Har tydligen fått jättebalsamin på våran "sommar" tomt.

Har ca 11mil enkel resa och är dit några gånger om året på sommaren.

Hur utrotar jag den snabbast och minst jobb?
Räcker det att köra ner med röjsågen några gånger innan den går i blom? Kan man låta riset ligga kvar eller kan dom blomma ändå?

D Dilato skrev:
[länk]
Ja det verkar vara ett bra sätt bara det görs innan blomning

För den som inte orkar kolla på filmen på sidan som länkades så är den egentligen superenkel att bli av med. Bara dra upp, helst innan frökapslarna är mogna (typ juni) och kasta i sopsäck i brännbart.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
För den som inte orkar kolla på filmen på sidan som länkades så är den egentligen superenkel att bli av med. Bara dra upp, helst innan frökapslarna är mogna (typ juni) och kasta i sopsäck i brännbart.
Man kan låta dom ligga så länge det inte är blom

• Gilla
Hajjen
  • Laddar…
ullet
Dom fortsätter dock att komma under sommaren, så man får upprepa det några gånger under säsongen.

Fanns ett jättebestånd på vår fastighet när vi flyttade dit, men på 3 år har vi lyckats få ner det till några enstaka blommor genom att köra röjsåg innan blomning på försommaren och rycka dom som kommer upp därefter.

Blommande blommor ska brännas eller kastas i försluten säck i brännbart, annars riskerar fröna att mogna även efter blomman kapats eller ryckts upp.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag får nog lov att röja ner och sen prova få hjälp av grannarna, antingen att dom kör ner eller hör av sig när det är dax.
22mil bara för att titta är lite hårt 🙂
Har iof tänkt länge att jag ska ta ner lite sly för att få större gräsmatta men det har inte blivit av, kanske är dax nu

De är ettåriga. Klipp bara ner dem, det räcker. Skulle något frö lyckats mogna på marken tar det lite längre tid. Men de är inte alls svåra att bli av med.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.