Vi skulle sätta i en dåligt isolerad lampa samtidigt som dottern slog på strömbrytarn. Maken fick en jäkla stöt och flög över halva rummet. Jordfelsbrytaren löste inte ut. Elfirman säger att jordfelsbrytaren INTE ska lösa ut då sånt händer, utan att det var vårt eget fel då vi var slarviga med lampan. Stämmer detta verkligen?

Får du ström i dig genom fas till nolla så löser inte JFB ut
får du ström mellan fas och jord (betonggolv diskbänk eller dyl.) så löser JFB ut

Dessutom känns 30mA (brytpunkten för en vanlig JFB) ordentligt, kanske inte så att man flyger genom ett rum, men nog känns det alltid.

Kan du berätta lite mer hur det gick till. Vilka delar av lampan kom han i kontakt med? Fick han ström genom handen, eller genom hand till en annan kroppsdel?

Det låter som om detta inträffade för några dagar sedan? Vid strömgenomgång ska man ovillkorligen uppsöka läkare. Hjärtrubbningar kan visa sig efter några dygn. Men om strömmen gick igenom ett finger vet jag inte hur stor risken är.

Han kom antagligen åt tråden som hade blivit lite väl mycket skalad då vi kopplade. Oklart vart strömmen gick, själv kan han inte riktigt bedöma, det var en ordentlig stöt genom kroppen iaf. Det hände för ett tag sedan och vi missade att åka in, har fått åthutningar efteråt... Det gick bra men jag har funderat lite nu efteråt, vi fick lite olika besked vad gäller JFB från olika källor.

Jag vet inte hur det känns att få ström genom kroppen, men ström genom en hand känns i hela armen. Så det finns några olika scenaros här:

- Fas och nolla berörs med fingret. JFB löser inte för detta fall, och strömmen går inte igenom kroppen utan enbart genom fingret.
- Fas och något annat i rummet berörs. Det kan här bli strömgenomgång från hand till hand eller hand - fot. Om inte JFBn löste (och den fungerar) så var inte produkten av strömmen och tiden tillräckligt stor för att vara farlig (teoretiskt...). Men det kan ändå vara mycket kännbart. Kroppen krampar redan vid ca 15 mA.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.