Inte testat, men sett tester och filmer, och jag vågar nog utan vidare lova att det inte är en Dominodödare. Vad som möjligen skulle kunna vara en sån är Mafells Duo Doweller som är som en kexmaskin eller domino fast den gör två hål för vanlig träplugg.

Jo visst hade Duo Dowellern potential men jag tyckte den saknade några detaljer som gör Dominon mer lättarbetad. Dessutom var jag inte imponerad av avverkningstakten på Mafellen. Kan ju ha varit slöa stål i den men jag tror inte det.

Nej, DD:var slö. Dominon var vass. Eggarna alltså. Jämförelsen var inte riktigt rättvis. DD:n är nog egentligen bättre än den verkade ut på grund av de slöa skären.

Sen har vi ju problemet med liten limyta på en plugg. Större delen av ytan i plugghålet (förutom hål borrat i ändarna) är ju ändträ vilket är svårt att limma mot. En tappfog som domino, har större effektiv limyta och håller bättre.
/B

U
Hängde inte riktigt med på att det där med limyta...

Jag är har fått för mig att fördelen med plugg är att det styr åt alla håll om man har två plugg, samt att det är väldigt billigt. Det kluriga med plugg är dock att få det lika på båda delarna samt att borra kortändar om man inte har maskin för det, tycker jag.

Känns som att domino är både en bra lösning men kanske oxå ett sätt om man skall bygga en maskin. Duo Doweller verkar ju dock har löst det för plugg.

Sedam tror jag att det är väldigt varierande på projekt vad man skall välja samt att man får sin favorit som man behärskar.

För limningen vill man ha så lite ändträ som möjligt i limytan. Eftersom dominon har en annan form, med platta sidor får man större limyta i det frästa hålet som inte utgörs av ändträ.

Det tror jag är viktigt bara när de övriga limytorna i fogen består av mycket ändträ, t.ex. en gerad ram. För limning av stavar till en skiva t.ex. fungerar pluggarna/kexen/dominobrickorna mest som styrpinnar.

Redigerat:
Bara för att klargöra vilka ändträytor som avses, tänk ändträ i det borrade hålet, inte ändträ på pluggen/dominon. Tog mig både en och tre läsningar innan jag kopplade ;)

Bara för att förvärra förvirringen kan det bara bra att tänka på hur man placerar sina dominobrickor för att få så mycket bra limyta som möjligt. Om man vill dominoa ihop t.ex. en bokhylla med dominomaskinen ställd på något annat än smalaste spårbredden, blir det i stort sett bara ändträ mot långträ på ena sidan av varje hörn. I det fallet skulle jag överväga sinkning av något slag.

Fast i en ramgering blir det ju ändå mest ändträ vare sig man använder dominon eller duo doweler...

Jo, det blir även samma om man kexar. Därför föreslår jag sinkning i stället

Ingen som blev det minsta impad av Join Genie då, som tråden ursprungligen tog upp?

Tror att Domino ligger utanför de flestas budget om man inte är proffs, den har för snävt arbetsområde i förhållande till pris för det.
Själv har jag både TS55, Rotex och Deltex o Fein Multimaster, men vid Domino går gränsen (trots att jag är intresserad av snickeribyggen, men aldrig får tid med ungar o allt hemma...) Sen har jag en kexfräs förstås, men det är nånting med manuella gedigna och smarta verktyg som alltid lockar... :)

/A

Inget ont om den, jag har tänkt köpa en vid flera tillfällen. Det var bara jämförelsen med Dominon som gjorde att den framstod som mindre kapabel. Det vore roligt att testa den.

U
Tycker joint genie verkar vara bra, men väldigt dyr för en metallbit med ett par hål.

Försökte göra en liten bild på plugg, domino o kex för att verkligen fatta vad ni menar. Fattar det som att ytorna A,B o C är viktiga att få stora, och i så fall så är ju domino bäst. Men å andra sidan kan man ju bara ha fler bluggar så blir det samma sak, eller? Materialet i plugg/kex samt tvärsnittsarea spelar roll oxå så det finns nog inget givet svar på vad som e bäst?

U
glömde bilden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.