jordabalksbesiktning då vi köper radhus så inte så viktigt att kolla tomtgränsen etc.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Även om det inte är så viktigt med tomtgränser så bör du kolla det själv ändå. Det är ex. väldigt vanligt att det man uppfattar som "sin" tomt visar sig till 20 - 30% bestå av allmäning som en tidigare ägare annekterat.
Du bör också kolla med kommunen om hur detaljplanen ser ut, och vilka planearbeten / bygglovsärenden som är aktuella i närområdet, även nyligen beviljade bygglov. För drygt 20 år sedan var jag skapligt nära att köpa ett hus i ett lugnt idylliskt villaområde. Tre månader senare började man bygga en genomfartsled (6 filer precis utanför tomten) , jag räddades av mögellukt i källaren. Iofs. så hade jag nog kollat planen med kommunen om jag gått så långt som att lägga bud.
Du bör också kolla med kommunen om hur detaljplanen ser ut, och vilka planearbeten / bygglovsärenden som är aktuella i närområdet, även nyligen beviljade bygglov. För drygt 20 år sedan var jag skapligt nära att köpa ett hus i ett lugnt idylliskt villaområde. Tre månader senare började man bygga en genomfartsled (6 filer precis utanför tomten) , jag räddades av mögellukt i källaren. Iofs. så hade jag nog kollat planen med kommunen om jag gått så långt som att lägga bud.
Klicka här för att svara
