2 514 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
JB villan
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har sett en grund göras för jb villan, grävmaskinen var märkt jb-villan, allt såg normalt ut utom två saker,
1. i kantbalkarna använde man inte distanser utan hade kapat armeringsjärnbitar som man stuckit in i frigoliten och använde att lägga armeringen på
2. samt att man najat fast golvvärmeslangarna med najtråd (det rekommenderar inte tex LK (i det här fallet var det Uponor iofs))
1. i kantbalkarna använde man inte distanser utan hade kapat armeringsjärnbitar som man stuckit in i frigoliten och använde att lägga armeringen på
2. samt att man najat fast golvvärmeslangarna med najtråd (det rekommenderar inte tex LK (i det här fallet var det Uponor iofs))
Redigerat:
Var det nyss du såg det?Snailman skrev:Jag har sett en grund göras för jb villan, grävmaskinen var märkt jb-villan, allt såg normalt ut utom två saker,
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
nr 1 normalt sägs det att man vill ha armering ett par cm in i betongen för att det inte ska ledas in vatten, så att armeringen börjar rosta, det är alltså livslängden på plattan det rör sig om, nu funkar ju dessa stumpar inte som armering utan som stöd så då vet jag inte vad som gäller, men det är nog inget som de normalt gör var nog bara att de inte orkade skaffa distanser (de de hade på andra ställen var låga 3cm:ers tror jag...
2 LK skriver att man ska använda buntband av plast som man ser till inte skär in i slangen...
2 LK skriver att man ska använda buntband av plast som man ser till inte skär in i slangen...
Jag tog ett snack med byggläraren och fick samma svar som du nu skrivit. Ska kolla upp detta och se till att det blir rätt gjort vid ev. bygge.Snailman skrev:nr 1 normalt sägs det att man vill ha armering ett par cm in i betongen för att det inte ska ledas in vatten, så att armeringen börjar rosta, det är alltså livslängden på plattan det rör sig om, nu funkar ju dessa stumpar inte som armering utan som stöd så då vet jag inte vad som gäller, men det är nog inget som de normalt gör var nog bara att de inte orkade skaffa distanser (de de hade på andra ställen var låga 3cm:ers tror jag...
Tack så mycket för upplysningarna!
Klicka här för att svara