947 läst ·
7 svar
947 läst
7 svar
Jättebalsamin
Har tydligen fått jättebalsamin på våran "sommar" tomt.
Har ca 11mil enkel resa och är dit några gånger om året på sommaren.
Hur utrotar jag den snabbast och minst jobb?
Räcker det att köra ner med röjsågen några gånger innan den går i blom? Kan man låta riset ligga kvar eller kan dom blomma ändå?
Har ca 11mil enkel resa och är dit några gånger om året på sommaren.
Hur utrotar jag den snabbast och minst jobb?
Räcker det att köra ner med röjsågen några gånger innan den går i blom? Kan man låta riset ligga kvar eller kan dom blomma ändå?
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Dom fortsätter dock att komma under sommaren, så man får upprepa det några gånger under säsongen.
Fanns ett jättebestånd på vår fastighet när vi flyttade dit, men på 3 år har vi lyckats få ner det till några enstaka blommor genom att köra röjsåg innan blomning på försommaren och rycka dom som kommer upp därefter.
Blommande blommor ska brännas eller kastas i försluten säck i brännbart, annars riskerar fröna att mogna även efter blomman kapats eller ryckts upp.
Fanns ett jättebestånd på vår fastighet när vi flyttade dit, men på 3 år har vi lyckats få ner det till några enstaka blommor genom att köra röjsåg innan blomning på försommaren och rycka dom som kommer upp därefter.
Blommande blommor ska brännas eller kastas i försluten säck i brännbart, annars riskerar fröna att mogna även efter blomman kapats eller ryckts upp.
Jag får nog lov att röja ner och sen prova få hjälp av grannarna, antingen att dom kör ner eller hör av sig när det är dax.
22mil bara för att titta är lite hårt 🙂
Har iof tänkt länge att jag ska ta ner lite sly för att få större gräsmatta men det har inte blivit av, kanske är dax nu
22mil bara för att titta är lite hårt 🙂
Har iof tänkt länge att jag ska ta ner lite sly för att få större gräsmatta men det har inte blivit av, kanske är dax nu
De är ettåriga. Klipp bara ner dem, det räcker. Skulle något frö lyckats mogna på marken tar det lite längre tid. Men de är inte alls svåra att bli av med.
Klicka här för att svara