Art nr 5955051

http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/sto...yId=234851&topCategoryId=&parent_category_rn=

Vad tror vi om denna 3-fas jetpump. Skillnaden är väl i stort att jag behöver fylla på vattenhuset för att den ska fungera i början?

Prestandamässigt kan jag inte tänka mig att den ska skilja något. Den borde väl fixa att suga ca 8-9m och få trycket till 4,5bar. Nu pratar jag maxvärden :) Jag har en sughöjd på ca 4m, 6m rakt horisontellt rör och ett tryck ut från hydropressen på 3,6bar.

Tekniskt sett så är jetpumpar kraftigare än ringpumpar.
Det sitter en ejektorinstats i pumpen som med hjälp av utgående tryck skapar kraftigare sug i sugsidan.

Trycket ges av vilket flöde du behöver. Statisk tryck kan alla pumpar bygga upp, och det baseras på sughöjden och tryckhöjden. Dynamiska trycket när du tar ut vatten baseras till stor del på flödet.

Tittar vi på pumpdatan för den pumpen.
http://www.speroni.it/public/en/prodotto_dett.php?id=32
Så kan den leverera rätt högt flöde, men lågt tryck .

Som jämförelse behöver en vattenspridare ca 20l/min vid 2-2.5Bar.

Vad behöver du?
Hur stor är ditt system i längd, vad förlorar du i tryck vid max uttag?

Vi bor inte i huset än så åtgång är lite svårt att avgöra men vi har inget badkar, dock tre tjejer totalt i familjen. Nu är barnen så små så jag tvivlar att det går åt jättemycket vatten på dom. I längd är det ganska korta rör. Uppskattningsvis

Sughöjd ur brunn 3-4m.
7m 32mm PEM till huset/pumpen.
Hydropress till kök (10m), toalett (6m), badrum (10m), vattenutkast (4m).

Tillägg: hydropressen är på 120l.
Edit: och om det spelar någon roll så är stammen i källaren 22 rör och från stammen 15mm. Eller ja.. 16mm till kök, toalett och vattenutkast :)

Redigerat:
  • Gilla
Kristian_nord
  • Laddar…
Sitter och försöker komma på några större vattenuttag som kan väntas men gör kommer inte på några. Ev. när sambon duschar. Eventuellt en badtunna i framtiden, men om det tar 20 eller 40 min att fylla var ett icke problem. Dom gångerna kan jag slänga i dränkpumpen istället :)

Jag hatar att skriva på en iPad... snav- och syftningsfel blir så mycket enklare när den väljer att skriva lite som den vill.

För ett vanligt hushåll så tar dusch ca 7l/min och handfat/kök ca 2-4l/min.
Badkar kanske 15l/min.

Du kan högt troligen klara dig på en 1fas jetpump, den klarar flöde och tryck för hemmabruk.
det är snarare brunnens tillrining som avgör.

I brunnen finns uppskattningsvis 4-5kbm stående och tillrinningen är god. Dagens ringpump är en 3-fas, så jag tänker mig att det är lättast att köra vidare på det?

Allt är bytt utom pumpen och det ut i brunnen :)

• Gilla
corre
  • Laddar…
Bara ett litet fel i första inlägget
De flesta pumpar måste fyllas med vatten innan första starten.
Det finns självsugande men de är lite special.
Ringpump eller jetpump, båda gör jobbet.
Sughöjden är teoretiskt MAX 10 meter då har man vacuum vid inloppet, men en 7-8 meter är väl vad som brukar bli och skiljer inte mellan pumptyperna.

Protte

Inte ringpumpen :) Men ja, jetpumpen måste fyllas. Dock ett engångsproblem med backventil :)

Hur kan en ringpump vara självsugande? Det är en variant av centrifugalpump.

På de ringpumpar jag hållit i så sitter det tom en luftningsskruv vid inloppet.

Protte

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Kanske är så iofs :) Jag har bara hört att den skall vara självsugande från en röris, men ibland har man fel! Å andra sidan är ringpumpen i återvinningens ägo snart ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.