Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Jodå, ladda elbil med skarvsladd kan vara farligt...

1. anders07
    Byggnovis · Stockholm · 6 799 inlägg

anders07

Byggnovis
    Grannen bad mig komma och kolla på hans uttag för laddningen av elbilen då det inte fungerade längre, trots att säkringen var på.

Det var en ca. 5 m lång skarvsladd och sen bilens 230V laddare inkopplat i skarvsladden. Bilen laddar han inne i garaget.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20221107_154303.jpg

Inne i uttaget är ena metallbygeln bortbränd men annars ser det bra ut, ingen svetsning eller brännt vid kopplingarna och kabel till uttag är också oskadda.

Uppenbarligen har det varit ganska varmt...

2. Rostig_9000i_-88
    Allvetare · Härifrån · 726 inlägg

Rostig_9000i_-88

Allvetare
    Tyvärr inte ovanligt...

• Laddar…
  3. F
    Medlem · Östergötland · 5 931 inlägg

fribygg

Medlem
    Det kan ju vara farligt att tanka bensinbil med reservdunk oxå, för att minimera den faran fyller man ju energi på avsett vis på avsedd plats. Elbilen behöver väl ett dedikerat uttag/laddare på rätt plats och skarv sladden bör ju skippas helt.

4. D
    Medlem · E · 23 814 inlägg
    Det där det uttaget har suttit ute rätt länge va?

5. anders07

anders07

Byggnovis
    Ja, tror att grannen fixade i garaget kanske 10-12 år sedan och antagligen då det åkte upp. Kallgarage och uttaget sitter precis innanför porten, på karmen.

• Laddar…
  6. anders07

anders07

Byggnovis
    Fel tråd, eller årets trådkapning...? :crysmile:

7. D
    Medlem · 69 inlägg
    Oj haha det va mitt fel. Scrollade och såg inte att det hade bytt tråd hahah. My bad :crysmile:

8. S
    Medlem · Östergötland · 2 204 inlägg

Styrman_jansson

Medlem
    Det är väl att rekommendera att ställa ner laddströmmen när man kör på shucko. Jag har laddat med shucko ett par år nu med 6A-laddström. Kikat i uttaget en gång och inte sett någon påverkan alls.

Dock skulle jag aldrig komma på tanken att använda en skarvsladd emellan.

9. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 318 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Exprimenterade lite med detta, i en byggelcentral med översikt, då ett par kompisar med en Tesla besökte oss ute på landet för ett par år sen: 8A gav en mycket varm kontakt/uttag bara efter ngn timme, 6A gick däremot bra, ingen nämnväd värme ens efter en natts laddning.

Då hade vi en 20 m (utrullad) förlängning i ett 10A Shucko-uttag på byggelcentralen som var kopplad till en trefas (där var det ju inga problem).

10. B
    Medlem · 670 inlägg

BJohan

Medlem
    Vet du vilken strömstyrka han laddat med?

11. anders07

anders07

Byggnovis
    Bilen inställd på 16A men på laddboxen står det Max: 10A så det är 10A det krämat på med...

• Laddar…
  12. S
    Medlem · 817 inlägg

SkaneErik

Medlem
    Ja, alltså det är inget skämt när det i bilens bruksnavisning uttryckligen står att man inte får använda skarvsladdar. Laddarens stickpropp har oftast en temperaturvakt inbyggd för att skydda mot glapp i dåliga schuko-uttag, men använder man skarvsladd så tappar man ju den funktionaliteten...

13. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 318 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    10 A är väldigt mycket för ett vanligt Schukouttag om det pågår så länge...även om det är specat för det...

14. B
    Medlem · 670 inlägg

BJohan

Medlem
    Ok, jag har laddat massor med 10 A och skarvsladd. Jag har aldrig sett några skador eller att något känts varmt. Jag började försiktigt med 6A och 8 A vid några laddningar. När allt verkade ok ökade jag till 10 A.

Däremot har jag varit med om en brand i ett uttag utomhus när motor- och kupévärmare gick. Grannen ringde på och sa "det brinner!". Plasten i uttaget brann. Där kunde garaget ha brunnit ner.

Kanske det kan vara skillnad på olika uttag och skarvsladdar? Det är ju när man sparat på dimensioner på ledare som det kan bli varmt.

• Laddar…
  15. B
    Medlem · 670 inlägg

BJohan

Medlem
    Schuko är specat för 16 A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.